КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
П Р О Т О К О Л
№ 3
На 31 януари 2013 г. /четвъртък/ от 15.00 часа в зала 134 на Народното събрание, пл. “Княз Александър І ” се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието бе открито в 15.00 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 15.00 часа /
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси. Предлагам то да премине при следния дневен ред.
1. Представяне, обсъждане и приемане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на “Топлофикация София” ЕАД за периода от 01 януари 2012 г. до 31 декември 2012 г., № 354-02-9, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 24.01.2013 г. и
Проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на “Топлофикация София” ЕАД за периода от 01 януари 2012 г. до 31 декември 2012 г., № 354-02-13, внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 25.01.2013 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши “Одит на регулирането на цените и контрола за спазването им, упражняван от ДКВР по отношение на “Топлофикация София” ЕАД и другите доставчици на топлинна енергия за периода 01.01.2011 г. – 30.04.2013 г.”, внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 25.01.2013 г.
3. Представяне, обсъждане и приемане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши “Одит на контрола упражняван от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма по отношение на дяловото разпределение на топлинната енергия за периода 01.01.2011 г. до 30.04.2013 г.”, № 354-02-11, внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 25.01.2013 г.
Имате ли предложения за допълнение или изменение на дневния ред? Няма.
В такъв случай предлагам на гласуване така предложения ви дневен ред.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Дневният ред е приет.
Преминаваме към точка първа.
Кирчо Димитров след него господин Главчев.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Благодаря ви госпожо председател. Уважаеми колеги, предложението, което ние сме направили от Синята коалиция е за възлагане на Сметната палата да извърши “Одит на “Топлофикация София” ЕАД за периода 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г.” Срокът за извършване на одита да бъде до 30 април 2013 г. и срока за внасяне в Народното събрание на този доклад да бъде до 31 май 2013 г.
Мотивите ми за това са, че сметките на парното през м. декември основателно предизвикаха едно голямо недоволство на хилядите софиянци. Има същевременно и разминаване от това, което беше обявено от Топлофикация ЕАД – София, че нарастването на сметките ще бъде с 21 процента от реално заплатените сметки от софиянци.
Логично възниква и въпроса за качеството на управление на ЕАД – Топлофикация – гр.София. Ние считаме, че този въпрос може да бъде детайлно анализиран най вече от институцията Сметна палата и считаме, че не е възможно вътрешния одит да ни даде пълния анализ, който е необходим, за да преценим колко качествено е управлявана Топлофикация.
Въпросът е от огромен обществен интерес и значение и е типичен пример за одит, който Народното събрание би следвало да възложи на Сметната палата.
Благодаря ви.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря господин Димитров. Господин Главчев, вие ще представите другия проект. Като акцентирате на разликите.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Още от началото да ви посоча едно малко разминаване, което виждам тук. Периода в нашето предложение е от 1 януари 2008 г. Тук в дневния ред е написано от 1 януари 2012 г. Вярното е, че разликата е от 1 януари 2008 г. Идеята да бъде по-голям периода, за да могат да се направят изводите какво се е случвало. Съответно и поради това, че трябва по-дълъг период на Сметна палата, тъй като ние сме говорил с тях, за да могат да се справят с одита. И заради това срока за извършване е шест месеца от датата на възлагането. А срока за доклада, който те трябва да представят е още два месеца, след като са извършили одита.
Аз вчера чух и по медиите, че дори имат желание да се направи от началото на 2007 г. и не виждам причина, защо да не се съгласим с това, тъй като по-големия период винаги дава по-добра възможност за изводи какво се е случвало през времето.
КИРЧО ДИМИТРОВ: По-голям е срока за одита. И в случая в кое Народно събрание ще бъде внесен.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Според мен потребителите не се интересуват в кое Народно събрание ще бъде представен доклада, а се интересуват какво се е случило. Така че нека да не свързваме всичко с изборите, към това апелирам. Нека наистина потребителите, които имат много въпроси към това какво се случва в Топлофикация, за дяловото разпределение, в ДКЕВР. Нека да получат отговор на тези въпроси. Да престанем да се вълнуваме от това кога ще има избори.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Аз не съм казал нищо за изборите, а в кое Народно събрание.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Следващото Народно събрание предполага, че ще има избори. Така че това сме говорили със Сметна палата, да има достатъчно време да могат да се справят, защото няма как да ги притискаме и тях да бързат. И поради това ние сме предложили такъв срок и такъв период, който да обхваща одита. Иначе обществената значимост е ясна. Топлофикация има 425 000 абоната. Най-голямото дружество на Балканите. За България е ясно, щом на Балканите е най-голямото. Едва ли има нужда да се убеждаваме. Сигурно всички сме на едно мнение.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други желаещи за изказване?
