Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
26/08/2009
    Протокол № 2
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси




    ПРОТОКОЛ
    № 2

    На 26 август 2009 г. се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Позиция на Министерския съвет по т. 2 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) – законодателни инициативи във връзка с Пакета за финансовите пазари на бъдещето – Предложение за директива на Европейския парламент и на Съвета относно лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове и за изменение на Директива 2004/39/ЕО и Директива 2009/ЕО, № 902-00-4, внесена на 18 август 2009 г.
    2. Приемане на Проект за решение на Народното събрание за определяне числеността и състава на Комисията за одитиране на Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2008 г., внесен от народния представител Менда Стоянова.
    3. Определяне числеността и състава на подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси, която на основание чл. 24, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание ние трябва да изберем.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието бе открито и ръководено от председателя Менда Стоянова.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги, в момента в залата присъстват 21 от членовете на комисията. Имаме кворум, откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси.
    Предлагам заседанието на Комисията по бюджет и финанси да протече при следния дневен ред:
    1. Позиция на Министерския съвет по т. 2 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) – законодателни инициативи във връзка с Пакета за финансовите пазари на бъдещето – Предложение за директива на Европейския парламент и на Съвета относно лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове и за изменение на Директива 2004/39/ЕО и Директива 2009/ЕО, № 902-00-4, внесена на 18 август 2009 г.
    2. Приемане на Проект за решение на Народното събрание за определяне числеността и състава на Комисията за одитиране на Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2008 г., внесен от народния представител Менда Стоянова.
    3. Определяне числеността и състава на подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси, която на основание чл. 24, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание ние трябва да изберем.
    Има ли други предложения и становища по дневния ред? Няма.
    Моля да гласуваме и приемем така предложения дневен ред.
    За - 21, против и въздържали се - няма.
    Дневният ред е приет.

    По първа точка от дневния ред.
    Позиция на Министерския съвет по т. 2 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) – законодателни инициативи във връзка с Пакета за финансовите пазари на бъдещето – Предложение за директива на Европейския парламент и на Съвета относно лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове и за изменение на Директива 2004/39/ЕО и Директива 2009/ЕО, № 902-00-4, внесена на 18 август 2009 г.
    По първа точка сме поканили госпожа Ана Михайлова – заместник-министър на финансите и госпожа Надя Даскалова – експерт в Министерството на финансите.
    От Комисията за финансов надзор тук са госпожа Ралица Агайн – заместник-председател, ръководещ Управление „Надзор на инвестиционната дейност”, и госпожа Надя Велинова – експерт от комисията. Ако имаме въпроси, те ще ни помогнат да оформим своето становище.
    От Министерството на финансите тук са: госпожа Танка Михайлова – началник на отдел „Регулация на финансовите пазари”, Дирекция „Държавен дълг и финансови пазари” в Министерството на финансите, и госпожа Милена Бойкова – директор на Дирекция „Държавен дълг и финансови пазари” в Министерството на финансите.
    По първа точка от дневния ред давам думата на госпожа Любка Ценова от Дирекция „Европейски съюз”, която ще ни представи опорните точки на позицията.
    ЛЮБКА ЦЕНОВА: Благодаря, госпожо председател.
    Пред всеки един от вас, уважаеми народни представители, е Проект на директива на Европейския парламент и на Съвета относно управлението на алтернативни инвестиционни фондове. Проектът на директива е много интересен, доколкото той ще създаде възможности отделните държави да управляват по един и същи начин тези фондове. Предвидено е, че фондове с активи под 100 млн. няма да попаднат в приложното поле на директивата. Тези, които са под 500 млн. евро, също, ако не представят инвеститорски права за обратно изкупуване в срок от пет години след учредяването на всеки фонд.
    В Проекта на директива се предвижда изискване за минимално равнище на обслужване и предоставяне на информация на инвеститорите от страна на лицата, които управляват тези фондове. Предвижда се също така придобиване на контрол върху дружества, лица – управляващи фондовете, които годишно оповестяват инвестиционната си стратегия. Българската държава в лицето на изпълнителната власт е преценила, че трябва да подкрепи тази директива, тъй като принципът на субсидиарност, тоест уреждане на ниво Европейски съюз, е за предпочитане отколкото уреждане на тези проблеми на ниво вътрешно законодателство.
