КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
08/10/2009
Доклад от заседание на комисия
ДОКЛАД
за първо гласуване
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 953-03-31/09.10.2009 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 902-01-20, внесен от Министерски съвет на 23.09.2009 г.
Комисията по правни въпроси на свое заседание проведено на 08 октомври 2009 г., разгледа внесения законопроект за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 902-01-20, внесен от Министерски съвет на 23.09.2009 г.
На заседанието присъстваха г-н Цветан Цветанов – министър на вътрешните работи, г-н Веселин Вучков – зам.-министър на МВР, г-н Иван Шаренков – директор Дирекция „Международни проекти” – МВР.
Законопроектът бе представен от зам. – министър Веселин Вучков.
В проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗИДЗМВР) се предвиждат няколко групи промени. Първата е свързана с Решението на Народното събрание от 28 юли 2009 г. за приемане на структура на Министерския съвет на Република България (ДВ, бр. 60 от 2009 г.), с което се закрива Министерството на извънредните ситуации. Поради това към функциите на министъра на вътрешните работи се предлага да преминат функции по защита при бедствия, осигуряване достъп на гражданите до службите за спешно реагиране чрез Единен европейски номер 112 и подпомагане и възстановяване, които функции до закриването на Министерството на извънредните ситуации са осъществявани от министъра на извънредните ситуации. За изпълнение на тези функции се предвижда създаване на Главна дирекция “Гражданска защита” и дирекция “Национална система 112” в Министерството на вътрешните работи, тъй като дейностите в тези две области преминават в МВР. В Преходните и заключителните разпоредби на ЗИДЗМВР се предлагат множество промени в сега действащото законодателство, свързани с дейността на Министерството на извънредните ситуации.
В законопроекта се предвижда създаването на Главна дирекция “Борба с организираната престъпност” като самостоятелна главна дирекция. Очаква се постигането на ясна диференциация с останалите оперативно-издирвателни служби на МВР и по-ефективна борба с организираната престъпна дейност на местни и транснационални престъпни структури, което е сред приоритетите на Република България като държава - членка на Европейския съюз.
С предложените организационно-структурни промени се създават самостоятелни дирекция “Миграция“ и дирекция “Български документи за самоличност”. Основният мотив за тази промяна е фактът, че посочените две дирекции не осъществяват пряко задачи по опазване на обществения ред, каквато е основната функция на Главна дирекция “Охранителна полиция”, а са служби за административен контрол върху българските граждани чрез системата на българските документи за самоличност и върху чужденците в Република България чрез регулиране на миграционните процеси. Така се отговаря най-адекватно на изискванията на Европейския съюз за разграничаване на тези административни функции от функциите по опазване на обществения ред.
Не на последно място в контекста на организационно-структурните промени е и създаването на самостоятелна дирекция “Международни проекти”, на която се дава статут на юридическо лице. Предложената промяна е продиктувана от факта, че посочената дирекция е единствената структура в МВР, която отговаря за усвояването на средства на Европейския съюз по програми и проекти, свързани с дейността на МВР. Като такава структура тя изпълнява функции на отговорен орган и е част от изградената система за управление и контрол на средствата на Европейския съюз по силата на акт на Европейския съюз.
Друга основна част от предложените в законопроекта промени отразяват разпоредбите на Рамково решение 2006/960/ПВР на Съвета от
18 декември 2006 г. за опростяване обмена на информация и сведения между правоприлагащите органи на държавите - членки на Европейския съюз. Чрез приемането и прилагането на разпоредбите на Рамковото решение се осигурява постигането на една от основните цели на Европейския съюз - осигуряването на гражданите му на високо равнище на сигурност в областта на свободата, сигурността и справедливостта. Опростяването на обмена е с цел да се премахнат всички формални пречки от административен и правен характер в отделните държави членки за осъществяване на бърз и качествен обмен на информация, свързана с предотвратяване, разкриване и разследване на престъпления. Въвеждайки обаче възможно най-широк обмен на информация, свързана с борбата срещу престъпността, не се допуска нарушение на основните права и свободи на гражданите, свързани с обработката и обмена на лични данни, като се спазват предвидените разпоредби в общностното право, свързани с реда и начина на обмен на подобни данни. Предвижда се ред за използване на получената информация, както и задължение за опазването й, съгласно националното законодателство в тази област. Посочен е и редът, по който получената информация може да се използва като доказателство в рамките на наказателно производство.
В законопроекта са предложени промени и по отношение на синдикалната дейност на служители в МВР, които да създадат основа за по-ефективно взаимодействие и разширяване на формите за социален диалог между ръководството на министерството и синдикалните организации на служители.
За опазване на обществения ред, охраната на обекти, безопасността на движението и осъществяване на контролната и административнонаказателната дейност на органите на местното самоуправление в законопроекта се предвижда възможност към общините в Република България да се изграждат звена „Общинска полиция”. Контролът и методическото ръководство върху дейността на звената „Общинска полиция” ще се осъществява от съответните областни дирекции и районни управления на МВР.
В дискусията взеха участие народните представители Я. Стоилов, П. Димитров, В. Методиев, Я. Нотев, Кр. Ципов, М. Миков, Д. Лазаров и Кр. Петрова.
Като цяло народните представители подкрепиха по принцип внесения законопроект и изразиха положителната си оценка. Постави се въпроса за възможността за изграждането на звена „Общинска полиция”, тъй като намирането на бюджетно финансиране зависи от органите на местно самоуправление, което е непосилно за малките общини. Също и за прецизирането на текстовете, касаещи неприкосновеността и особената закрила на служителите за МВР и за кои служители ще се отнасят – за всички или само за тези с полицейски правомощия, за функциите и задачите на главна дирекция „Гражданска защита” и за осъществяване координацията между отделните дирекции при изпълнение на правомощията им.
В резултат на проведеното обсъждане и извършеното гласуване с резултати - 15 гласа „за”, 0 гласа „против” и 5 гласа „въздържали се” Комисията по правни въпроси реши да предложи на народните представители да приемат на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 902-01-20, внесен от Министерски съвет на 23.09.2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
Искра Фидосова