ДАРИН МАТОВ: Аз бих подкрепил предложението, което внесе господин Главчев, с мотива наистина да започнем от 2007 г. и ще кажа защо. Така или иначе периода е шестмесечен, мисля че ако се включи още една година, периода на обследване и извършване на проверка няма да е кой знае колко по-голям. Така че аз бих предложил като допълнение към предложението на господин Главчев, да включим и от 1 януари 2007 г. А това какво общо има то със срока е може би влизането на България в Европейския съюз. След като сме влезнали в Европейския съюз за тези години, да се види как се е отразило това върху гражданите по отношение на топлофикацията.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте господин Имамов.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря госпожо председател. На всички е ясно, че мотива за тези искания е драстичното увеличение на сметките за парното през м. декември 2012 г. Това е мотива. Затова смятам, че правилния подход тук е не да се праща Сметната палата, а да се изпрати Държавната агенция за финансова инспекция, която в много кратки срокове да излезе с решение и до края на този мандат, на това Народно събрание да стане ясно, защо именно сметките за м.декември са такива. Този въпрос трябва да бъде разтълкуван и трябва да се намери отговор на този въпрос.
Освен това на всички е известно, че Сметната палата има право да извършва до пет одита възложени от Народното събрание. Това е по закон. Ние с тези предложения два от одитите още през м. януари ги приключваме. От тук нататък се ограничава възможността при много важни случаи, когато Сметната палата наистина може да свърши своята работа, да използваме тази възможност. Тоест ограничават се естествено. Остават три за останалата част от годината.
Така че няма да подкрепим тези три предложения. Ще се въздържим, като смятаме, че Държавна агенция финансова инспекция трябва да свърши тази оперативна спешна работа във връзка с увеличението на сметките за парно.
Благодаря.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Радославов.
АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ: Уважаема госпожо председател, колеги, аргументите ни са идентични. Ние също смятаме, че акцента е сметките. Онзи ден един съсед ми казваше, че м. декември 2011 г. платил 167, а сега над 200 лв. Мисълта ми е, че софийското гражданство реагира на драстични увеличения за м. декември. Сметната палата трябва да й оставим възможности следващото Народно събрание да може да й възложи одити. Защото ние пет да възложим до м. юни, формално докогато ни е мандата и другите да имат право на още пет. Така че да бъдем малко по-скромни в нашите си желания.
Също така ние споделяме тази теза, че би трябвало финансовия надзор да се намеси, ако искаме нещо актуално да може да прозвучи и да се вземат някакви мерки. Другото ще останат за следващото Народно събрание да получи одит от Сметната палата и се разводняват нещата. Така че ние също не смятаме да подкрепим тези предложения.
Благодаря.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Господин Радославов, щом се налага да възлагаме и по закон имаме право да възлагаме, защо трябва да не възлагаме, за да има за следващо Народно събрание да възлага. Аз мисля, че някак си това не е издържано като ваш мотив.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Горов.
ДИМИТЪР ГОРОВ: Тук става въпрос повече за това, че основния фактор, който трябва да съобразяваме е фактора време. Наистина безспорно е, че има обществено напрежение около сметките и около това, което се случва в Топлофикация. Но напрежението е за увеличението, което се получава след декември. И от тази гледна точка, затова твърдим, че фактора време е изключително важен в случая. При такава дълга обстойна проверка, която ще продължи видимо след рамките на парламентарните избори, ние реално няма да получим отговор на въпроса, какво доведе на фона на намаляването евентуално на цената на газа и на другите такива събития, които се случиха през предходната година. Ние няма да достигнем до извода в края на краищата, кое доведе до увеличаването на сметките по такъв драстичен начин, какъвто е в момента. Това е основния аргумент, фактора време.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Ако ми позволите госпожо председател. Може би не съм бил достатъчно ясен или вие не сте ме разбрали. Но нашето предложение е одита да се извърши до 30 април 2013 г. и доклада да бъде внесен до 31 май 2013 г.