    Затова считаме, че няма нарушаване на принципа за субсидиарност. България обаче в този случай е направила редица бележки в процеса на обсъждане на проектодирективата, които може да се видят и в рамковата позиция. Предвидени са изключения и дали тези изключения трябва да бъдат точно тези или трябва да бъдат други, дали е ясен методът, по който те са определени праговете.
    Също така българската страна има желание да се изясни въпроса относно попадането в обхвата на проектодирективата на самоуправляващите се инвестиционни дружества, иска да се изясни дефиниция на понятието „ливърич”, „предлагане на пазара”, „активи”, „лица, управляващи тези фондове”.
    В позицията е видно какво е виждането на другите държави. Държавите Великобритания, Ирландия и Холандия не смятат, че такава директива трябва да има, но има и други държави, които смятат, че такава директива трябва да има. В самата рамкова позиция можете да ги видите.
    Какво е състоянието на този проектоакт в момента? Той е излязъл от Европейската комисия и е изпратен в Съвета и в парламента. До този момент нито в Европейския парламент, нито в Съвета е разгледан този проектоакт и се работи само на етап работни групи. В тази група разглеждането на проектодирективата и отношението на народните представители към позицията на България е особено важно, защото винаги може да се направят възражения и корекция, които да бъдат отразени в бъдещия проектоакт. Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колегите от Министерството на финансите и комисията имат ли желание да вземат думата и да обяснят и други подробности по становището на нашето правителство?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНА МИХАЙЛОВА: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, първо, искам да кажа, че за мен е удоволствие и чест да съм днес сред вас в качеството си на заместник-министър на финансите. Досега съм присъствала на заседания на Бюджетната комисия при дискусията и приемането на годишните закони на Държавния бюджет в качеството ми на експерт. Надявам се и в бъдеще да работим добре заедно и да можете винаги да разчитате и да ползвате експертизата на Министерството на финансите.
    Ще направя кратко представяне на директивата, ще ви дам малко обща информация и след това ще можете да зададете вашите въпроси. С предложената директива се цели въвеждане на правно-разрешителен и надзорен режим за всички лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове в Европейския съюз. Предложението е част от една амбициозна програма на Европейската комисия за разширяване на обхвата на необходимото регулиране и контрол върху всички участници на финансовите пазари, за които са присъщи значителни рискове. Те подробно описват какви типове риск целят да отговаря за тази директива и поради липсата на европейско законодателство в областта на алтернативните инвестиционни фондове в част от държавите членки е разработено национално законодателство, което обхваща тази дейност.
    Всъщност обхватът на директивата казва, че всички лица, управляващи фондове, които не са предприятия за колективно инвестиране в прехвърлими ценни книжа, трябва да получат разрешение за упражняване на дейност. Режимът ще се прилага независимо от юридическото седалище на управлявания фонд. Директивата няма да се прилага за лица, които управляват фондове, чиито портфейли съдържат активи на обща стойност под 100 млн. евро, както и фонд – 500 млн. евро, в случай че тези фондове са лица, които управляват единствено фондове, които не използват ливърич и които не предоставят на инвеститорите права за обратно изкупуване за срок от пет години след учредяване на всеки фонд. Има и други изключения, които са записани в директивата. За да извършват дейност в Европейския съюз всички лица, които управляват подобни фондове, трябва да получат разрешение от компетентните органи, така тази директива въвежда това общо изискване, което ще важи и за нас. Тя въвежда и специфични задължения за лицата, които управляват фондовете с високо равнище на използван ливърич, както и тези, които придобиват контролен дял в дружествата. Тук отново има едно изключение за малките и средни предприятия. Тъй като чрез предложената директива се постига висок общ регулаторен стандарт, държавите членки няма да могат да налагат допълнителни изисквания на установените в друга държава членка лица по отношение на предлагането на професионалните инвеститори.
