Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
26/04/2012
    П Р О Т О К О Л

    № 12
    На 26 април 2012 г. /четвъртък/ от 14.00 часа в зала «Изток», пл. “Народното събрание” № 2, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.

    Заседанието бе открито в 14.00 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    / Начало 14.00 часа /

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси и Ви предлагам да премине при следния дневен ред, който се състои само от две точки.
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 202-01-19, внесен от Министерски съвет на 30.03.2012 г.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за изменение, допълнение и продължаване действието на Споразумението за предоставяне на безвъзмездна помощ по програма „Превенция и контрол на ХИВ/СПИН в България” между глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Министерството на здравеопазването на Република България, № 202-02-10, внесен от Министерски съвет на 30.03.2012 г.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували: за – 20, против няма, въздържали се няма.
    КИРЧО ДИМИТРОВ: Уважаема госпожо председател, ако ми разрешите, уважаеми колеги, предвид че сме и на друга комисия, аз искам да кажа, че подкрепям така предложения дневен ред и съм за първа и втора точка. Благодаря Ви.
    ДАРИН МАТОВ: Уважаема госпожа председател, аз също подкрепям първа и втора точка и във връзка с комисията, която в момента тече оттатък за Хохегер, трябва да присъствам там.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Господин Главчев заяви същото, но понеже той председателства другата комисия, не може да го заяви лично.
    Благодаря.
    Преминаваме към
    Точка първа
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Кой ще ни представи законопроекта? Министерството на финансите – г-жа Людмила Петкова, заповядайте!
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми дами и господа народни представители, накратко ще ви представя проекта на нов Закон за статистика на вътрешобщностната търговия със стоки. Новият закон е изготвен цел усъвършенстване на законодателството, опростяване на административните процедури и по-лесното прилагане на закона от задължените лица и от приходните администрации. Всъщност статистическата дейност на вътреобщностната търговия се осъществява на базата на два европейски акта: Регламент 638/2004, наричан базов регламент и Регламент 1982, наречен изпълнителен регламент, на база на който се изпълнява базисният регламент. Държавите членки са задължени да предоставят месечна статистическа информация за вътреобщностната търговия със стоки на Генерална дирекция „ЕВРОСТАТ” към Европейската комисия по статистика и неговите данни КОМЕКС на Международния валутен фонд, както и база данни КОНТРЕЙД на Организацията на Обединените нации. Всъщност защо е необходимо да се изготви нов проект на Закон за статистиката на вътреобщностната търговия? Сега има действащ закон, но всъщност в него има разпоредби от тези два регламента – базов и изпълнителен регламент, които по принцип не е нормално да се съдържат в национално законодателство. Когато е въвеждана експериментално през октомври 2006 г. системата интрастат, тъй като тогава България не е била държава членка на Европейския съюз, е било необходимо тези разпоредби да бъдат транспонирани в националното законодателство. Сега вече отпада тази възможност и имайки предвид огромния брой промени в Закона за статистика на вътреобщностната търговия, имайки предвид Закона за нормативните актове, предлагаме не ЗИД на закона, а всъщност нов Закон за статистика на вътреобщностната търговия. Законът урежда осъществяването на статистическата дейност, функцията и правомощията на компетентните органи. Три са компетентните органи по този закон: Национална агенция за приходите, Агенция „Митници” и Националния статистически институт и системата Интрастат. Всъщност новото, което се предлага в закона, е промяна в срока за подаване на Интрастат декларацията. Досега декларацията се подава до десето число на месеца, следващ референтния период. Предлага се този период да бъде до 14-о число и да се изравни със срока за подаване на ДДС декларациите и VS декларациите, защото самите интрастат оператори срещат затруднения за попълване на декларациите, тъй като в този по-кратък срок те не могат да си набавят необходимите документи и са необходими деклариращи декларации, които да подават след това, което ги затруднява. Коментирано е с интрастат операторите и те са съгласни този срок да бъде изравнен. Всъщност това е новото в закона.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Само това ли е новото?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Не, не е само това, но казаха тези текстове, които се съдържаха в закона от регламентите, те отпадат, променят се сроковете. Всъщност ново има по отношение на взаимодействието между трите компетентни органи – Национална агенция за приходите, Агенция „Митници” и Националния статистически институт. Отпада воденето на един регистър, тъй като досега Национална агенция за приходите води два регистъра: един регистър за интрастат операторите и още един регистър – на упълномощените лица. Всъщност се предлага регистърът на упълномощените лица да отпадне, тъй като тези данни се съдържат в интрастат регистъра.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Само още един въпрос, ако позволите. Текстовете от регламентите, които досега се намираха в закона, в досегашния закон, на практика отпадат, защото не е необходимо те да бъдат имплантирани в българското законодателство, нали така?