ДИМИТЪР ГОРОВ: Ако могат.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Как няма да могат?
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Аз съм абсолютно съгласна с господин Имамов, че в крайна сметка конкретния повод, който провокира това предложение е това, което се случи последния месец. И съм абсолютно съгласна с него, че Държавната финансова инспекция е за това да извършва конкретни проверки и да установява конкретни нарушения за конкретни периоди. Това не е по принцип работа на Сметната палата.
Ние миналия път говорихме, че смисъла на одита на Сметната палата е да хване тенденцията. Има ли такава и защо тази тенденция съществува. Защото сега скандала е голям, но ако се сетим за миналата зима, пак имаше подобни скандали.
И да предложи изменение в нормативната база, ако такова се налага, за да се прекратят и за в бъдеще подобни тенденции. Това е смисъла да искаме одит от Сметната палата.
И ако ние сега гласуваме искането за одит от Сметната палата, аз бих ви препоръчала периода да е по-голям, за да има наистина място за изчистване на тенденция и за препоръки за законови и подзаконови изменения. А ако се обединим да напишем едно писмо до министъра на финансите от името на Комисията, ще го подпиша аз разбира се. И да му предложим, с оглед на общественото напрежение и с оглед на нашия дебат, той да разпореди незабавно Държавната финансова инспекция да влезе и да констатира има ли нарушения за този период, в който всъщност се възбуди този скандал.
Заповядайте господин Агов.
АСЕН АГОВ: Аз възприемам вашето изказване госпожо председател като заключително изказване в този дебат. Но искам да кажа само следното, че има противоречие във вашето изказване, ако защото тенденцията е била преди година със същия скандал, а по миналата година вече не си спомням, дали имаше или нямаше такъв скандал. Тогава това е едно повтарящо се действие. И дали ще го установим в 2012, в 2011, 2010 г, 2008, 2007, 2009 г. няма никакво значение. Причините ще са едни и същи.
Тоест ако един одит констатира причините и те са валидни, най-вероятно одита ще установи, че те са валидни за десет години назад, няма никаква смисъл да правим толкова дълга проверка. 2012 г. ще покаже същите недъзи, каквито е имало и предишните години.
Тези недъзи обаче не се дължат само на лошо управление на Топлофикация АД. Те се дължат и на една висока недобросъвестност на ползвателите на топлинна енергия, които си сменят радиаторите, които не плащат общи дялове и т.н. Не искам да влизам в цялата тази тематика. Всеки който живее в софийска по-голяма кооперация знае, че винаги има шмекери, които се опитват да живеят на гърба на другия.
Така че аз бих настоял, именно защото има повтарящи се нередности и повтарящи се скандали, да се установим на 2012 г., такова каквото е предложението на Кирчо Димитров, на Ваньо Шарков, Иван Костов и Мартин Димитров и да получим доклада. Ако искаме да тушираме общественото напрежение и хората да получат отговор, добре е да го получат час по скоро. Това са съображенията ми.
И аз апелирам към народните представители наистина да предприемем по-бързи действия. Ако се окаже, че Държавната финансова инспекция влиза в противоречие с одита, след като искаме от две писти оценка. Или ще искаме от една писта или ще искаме от две писти. Ако влезнат в противоречие, тогава гражданите ще се объркат съвсем.
Нека да премислим внимателно нещата. Нека да предприемем бързи действия сега, а следващото Народно събрание да си решава какво ще прави от тук нататък. Като има в 2013 г. същия скандал и те ще искат одит.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Аз съм съгласна с това като отговор. Но в крайна сметка Сметната палата, а и ние като законодателен орган, целта ни е да видим има ли законови и подзаконови нормативни пропуски, които водят до възможността този да прави нарушения, а другия да клинчи от системата и т.н. И ние да ги отстраним, ако има такива. Защото многократно са правени различни промени в нормативната уредба. Ту плащаш като са ти изключени радиаторите, ту не плащаш като са ти изключени радиаторите. Но в крайна сметка трябва да се реши с една стабилна законова разпоредба и това трябва да бъде на базата на определен анализ, който се надяваме Сметната палата да направи.