    Трансграничното предлагане на фондовете е предмет само на процедура за уведомяване, по силата на която съответната информация се причислява на приемащата държава членка. Държавите членки могат да разрешат предлагането на инвеститорите на дребно в рамките на стоите територии могат да наложат допълнително регулаторни гаранции за тази цел.
    Предложената директива позволява на лицата, управляващи тези фондове, да предлагат установени в трети страни подобни схеми, при условие че съществува строг контрол относно външни функции, които могат да бъдат изпълнявани от доставчиците на услуги, под юрисдикцията на тези трети страни.
    Бих искала да ви запозная и със становищата на другите страни – членки в Европейския съюз. Всъщност мнозинството от държавите членки подкрепят инициативата на Европейската комисия за създаване на регулация в тази сфера, но посочват и някои основни проблеми. Те не подкрепят подхода на Европейската комисия всички алтернативни фондове да се слагат под общ знаменател и считат, че трябва да се прави разграничение между фондовете, които носят системен риск. Настояват за по-добър синхрон на предложената регулация с директивата за предприятията за колективно инвестиране в прехвърлими ценни книжа и с останалото законодателство в сектора, като си даде възможност управляващите фондове по директивата за предприятията за колективно инвестиране в прехвърлими ценни книжа да могат да управляват фондове и по тази директива. Някои страни членки са против възможността управляващите подобни фондове от трети страни да ги предлагат на европейския пазар.
    България има своята твърда позиция и като множеството от държавите подкрепя създаването на общо европейско законодателство в областта на алтернативните инвестиционни фондове. Ние също подкрепяме въвеждането на праговете, под които управляващи алтернативни инвестиционни фондове остават извън обхвата на директивата. Това са тези прагове, за които по-рано ви казах. България настоява за попълване на § 2, съгласно който директивата не се прилага за институции, които са в обхвата на Директива 2003/41. Това са фондове за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми.
    С нова точка предлагаме рецитал пет от преамбюла на проекта, с което изрично да се изключат държавните инвестиционни фондове и всички пенсионни фондове от обхвата на директивата. България би желала да се конкретизират и субектите, които ще попаднат под обхвата на директивата, както и да бъде изяснен въпросът относно дружествата в обхвата на директивата на самоуправляващите се инвестиционни дружества.
    Ние настояваме за някои по-ясни формулировки и дефиниции. Смятаме, че критериите, по които следва да отговарят управляващите фондове, също трябва да се конкретизират.
    Ние бихме желали допълнителни разяснения относно необходимостта от въвеждането на независим оценител, а по отношение на фондовете с по-специфични активи – например на инвестиции в недвижими имоти, как ще се прилагат разпоредби, задължаващи ги да имат за депозитар кредитна институция.
    Ние бихме желали също така да има по-добър синхрон настоящото предложение с вече съществуващото европейско законодателство в областта на финансовите пазари. Настояваме за по-ясно разписване на взаимодействието между надзорните органи на различните страни и изразяваме общи резерви относно възможността на европейския пазар да се търгуват свободно фондове от трети страни. Това ще бъде нашата позиция.
    Ще ви кажа само и няколко думи за очакваното въздействие върху бюджета. Всъщност няма информация, че приемането на директивата ще изисква разходи – разходване от националните финансови ресурси, освен тези по въвеждане и хармонизиране на българското законодателство с директивата, както и укрепване на капацитета на Комисията за финансов надзор с цел прилагането на новите надзорни правила. Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви, госпожо Михайлова.
    Има ли друг от експертите, който иска да допълни позицията? Няма.
    Има ли въпроси, становища?
    Гледаме тази точка от дневния ред в рамките на така наречения специален парламентарен контрол, така нареченото специално парламентарно наблюдение и е контрол по въпросите на Европейския съюз. Народното събрание гледа част от Годишната програма на Министерския съвет, в която нашата държава дава становища по различни проекти за директиви, внесени от Европейския съюз. Ние не гледаме всичко, но има изработена годишна програма на Народното събрание, в която е списъкът за проектите за актовете на институциите от Европейския съюз, по които Народното събрание чрез нашата комисия на практика осъществява наблюдение и контрол. Това е само за уточнение в рамките на кое нормативно основание ние гледаме тази позиция.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Аз се извинявам, може би нещо не съм разбрал, но нямам спомен през изминалите четири години парламентарната Комисия по бюджет и финанси да се е занимавала с такъв контрол. Комисията и подкомисията по европейските фондове към Комисията по евроинтеграцията осъществяваше подобна дейност, но Комисия по бюджет и финанси нямам спомен да сме правили такова нещо.