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Да.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Те си действат по силата на въпросните регламенти. Просто трябва да стане ясно на потребителите, че отпадайки от закона, те не са отменени.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Всъщност регламентът е с пряко приложение и действие и в новия закон остават само препратки към регламентите, без да има разпоредба да се транспонира регламентът в националното законодателство, тъй като има риск от неточно прилагане. Когато се транспонира регламентът в законодателството, всъщност коя от двете разпоредби – националното законодателство или регламентът – да се прилага. Затова остават само препратки и всъщност от регламента остават само текстове, които отразяват националната специфика, тоест, в регламента се предоставя възможност на държавата членка примерно по определени въпроси да ги реши съобразно нейното законодателство.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Колеги, имате думата за въпроси и изказвания. Ако няма въпроси и изказвания, подлагам на гласуване законопроекта.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували: за – 18, против няма, въздържали се 2.
    Законопроектът е приет.
    Преминаваме към
    Точка втора:
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Законопроект за ратифициране на Споразумението за изменение, допълнение и продължаване действието на Споразумението за предоставяне на безвъзмездна помощ по програма „Превенция и контрол на ХИВ/СПИН в България” между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Министерството на здравеопазването на Република България, № 202-02-10, внесен от Министерски съвет на 30.03.2012 г.
    Кой ще ни представи законопроекта? Заповядайте!
    Д-Р ТОНКА ВЪРЛЕВА: Директор на дирекция „Управление на специализирани донорски проблеми. Уважаема госпожо председател, уважаеми господа депутати, позволете ми да ви представя проекта на Закон за ратифициране на Споразумението за изменение, допълнение и продължаване действието на Споразумението за предоставяне на безвъзмездна помощ по програма „Превенция и контрол на ХИВ/СПИН в България” между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Министерството на здравеопазването на Република България. На практика проектът на споразумението Министерски съвет одобри на свое заседание на 1 февруари т.г. Това е продължаване на действаща програма, която стартира в период 2004-2008 г., фаза 1 и фаза 2 на програмата. Тогава страната ни получи финансиране на обща стойност 15 711 882 щ.дол. Финансовото изпълнение на тази програма беше на 100%, както и програмното изпълнение получи висока оценка и България имаше правото да кандидатства за ново подписване, тоест за продължаване на финансирането. Фаза 1 на продължаване на програмата беше в период 2009-2011 г. и в момента ние предлагаме за ратифициране фаза 2 на продължаването на финансирането на тази програма. За период 2012-2014 г. страната ни ще получи финансиране на обща стойност 12 420 307 евро в съответствие с условията, описани в секция F от Анекс А към съответното Споразумение. Министерството на здравеопазването има да изпълнява шест специални условия, посочени в горепосочения анекс А. Необходимите средства от вътрешно финансиране, в това число разходите за данъци, включително данък върху добавената стойност, мита, такси по доставките на стоки и услуги, ще бъдат осигурявани в рамките на утвърдените бюджети на Министерството на здравеопазването за съответната година.
    Изпълнението на тази програма е от изключителна важност за България, защото чрез безвъзмездната помощ от Глобалния фонд ще продължат да се допълват усилията на национално ниво в превенцията и контрола на заболяването. Благодарение на тази програма, в страната не бе допусната епидемия от СПИН. Бе децентрализирано лечението на хората, живеещи с ХИВ и СПИН. В началото имаше само един сектор в София. В момента има пет сектора в петте университетски града в страната. Изградена беше мрежа от неправителствени организации, които предоставят услуги за лицата от уязвимите групи. Освен това бяха изградени центрове, които предоставят превантивни услуги за най-уязвимите групи.
    В заключение бих желала да подчертая, че главните цели които ще се постигнат чрез продължаване на финансирането по тази програма, е ограничаване разпространението на ХИВ сред населението и подобряване качеството на живот на хората, които вече са инфектирани с ХИВ и СПИН. Ратифицирането на споразумението се налага от предвиденото в него разрешаване на спорове чрез арбитраж и изпълнението на вътрешноправни процедури по влизането му в сила, съгласно чл. 85, ал. 1, т. 5 и 7 от Конституцията на Република България.
    Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Колеги, имате думата за въпроси и изказвания. Няма. В такъв случай подлагам на гласуване Законопроекта за ратифициране на Споразумението за изменение, допълнение и продължаване действието на Споразумението за предоставяне на безвъзмездна помощ по програма „Превенция и контрол на ХИВ/СПИН в България” между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Министерството на здравеопазването на Република България, № 202-02-10, внесен от Министерски съвет на 30 март 2012 г.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 20, против няма, въздържали се няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря ви.
    С това закривам краткото заседание.
    /Край – 14.25 ч./


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
    /М. Стоянова/
    Форма за търсене
    Ключова дума