Заповядайте господин Имамов.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Аз се съмнявам госпожо председател, дали Сметната палата е изцяло в правомощията си да проверява този случай. Защото по-голямата част от проблемите, както каза господин Агов е на потребителите. Но още по-голяма част от проблемите се адресират до топлинните счетоводители. Те не са обект на проверки от Сметната палата.
Аз поддържам мнението си, че трябва оперативно да се извърши финансова ревизия от Държавна агенция финансова инспекция, която може да проверява и частни субекти и да установи наистина какви са точно проблемите. И тя може да даде информация, която би служила като основа за законодателни промени. Иначе представете си. Срокът за тяхното предложение е края на м. май. На 7 юли са изборите. Ние се занимаваме последната седмица от май с проблемите на топлото, които отдавна ще бъдат забравени. Няма да се случи. Проблемът ще отиде за следващото Народно събрание през началото на следващия отоплителен сезон. Кой ще обсъжда тогава, по какъв начин този проблем.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Разбирам, че подкрепяте моето предложение.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Държавна финансова инспекция в кратки срокове да направи проверка и да даде отчет, за това какво е състоянието с топлофикациите и изобщо с целия процес на снабдяване на населението в съответните големи градове. Като започнете от цялата верига. Аз искам да имате предвид и обстоятелството, че Топлофикация София АД е потънала в дългове. Там има изключително много сериозни проблем в това отношение. Тоест, проблема с публичните финанси е сериозен. Той трябва да се установи от една такава Агенция. Естествено, ако ние сме в началото на мандата има основание Сметната палата да започне един дълъг процес на проверки. Да направи предложение. Да се направят промени в законодателните органи. Но ако искаме да има ефект от тази основателна реакция на тези, които ползват парното отопление в София и големите градове, които честно го ползват. Защото значителна част от тях наистина са в схемите за измами с топлоенергия.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Танчев.
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Искам и аз да се присъединя към това, което вие изложихте.
Първо, смятам че одита трябва да отнеме малко повече време. Обикновено във финансите три, пет, десет години са периодите на разглеждане. От друга страна искам също да кажа, че ако искаме наистина нещо прагматично да се случи трябва да използваме всички резонни начини и мерки. Да съберем информацията в достатъчно дълго време, върху което да може да се направи адекватен и сигурен анализ. Затова има нужда от повече време, наистина да се стигне до факти и да се забележи тенденцията и да се излезе с адекватно предложение наистина какви мерки да се вземат.
Смятам, че всички, включително и аз съм ползвател на услугите на Топлофикация София. Всяка година си задавам подобни въпроси. Дори и до съд сме стигали. Така че тук не трябва да си правим пиар. Не трябва да търсим, дали идват избори или не, а да намерим наистина решението, което един път за винаги ще сложи край на тази сага. Защото всяка година е едно и също. Така че подкрепям времето да е поне 4 – 5 години.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други желаещи за изказване? Господин Матов.
ДАРИН МАТОВ: Аз съм участвал в други комисии, където Държавната финансова инспекция е правила в период от една година обследвания или проверка. И установихме, че когато искаме да се върнем в по заден период от време, особено това, което казахте колега Имамов, че има задължения на Топлофикация, които не са от една година. И ако ние възложим на финансовата инспекция да направи тази проверка, тя може да се върне от началото на 2012 г. Ако трябва да се върнем малко по назад, това вече не е обект на тяхната проверка. Така че една добра комбинация би била наистина Държавната финансова инспекция във връзка с този случай, който е много актуален в момента, да извади основните неща, които създават проблеми на Топлофикация и на гражданите най-вече за това.
А що се касае до Сметната палата, тя да се върне в един по-заден период и да може да определи тенденцията откъде се е започнала на практика. Защото наистина заеми и дългове имаше още от 2007 г. Топлофикация страдаше още тогава. Така е. И българските граждани са го установили на гърба си това.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ако сме изчерпали изказванията и аргументите да преминем към гласуване. Тъй като не се обединяваме около един и същи период ще трябва да гласуваме поотделно.
Ако вие сте съгласни да разширим периода да ги обединим двете. Ако не сте съгласни. Добре, гласуваме ги поотделно.