    ЛЮБКА ЦЕНОВА: Гледали сме го, господин Овчаров.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Няма такива спомени.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Овчаров.
    Има ли други желаещи за изказвания и становища? Ако няма желаещи за изказвания, предлагам да приключим по точка първа като гласуваме нашето становище за приемане на позицията на Министерския съвет.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    Приемане на Проект за решение на Народното събрание за определяне числеността и състава на комисията за одитиране на Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2008 г., внесен от народния представител Менда Стоянова.
    Съгласно чл. 24 от Закона за Сметната палата Годишният финансов отчет на Сметната палата се одитира от независима комисия, в която се включват най-малко двама регистрирани одитори. Алинея 2 на същия член гласи, че числеността и съставът на комисията по ал. 1 се определят от Народното събрание до 31 март на текущата година.
    В дневния ред сме включили тази точка и нашата комисия следва да изготви този проект за решение, тъй като вече нямаме време отчетът на Сметната палата е тук и той трябва да се одитира. В тази връзка ви предлагам следния вариант на проект за решение:

    „РЕШЕНИЕ
    за определяне на комисия за одитиране на
    Годишния финансов отчет на Сметната палата
    за 2008 г.
    Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 24, ал. 2 от Закона за Сметната палата, реши:
    1. Определя деветчленна комисия, която да одитира Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2008 г., като седем члена от тази деветчленна комисия са народни представители от Комисията по бюджет и финанси и двама от тях – дипломирани, регистрирани експерт-счетоводители одитори, така както повелява законът.”
    Предлагам седемте члена на комисията, които са част от нашата комисия да бъдат разпределени по парламентарни групи по следния начин – двама членове от парламентарна група ГЕРБ, в това число единият от тях председател на комисията и по един член от останалите парламентарни групи.
    Имате ли други предложения или становища по това, което ви предложих досега – девет членове, разпределени по начина, по който ви предложих? Няма.
    Моля да гласуваме за решение на Народното събрание за определяне числеността и състава на Комисията за одитиране на Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2008 г., внесен от народния представител Менда Стоянова.
    За - 22, против и въздържали се - няма.
    Приема се.
    Парламентарната група на ГЕРБ има готовност да обяви своите членове. Предлагаме за председател на Комисията за одитиране на Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2008 г. господин Димитър Борисов Главчев – експерт-счетоводител и смятам, че е много подходящо в професионален аспект да участва и член Ваня Донева Георгиева. Госпожа Георгиева в момента я няма, но тя е сертифициран вътрешен одитор, така че също има професионални качества за тази комисия.
    Моля за вашите предложения от останалите парламентарни групи, така че да можем да гласуваме поименно състава на комисията.
    ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ: От Коалиция за България предлагаме Евгений Узунов.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Народният представител Евгений Узунов – от Коалиция за България.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Имаме на разположение един проект за решение...
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Има едно проекторешение, което не ви е раздадено, то погрешно е раздадено в залата. Това е проект за решение, който не е вариантът, който нашата комисия е обсъждала и приела, за да бъде отпечатан и внесен. Така че на днешното си заседание на практика приемаме проект за такова решение, стенографираме нашите решения и съответно ще ги внесем за гласуване в Народното събрание.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Ние нямаме готовност, но предлагаме господин Алиосман Имамов. Виждам, че е даден в този проект и нямаме нищо против.
    КИРЧО ДИМИТРОВ: Парламентарната група на Синята коалиция предлага Мариана Даракчиева.
    ПАВЕЛ ШОПОВ: Парламентарната група на „Атака” – Владимир Владимиров.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: От Парламентарната група на РЗС?
