КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
29/10/2009
Доклад от заседание на комисия
ДОКЛАД
на Комисията по правни въпроси
Вх. № 953-03-42/30.10.2009 г.
ОТНОСНО: Обсъждане на първо четене на законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, вх. № 902-01-33, внесен от Министерския съвет на 20.10 2009 г.
На заседание, проведено на 29.10.2009 г. Комисията по правни въпроси разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, вх. № 902-01-33, внесен от Министерския съвет на 20.10.2009 г.
На заседанието от името на вносителя присъстваха г-жа Лидия Атева от Министерството на финансите, началник-отдел „Счетоводна практика” в Дирекция „Данъчна политика”, г-жа Пенка Драгнева от Министерството на финансите, началник-отдел „Анализи и прогнози” в Дирекция „Данъчна политика” и г-жа Маргарита Борисова от Министерството на финансите, главен експерт в Дирекция „Данъчна политика”, които представиха законопроекта. Според вносителя направените със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане предложения обхващат промени в два основни аспекта. Едната част от промените са свързани с отстраняване на несъответствия на данъчното законодателство с правото на Европейския съюз. Другата част от направените предложения са насочени към прецизиране на текстовете на закона и имат за цел усъвършенстване на данъчната практика.
Със законопроекта се предлага чуждестранните юридически лица от Европейския съюз, съответно Европейското икономическо пространство да имат право на избор за преизчисляване и последващо възстановяване на част от удържания данък при източника. След промяната данъчната тежест, понесена от чуждестранните лица от Европейския съюз, съответно Европейското икономическо пространство, които се възползват от правото на възстановяване на данък, ще бъде равна на тази при местните лица, като по този начин ще бъде премахната съществуващата в момента неравнопоставеност. Предложените промени произтичат от становището на Европейската комисия по нарушение № 2007/4881, съгласно което Европейската комисия счита, че с различното данъчно третиране на местни и чуждестранни лица от Европейския съюз и от Европейското икономическо пространство Република България не е изпълнила задълженията си по чл. 49 и 56 от Договора за Европейската общност и по чл. 36 и 40 от Споразумението за Европейско икономическо пространство, т.е. че е нарушено свободното предоставяне на услуги и свободното движение на капитали. Законопроектът предлага чуждестранните юридически лица от ЕС/ЕИП да имат право на възстановяване на част от удържания данък при източника. След промяната данъчната тежест, понесена от чуждестранните лица от ЕС/ЕИП ще бъде равна на тази при местните лица, като по този начин ще бъде премахната съществуващата в момента неравнопоставеност.
Предлага се разпоредбите за отклонение от данъчно облагане да се прилагат за всички видове данъци, а не само за корпоративния данък, като по този начин всички данъкоплатци (местни и чуждестранни), извършващи сделки, водещи до отклонение от данъчно облагане, ще бъдат третирани за данъчни цели по един и същ начин.
Предлага се отмяна на чл. 189а относно данъчното облекчение за предприятия, извършващи големи инвестиции в определени отрасли - селско стопанство, преработвателна промишленост, производство, високи технологии и инфраструктура. Това облекчение беше прието в края на 2008 г., като прилагането му следва да става след постановяване на положително решение от Европейската комисия за съответствие с изискванията на европейското законодателство в областта на държавните помощи. Република България е подала нотификация за това данъчно облекчение, като решение на Европейската комисия към настоящия момент няма. В условията на икономическа криза, водеща до намаляване на бюджетните приходи, е нецелесъобразно държавата да предоставя данъчни облекчения, водещи до намаляване на приходите от корпоративен данък.
Предлага се към обектите на облагане с корпоративен данък да се добави печалбата на чуждестранни юридически лица от прехвърляне (продажба) на място на стопанска дейност. Чрез промяната данъчното третиране при прехвърляне на отделни активи на мястото на стопанска дейност ще се изравни с това на прехвърляне на предприятието на мястото на стопанска дейност.
Законопроектът предвижда създаване на разпоредба, регламентираща данъчното третиране на приходи и разходи, печалби и загуби, отчетени от контролиращ съдружник в съвместно контролирано предприятие.
Предвидено е регламентиране на данъчно третиране за предприятията, прилагащи метода на собствения капитал, така че данъчната им тежест да бъде еднаква с тази на предприятията, използващи друг метод за отчитане на инвестиции.
Съгласно правото на ЕС чуждестранните лица от ЕС/ЕИП, осъществявайки дейност в Република България при условията на свободно предоставяне на услуги, не следва да водят счетоводство и да се регистрират в регистър БУЛСТАТ, поради което са направени предложения за промени в Закона за счетоводството и Закона за регистър БУЛСТАТ. По този начин се отчита поетия ангажимент на Република България за предприемане на действия за приемане на законодателни промени с цел отстраняване на нарушение № 2007/4614. С оглед определяне на корпоративния данък на тези лица е предложено счетоводните им приходи и разходи да се определят съгласно изискванията на Международните счетоводни стандарти.