В такъв случай подлагам на гласуване предложението за решение за възлагане на Сметната палата да се извърши одит на “Топлофикация София” ЕАД за периода от 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г., внесен от Мартин Димитров и група народни представители.
Който е за, моля да гласува.
Гласували “за” двама.
Против? Няма. Въздържали се? 16.
Предложението не е прието.
Подлагам на гласуване проекта за решение за възлагане на Сметната палата да се извърши одит на “Топлофикация София” ЕАД за периода от 1.01.2007 г. до 31.12.2012 г.
Който е за, моля да гласува. – 12 „За”.
Против? Няма. Въздържали се? Шест.
Предложението е прието.
Подлагам на гласуване предложението на господин Имамов за писмо от името на Бюджетна комисия до министъра на финансите, с което да поискаме от него да разпореди Държавна финансова инспекция да влезе на инспекция в Топлофикация София, относно проблемите със сметките за настоящия отоплителния сезон.
Ще го разширим ли с дяловото разпределение. Всички дейности касаещи проблемите с цените на отоплителния период.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема единодушно.
Преминаваме към точка втора.
Господин Главчев.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Втора точка – Представяне, обсъждане и приемане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на регулирането на цените и контрола за спазването им, упражняван от ДКЕВР по отношение на “Топлофикация София” ЕАД и другите доставчици на топлинна енергия за периода 01.01.2011 г. – 30.04.2013 г., внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 25.01.2013 г.
Внесли сме го с колеги от нашата парламентарна група. Този одит е свързан с първия Топлофикация ЕАД. Целта е да затворим кръга. И наистина не да се прехвърля отговорността от Топлофикация на ДКЕВР и от ДКЕВР на топлинните счетоводители. Имаме и трети одит, който предлагаме в трета точка, за да може една цялостна картина да се придобие и наистина да се дадат отговорите, които се очакват от потребителите.
Тук си заслужава да си помислим, дали само за топлинна енергия да се направи на ДКЕВР одит. Може ако искате да го дискутираме това. Защото там се определят и регулират и цени на електрическа енергия, вода и газ. Ако се обединим върху такова предложение, по тези елементи от регулацията на ДКЕВР също има изключително много въпроси. Знаете и трите елемента има, особено за електрическата енергия има доста въпроси, които се задават от всякакви потребители и промишлени и от гражданите. Така че ми се струва, че е хубаво да се разшири този обхват на одита. Само че тогава трябва наистина да се съобразим с времето.
Аз съжалявам, че ги няма тук представителите на Сметна палата, които да кажат, ако искаме такова разширение, а според мен гражданите очакват такова разширение. Очакват и тези въпроси. Има много въпроси. Аз така и не можах да ги задам на предишния председател на Комисията. По ценообразуване на вода има въпроси в различни селища в България. В момента ви предлагам във връзка с одита на Топлофикация, как са се регулирали цените на топлинната енергия, за да се изясни цялата връзка в процеса.
Третата точка е същата, но за дялово разпределение. Тук периода е за една година и последното тримесечие.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: За две години и половина е периода.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: 2011, 2012 и последното тримесечие, което сега го определиха колко да бъде. Там също може да се хване тенденция. И в трите одита това е логиката.
Съжалявам, че се връщам и на предишната точка. Но ако си спомняте, че в “Топлофикация София” ЕАД имаше смяна на собственост. Там имаше прехвърляне на собствеността между държавата и общината. Също е добре да се види какво се е случило.
Сметна палата ще представи какво се е случило. Така че не виждам по-добър отговор, освен от върховната одитна институция, а и АДФИ също е добре като вариант. Но си припомнете по повод на други проверки извършени от АДФИ, какви изказвания имаше за АДФИ. Аз уважавам изключително много АДФИ и се радвам, че господин Имамов се присъединява към уважението, което изпитваме към АДФИ. По повод на Белене и на Хохегер имаше изказване, че АДФИ е поръчкова агенция, ако си спомняте.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Вътрешен одитор не се става лесно. Само хвърляме политически обвинения към хората.