    ДАРИН МАТОВ: Аз ще бъда представител.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: И двама членове – дипломирани експерт-счетоводители, предлагаме: Зоя Кънчева Петрова и Виолета Петрова Михайлова. Двете дами са поканени на нашето заседание. Ако прецените, можем да ги помолим да си направят кратко представяне и евентуално, ако имате въпроси към тях, както и други ваши предложения за броя и конкретните имена за експерт-счетоводители, които да участват в комисията.
    Да се представят ли дамите? Добре, познавате ги.
    Имате ли въпроси?
    ДАРИН МАТОВ: Аз имам предложение за Вержиния Георгиева Генова-Тодорова, също одитор – експерт-счетоводител.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Вие предлагате тя да бъде третият експерт-счетоводител.
    ДАРИН МАТОВ: Да.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Има ли някой с друго становище или предложение? Ние гласувахме деветчленна комисия, но можем да го прегласуваме.
    Подлагам на гласуване предложението комисията да стане десетчленна, като включим още един експерт-счетоводител.
    За - 22, против няма, въздържал се - 1.
    Предложението се приема.
    С трета точка от решението трябва да определим срока, в който комисията може да извърши този одит. Има едно предложение за срок до 30 септември т.г., в който тя не само да извърши одита, но и да изготви и представи доклада. Аз бих помолила експерт-счетоводителите да кажат дали е достатъчен. Не е достатъчен, така ли? Какво мислите по въпроса за срока?
    ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Госпожо председател, нека да кажа, че традиционно тези проверки на одиторите, те идват и на място в Сметната палата, запознават се с документацията в Сметната палата и мисля, че по-малко от два месеца не би било разумен срок. Иначе ще се претупа работата и госпожите – одиторки са съгласни с това предложение.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви, господин Димитров.
    Ако няма възражения, ще ви изчета проекта за решение, който да гласуваме изцяло.

    „РЕШЕНИЕ
    за определяне числеността и състава на
    Комисия за одитиране на Годишния финансов отчет
    на Сметната палата за 2008 г.
    Народното събрание, на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 24, ал. 2 от Закона за Сметната палата, реши:
    1. Определя десетчленна комисия, която да одитира Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2008 г.;
    2. Избира състав на комисията, както следва:
    Председател – Димитър Борисов Главчев - народен представител от Парламентарната група на ГЕРБ;
    Членове: Ваня Донева Георгиева – народен представител от Парламентарната група на ГЕРБ; Евгений Узунов – народен представител от Парламентарната група на Коалиция за България; Алиосман Имамов – народен представител от Парламентарната група на Движението за права и свободи; Мариана Даракчиева – народен представител от Парламентарната група на Синята коалиция; Владимир Владимиров – народен представител от Парламентарната група на „Атака”; Дарин Матов – народен представител от Парламентарната група на „Ред, законност и справедливост”; Зоя Петрова Кънчева – дипломиран експерт-счетоводител; Виолета Петрова Михайлова – дипломиран експерт-счетоводител, и Вержиния Георгиева Гигова-Тодорова – дипломиран експерт-счетоводител.
    3. Комисията да изготви доклан по отчета по т. 1, който да представи в Народното събрание до 30 октомври 2009 г. за разглеждане, заедно с Отчета за дейността на Сметната палата за 2008 г.”
    Моля, който е съгласен с този проект за решение, да гласува.
    За - 22, против и въздържали се - няма.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    Определяне числеността и състава на Подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси.
    На основание чл. 24, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, към Комисията по бюджет и финанси се създава постояннодействаща Подкомисия по отчетност на публичния сектор. Самата подкомисия е част от комисията и не се гласува в пленарно заседание, така че ние тук сме в правата и задълженията си да формираме и изберем тази комисия, чрез която на практика Комисията по бюджет и финанси ще осъществява една част от своя парламентарен контрол, а именно контрола по отчетите на публичните финанси.