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: С две думи да подкрепя, защото аз съм много голям привърженик на една теория – околити мениджмънт, която казва, че трябва два пъти да мерим преди да режем. И смятам, че всички тези одити ще ни дадат наистина нужната информация в достатъчно дълъг период, с която да вземем адекватни решения от тук натам във всички тези структури, наистина да се сложи някакъв ред. И смятам, че е много навременно дори и с промяната на ръководството на ДКЕВР, това да се случи в момента.
Благодаря ви.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Господин Главчев, аз бих ви препоръчал, по-добре да се предвиди един одит на ДКЕВР като цяло по отношение на три основни публични стоки. Това са ток, парно и вода.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Аз това и предложих, ако искате да го разширим и газ.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Ток, парно, вода и газ.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Това предложих.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: По отношение ценообразуването на тези четири основни публични стоки. По тях наистина има много силен обществен интерес и ще бъде от полза както за потребителите, така и за нас. За да видим какъв е механизма за формиране на цените на тези четири основни стоки. Но аз все пак се замислям, защо да не се направи една паралелна проверка отново на Агенцията за финансова инспекция точно на ДКЕВР. Такива насрещни проверки се правят винаги свързани с обекта, за да може да се засече евентуално информацията, ако има някакви проблеми. Вие знаете по-добре от мен, дали да не се предвиди същата проверка на ДАФИ и в ДКЕВР по отношение на тези четири основни публични стоки.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Точно в този смисъл ми беше и предложението да помислим. А за АДФИ приветствам винаги.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: В такъв случай ще преминем към гласуване, като първо ще подложа предложението на господин Главчев, подкрепено от господин Имамов, да разширим обхвата на одита на регулирането на цените и контрола за спазването им упражняван от ДКЕВР по отношение на цените на топлоенергията, електроенергията, природния газ и водата. Така да го формулираме.
В такъв случай това ще бъде формулировката, която предлагате. Остава същия период.
И ще трябва да коригираме вероятно периода на извършване на проверката. Защото тук е три месеца.
Имате ли против да удължим срока по такъв начин, по който Сметна палата счете, че може да извърши одит.
Гласуваме шест месеца.
Който е за това предложение, моля да гласува – 18.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Предложението се приема единодушно.
АДФИ го гласувахме и ще го формулираме за всичките неща. Синхронизираме ги.
Тук гласувахме на практика и ще формулираме одит по четирите.
В писмото, което гласувахме преди това ще включим също и това. Господин Имамов ще помогне за формулирането на писмото.
Минаваме към точка трета.
Представяне, обсъждане и приемане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши “Одит на контрола упражняван от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма по отношение на дяловото разпределение на топлинната енергия за периода 1.01.2011 г. до 30.04.2013 г.”
Господин Главчев.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Това е третия елемент от тези одити.
Енергийната политика както знаете, се провежда от министъра на икономиката, енергетиката и туризма. Негово е задължението за предварителен, текущ и последващ контрол. Той се осъществява от една специализирана дирекция, от специализираната администрация на Министерството. Те контролират дяловото разпределение, за което вече говорихме. Искаме Сметна палата да провери как са упражнявали този контрол, за да бъде завършена наистина картината, която започнахме от предишните одити. Това включва и проверка на топлинни счетоводители, как се спазва нормативната уредба.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Като насрещна проверка на МИЕТ.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Дали са го изпълнявали както следва. Така че това вече съвсем затваря цикъла, ако мога така да се изразя.
В крайна сметка добре е потребителите да получат отговори, дали от сегашното Народно събрание или от следващото, аз съм сигурен, че ако Сметната палата са готови, обществото няма да остави следващото Народно събрание да не получи тези отговори, които сме ги започнали от сега. Така че ще направим една добра услуга на следващото Народно събрание, ако не се справим ние сега.
Тук наистина ако искате да вървят и трите заедно. Единият одит ще е по-бърз. Може би тук ще е по-малко работата.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Аз също подкрепям срока да се уеднакви.
ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Да вървят успоредно, според мен.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: И контрола, който държавата осъществява върху тази частна дейност, която е предоставил. За срока какво ще кажете, да го оставим ли по-кратък или по-дълъг? Може и по-кратък.
Тук се обединяваме по точка трета, така както е формулиран, така да го гласуваме.
Одит на контрола упражняван от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма по отношение на дяловото разпределение на топлинната енергия за периода 2011 – 2013 г.