    В тази връзка предлагам да обсъдим броя на членовете на тази подкомисия, както и тяхното разпределение по парламентарни групи. Доста мислихме какъв вариант да предложим – дали да възприемем варианта, който беше възприет за почти всички постоянни парламентарни комисии, а именно пропорционалния принцип, или някакъв друг вариант, но тъй като има шест броя парламентарни групи, много сложно изчисление се получава, в резултат на което комисията трябва да бъде с доста голяма численост. Като се има предвид, че тя е един абсолютно работен орган, който трябва да подпомага нашата дейност, предлагам броят на членовете в подкомисията да бъде седем, подобно на комисията, която гласувахме преди малки, като разпределението на членовете в нея бъде: двама народни представители от Парламентарната група на ГЕРБ, в това число председателят на комисията, и по един представител от останалите парламентарни групи.
    Имате ли някакво друго предложение за някакво друго разпределение или за някаква друга численост в подкомисията? Няма.
    Предлагам да гласуваме числеността на Подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси.
    За - 22, против и въздържали се - няма.
    Приема се.
    Можем да определим поименния състав на комисията сега, можем да го отложим. Но, ако имате готовност, да го определим точно още сега.
    От Парламентарната група на ГЕРБ аз предлагам за председател на комисията господин Димитър Главчев.
    За член на комисията, нека да предложи господин председателят.
    ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Като проектопредседател предлагам проф. Борис Грозданов за втори член.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: От Коалиция за България господин Пламен Орешарски.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: От Движението за права и свободи – господин Ердуан Ахмедов.
    МАРИАНА ДАРАКЧИЕВА: От Парламентарната група на Синята коалиция – господин Кирчо Димитров.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: От Парламентарната група на Атака?
    ПАВЕЛ ШОПОВ: По-късно ще направим предложение.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: От Парламентарната група на Ред, законност и справедливост?
    ДАРИН МАТОВ: Засега не мога да кажа.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Подлагам на гласуване току-що прочетените имена за състав на подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси, като от Парламентарната група на Атака и от Парламентарната група на Ред, законност и справедливост ще получим допълнително имената на народните представители и може би на следващата комисия ще ги гласуваме.
    Моля, гласувайте.
    За - 20, против и въздържали се - няма.
    Числеността и съставът на подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси са приети.
    ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Лично аз искам да ви благодаря за формирането на подкомисията. Това е едно изключително важно решение, което има пряко отношение към дейността на Сметната палата.
    Искам да припомня, че по замисъл тази подкомисия беше създадена в предишното Народно събрание, като част от дейността й е свързана пряко с това да бъде специализиран форум за обсъждане на важни доклади на Сметната палата, които се свързват с управлението на публичните средства и дейности. Подобни подкомисии има в повечето държави – членки на Европейския съюз и в повечето държави. Аз лично съм присъствал на заседания на две такива комисии във Великобритания и Ирландия. Дебатите в тези комисии са изключително професионални.
    Искрено се надявам, че подкомисията ще бъде активна и ще може наши доклади със значими констатации, изводи и оценки и съответно препоръки да бъдат обсъждани в тази подкомисия, наред с отчетите, разбира се, които ще бъдат представяни и обсъждани от изпълнителната власт. Така че искам още веднъж да благодаря за това. Надявам се да работим ползотворно в тази подкомисия. Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви, господин Димитров.
    Колеги, надявам се, че така избраната подкомисия в най-кратък срок ще се постарае да изработи вътрешни правила за дейността си и ще ни ги представи на следващото или най-късно на по-следващото заседание.
    Господин Главчев, това е във Вашата област.
    ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Ще се постараем.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Току-що ни раздадоха вариант на Проект за Вътрешни правила за работа на Комисията по бюджет и финанси. Няма да ги обсъждаме на днешното заседание. Имам молба всеки от вас да се запознае с тях и ако има предложения, допълнения, изменения и каквито и да било други идеи, моля в срок до вторник, 1 септември 2009 г., да подадете тези ваши бележки в кабинет 340 при сътрудниците на комисията. Така че на следващото заседание да можем да обсъдим тези бележки и да приемем правилата за нашата работа. Ако дотогава и подкомисията е готова, може да ни раздаде нейния Проект за вътрешни правила, за да обсъдим и него.
    От Парламентарната група на Атака са готови с предложение за представител в подкомисията.
    ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ: Представител ще бъда аз.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Предлагаме го на гласуване, с което приключваме със състава на подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси.
    Моля, гласувайте.
    За - 20, против и въздържали се - няма.
    Приема се предложението за попълване на състава на подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси от Парламентарната група на Атака да бъде включен народният представител Любомир Владимиров.
    Заповядайте за процедура, господин Овчаров.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Госпожо председател, в предния състав на Народното събрание имахме едно решение по предложение на тогавашната опозиция, оперативните данни в хода на изпълнението на държавния бюджет ежемесечно до средата на месеца да се представят в Комисията по бюджет и финанси, така че народните представители, които имат желание да се запознаят с тях, да имат възможността да се запознаят. Това беше решение с консенсус, прието от тогавашния състав на комисията по предложение на Мартин Димитров, ако не ме лъже паметта. Струва ми се, че ще бъде целесъобразно да продължим тази практика и сега, ако, разбира се, някой от колегите няма нищо против.
    Предлагам в средата на всеки месец, по-скоро към 17-и, оперативните данни от хода на изпълнението на държавния бюджет за предходния месец да се представи в Комисията по бюджет и финанси от Министерството на финансите и да бъдат на разположение на всички членове на Комисията по бюджет и финанси, без, разбира се, да се разпращат.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Господин Овчаров има предвид вероятно месечния бюлетин за изпълнение на държавния бюджет, който се публикува в сайта на Министерството на финансите, но за съжаление понякога с доста голямо закъснение. Например, към днешна дата няма информация за този бюлетин за м. юли т.г. Аз не зная какви са възможностите на Министерството на финансите, но ми се струва, че до средата на следващия месец би трябвало да имаме информация за изпълнението на бюджета за предходния месец. Може би министър Орешарски ще каже дали това е възможно и дали досега се е спазвала тази традиция в рамките на две седмици да се обобщят данните за предходния месец по отношение на изпълнението на бюджета.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Орешарски, заповядайте.
    ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ: Благодаря, госпожо председател.
    Възможно е, но това няма да са окончателни данни. Окончателните данни обикновено се оформят към края на следващия месец. Днес е 26 август 2009 г., предполагам, че до няколко дни ще станат готови. Предварителните данни за изпълнението могат да се предоставят два или три дни – на 2-ри или на 3-ти всеки месец. Отклоненията между тях не са съществени, така че за по-аналитични цели можете да ползвате предварителните данни.
    Смисълът тук, доколкото го разбирах още едно време, когато го предложи господин Мартин Димитров, е депутатите да имат информация преди пресата, преди официалното обявление на министерството, тъй като често се получава ситуация, в която членове на Бюджетната комисия научават от въпроси на журналисти за една или друга тенденция в изпълнението на бюджета. Така че вие решете, за мен предварителните данни са напълно достатъчни. Това, че ще имаме отклонение няколко милиона в милиардите, не е проблем.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Аз предлагам все пак да поканим поне заместник-министър на финансите, да видим какво е тяхното становище в сегашния вариант и тогава да приемем такова решение, още повече те са задължени ежемесечно да предоставят такива данни, говорим за предварителни данни и сроковете, в които могат да ни ги предоставят в комисията.
    На следващото заседание може би не е зле да поканим представител на Министерството на финансите – заместник-министър, и да чуем тяхното становище и тогава да вземем такова решение. Благодаря ви.
    В нашия дневен ред е предвидена една точка за съвместно заседание с Комисията по външна политика и отбрана. То е по покана на председателя на Комисията по външна политика и отбрана. На това заседание ще присъства госпожа Надежда Сандалова – представител на България в Европейската сметна палата, тя ще ни запознае с работата на Европейската сметна палата и извършените проверки по отношение на България от тях за последните две години, както и актуални аспекти на политиката на Европейската сметна палата и мерки за справяне с икономическата криза. Това съвместно заседание е предвидено от 16,00 ч. в зала 238.
    Изчерпахме дневния ред. Благодаря ви – бяхме много експедитивни.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,30 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Менда Стоянова

    Стенограф:
    Н. Иванова

    Форма за търсене
    Ключова дума