Който е за, моля да гласува – 18 „За”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Предложението се приема единодушно.
Благодаря.
/Влизат представители на Сметаната палата – проф. Валери Димитров и Цветан Цветков/
Да ви информираме какво решихме.
Възложихме ви одит на Топлофикация София за периода 01.01.2007 – 31.12.2012 г. с шестмесечен срок на извършване на одит.
Възложихме ви одит на ДКЕВР, относно регулирането на цените и контрола за спазването им. Тук говорим за всички цени – за топлинна, електро, газ и вода.
ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Може ли да попитам нещо. Един уточняващ въпрос госпожо Стоянова. Когато става дума за одита, който ще извършваме върху регулативните функции на Комисията по енергийно и водно регулиране по отношение на ценообразуването за различните услуги – водоподаване, топлоподаване, газоподаване и т.н. Нека да уточня, че всъщност ние тук може и единствено да се произнасяме доколко са спазени съответните правила и процедури. Защото нямаме компетентност, познание, за да навлизаме в сложни инженерно-технологични и технически решения. Това е да не бъдем натоварени с такива очаквания.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: По отношение на инженерни и други не. Но доколко примерно може от вашите констатации да се направи извод и да се направят препоръки за изменение на законодателството, мисля че това е в обхвата на одитора.
ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Само това искам да посоча, че методиките за ценообразуването на ДКЕВР са изключително сложни, поне такова е моето впечатление.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Аз мисля, че може да си вземете малко експерти и да се произнесете частично и по това. Защото в крайна сметка, аз сега ще кажа нещо лаически. Но когато се прави ценообразуване примерно на цената на водата по ВИК и там примерно са разписани определени разходи, които могат да бъдат приети и като видове и като нива от ДКЕВР. Въз основа на което да се изчисли колко да бъде цената на водата, мисля че тук трябва да погледнете доколко ДКЕВР се съобразява с реалните елементи на разходите, които прави едно водно дружество и т.н. Както и затова, защо в едни региони се получава по-висока цена на водата, защото там разходите са много по-големи, поради това, че ги вадят с помпи, ток и т.н., а в други са по-малки разходите. И дали тази методика се спазва от ДКЕВР.
ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Това да.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Но има и технически елемент в тази методика. Защото аз знам, че отказват капиталови разходи да им признават, отказват амортизации. Отказват примерно плащания по кредити за капиталови разходи. Ако това се прави ефекта е друг. Може цената да е добра в някакъв момент, но ефекта е зле за следващите години. В този смисъл очакваме от вас. А ако има някои технически проблеми ще си вземете експерти от тези среди.
АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ: Госпожо председател, понеже тук е проф. Димитров, имам един такъв въпрос. Като разясняваме един вид какво влиза в задълженията на одита. Като погледнах последната си бележка, цената е една и след това има толкова много още наредени, че тя става тройна накрая. Това ли също трябва да проверяват. Начина на определяне на крайната цена тези електропреносни дружества е редна или нередна. Защото те си измислиха какви ли не допълнителни истории и ги разбиват. И кой може да разбере кое колко струва и как се определя. Ако това трябва да го прави Сметната палата, трябва много хора да привлекат, за да могат в детайли да кажат, това вярно ли е като система или не е. Така че тежка задача е това.
Ние и Агенцията за държавна финансова инспекция ще ангажираме.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: АДФИ съвсем няма да се справи с подобна задача.
АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ: Трябва да се обмислят тези неща и да се детайлизират. Тази игра ми се вижда много сложна. Това е игра от много време.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Имамов.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Господин Димитров, тук става дума, дали вие имате правомощие и възможности да се произнесете по справедливата цена, не само по законосъобразността в случая. Дали механизма за формирането на цените е справедлива или обективна, защото това атакува обществеността. Повечето хора смятат, че тези цени не са справедливи, че те са надути изкуствено, в полза на монополите. Това е общественото мнение на което трябва да се отговори. Вие какво може да направите в тази посока.
ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Оценката дали начина на ценообразуването е справедлив, дали не е. Тук нещата са доста сложни. Аз мисля, че наистина ние ще бъдем много затруднени в това, за да оценим една методика и съответно да препоръчаме промяна в една или друга посока по съдържание Аз мисля, че ние трудно ще се справим с това да оценяваме доколко една методика е разбираема и така или иначе по същество да я оценяваме. Тук се искат много специализирани познания и ние няма да се справим, без привличането на специални експерти.
Разбира се, сега ще видим какво може да направим. Парламента ни възлага тази задача. Във всеки случай, мисля че най-малкото което може да се постигне, при всички положения тези методики трябва да бъдат опростени и трябва да бъдат направени понятни и разбираеми за потребителите на услугите. Ето в тази насока може да съсредоточим своето внимание, защото поне аз доколкото знам тези методики са обемни. Те са неразбираеми за огромен брой хора. Може би ги разбират само тези, които са ги писали. Това е големия проблем.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте господин Агов.
АСЕН АГОВ: Имам първо един въпрос към господин Димитров, да ми отговори с да или с не. Някога правили ли сте на ДКЕВР, на Министерство изобщо по енергийните въпроси одит. Да или не.
ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Да, 2008 г. правихме одит на ДКЕВР.
АСЕН АГОВ: Второ, това са три одита на три различни, взаимосвързани по между си, но на три различни организации. Имате ли капацитет за това? И ще добавя още нещо. По повод на методиката. България се намира н кръстопът. Трябва да се либерализира енергийния пазар. Това натоварва ДКЕВР с особено тежката задача да смени цялата методика на ценообразуването на газ, електричество. Защото сега примерно ако има сто клиента на електричество, при либерализация ще има 10 000 клиента на електричество.
Тоест, методиката, ценообразуването да речем на газа е абсолютно несправедливо в момента на базата на договори. Взимаш плащаш, не взимаш пак плащаш. Общо взето това е методиката. Всичко това предстои. Защото ако България не го извърши ще започне да плаща много тежки глоби, което нашумя и в печата. Съдът в Люксембург ще се произнесе. Там е също бавна процедура.
Трябва да бъдете много предпазливи. Това е моя съвет. Първо имате ли капацитет да свършите това? Второ, трябва да бъдете много предпазливи, когато анализирате методиката. Тази методика само след три месеца ще бъде абсолютно невалидна. Да го знаете това. На сайта на Европейската комисия е пълно с доклади за другите страни, които са извършили тази реформа в енергийната система. И ще видите колко промени ще настъпят. Не навлизайте в методиката. На хората трябва да се отговори сега, но бих подходил много внимателно към всичко това, с оглед на цялата тази процедура, която трае в момента.
Имате ли капацитет? Това ми е въпроса.
ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Разбира се, ние не сме ценовици и аз мисля че ще имаме определени затруднения. По скоро тук ми се струва, че ние трябва да обърнем внимание на проблема поставен от гледна точка на това, че топлофикация е монополен доставчик на една услуга. Разбира се, тя работи по регулирани цени. И въпросът е, че този монополен доставчик има отношение с огромен брой клиенти.
Господин Агуш в Комисията по икономическа политика постави въпроса, че няма договори между Топлофикация и нейни клиенти. Тоест имаме определени отношения. Оказване на една услуга, заплащане на тази услуга. И разбира се, поставя се въпроса за добрите и лоши практики в отношения между Топлофикация и нейните клиенти. Ние тук може да се произнесем. Защото впечатлението на хората е, че те са жертва на едни изключително лоши практики налагани от един монополист. Тук ние може да се произнесем от тази гледна точка.
Разбира се, тук става въпрос за регулирани цени. Става въпрос и за ефективност на контрола. Имам предвид регулиране на цената от ДКЕВР и контрол за спазването й. Както и този специализиран контрол, който упражнява министъра чрез една специална дирекция в Министерството, тъй като те контролират най вече топлинните счетоводители. И там вече също може да се произнесем. Там ще ни бъде по-лесно. Разбира се, аз сега не искам да предричам. Не ми достигат познания да говоря точно в тази насока, но наистина ще срещнем проблеми със съдържанието на ценообразуването. Там ще бъдат нашите затруднения. И смятам, че там където не може да се справим ще спрем и ще уведомим Парламента.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Ако няма повече въпроси, приключихме днешното заседание.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 16 часа и 50 минути /
Стенограф: Силвия Михайлова
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
/Менда Стоянова/