Съгласно Директива 2009/49/ЕО за изменение на директиви 78/660/ ЕИО и 83/349/ЕИО относно определени изисквания за оповестяване на средни по размер дружества и задължението за изготвяне на консолидирани счетоводни отчети, държавите членки следва да освободят предприятията майки от задължението за изготвяне на консолидиран финансов отчет, когато те притежават несъществени дъщерни предприятия. Поради което в законопроекта се предлага да се направят промени в Закона за счетоводството.
С предложените изменения в Кодекса за социално осигуряване се освобождават от облагане с данък по реда на ЗКПО приходите на лица, регистрирани в ЕС/ЕИП, които осъществяват доброволно осигуряване, доброволно осигуряване за безработица и/или за професионална квалификация. По този начин се отчита поетия ангажимент на Република България за предприемане на действия за приемане на законодателни промени с цел отстраняване на нарушение № 2008/2150.
Предвижда се облагане с данък дивидент, когато е налице скрито разпределяне на печалба в полза на акционер - чуждестранно юридическо лице от ЕС/ЕИП, като по този начин се постига уеднаквяване на данъчното третиране при скрито разпределение на печалба, т.е. то да не зависи от вида на акционера - местно или чуждестранно лице.
Предвидено е премахване на изискването за подаване в Националната агенция по приходите на годишния финансов отчет и вместо него предприятията следва да подават годишен отчет за дейността. Предложената промяна цели намаляване на административната тежест за предприятията, както и облекчаване на НАП при събирането и съхраняването на информация. Поради което са предложени промени в Закона за Националната агенция за приходите и Закона за статистиката. Нов момент в законопроекта е и предложението данъчно задължените лица, които не са извършвали дейност и не са отчели приходи или разходи да не подават годишен отчет за дейността си.
Разпоредбата на чл. 27, ал. 1, т. 2 създава предпоставки за злоупотреби, поради което със законопроекта е предложена промяна в случаите на непризнаване на счетоводни приходи за данъчни цели, възникнали по повод на непризнати за данъчни цели разходи.
Предлага се създаване на разпоредби, регламентиращи окончателното облагане при прекратяване на неперсонифицирани дружества и осигурителни каси.
Със законопроекта се предвижда изравняване на облагането на всички организатори на хазартни игри, поради което се предлага увеличаване на данъка за хазартните дейности от тото и лото, залагане върху резултата от спортни състезания и случайни събития - от 10 на 12 на сто. Предлага се и промяна на данъка върху хазартната дейност, който ще се определя за вписаните в разрешението хазартни съоръжения, независимо от това дали те са експлоатирани.
Предложено е за данъчни цели да се признават счетоводните разходи за дарения в размер до 50 на сто от счетоводната печалба, когато разходите за дарения са направени в полза на Център”Фонд за лечение на деца”, Център „Фонд за асистирана репродукция” и Център „Фонд за трансплантация”.
С промяната в допълнителните разпоредби е дадено определение на понятията „промишлено, търговско и научно оборудване”, като по този начин се привежда съдържанието на тези термини в съответствие със спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане и с международната практика.
В проведената дискусия на въпрос на народния представител Методи Андреев се установи, че измененията, които не са свързани с хармонизацията с европейското законодателство се свеждат до:
-Премахване на изискването за подаване в НАП на годишен финансов отчет, като вместо него предприятията следва да подават годишен отчет за дейността (екземпляра за статистиката). С посочената промяна се цели годишният отчет за дейността да бъде подаван пред един орган, с което да бъде постигнато намаляване на административната тежест за предприятията и постигане на икономия на ресурси;
-Увеличаване на кръга лица, в полза на които направено дарение може да служи за данъчно облекчение. Поради голямото си социално значение към кръга лица са добавени център „Фонд за асистирана репродукция” и център „Фонд за трансплантация”;
-Отмяна на данъчното облекчение за предприятия, извършващи големи инвестиции в определени отрасли - селско стопанство, преработвателна промишленост, производство, високи технологии и инфраструктура (чл.189а от ЗКПО).
-Увеличаване на данъка за хазартните дейности от тото и лото, залагане върху резултати от спортни състезания и случайни събития от 10% на 12% - очакван положителен ефект за бюджета – около 12 млн.лв. годишно.
В отговор на въпрос на народния представител Искра Фидосова се уточни, че към 31.12.2009 г. изтича срокът на действие на данъчното облекчение по чл. 179 от ЗКПО, което дава възможност за преотстъпване на корпоративен данък на земеделските производители в размер 60 на сто за данъчната им печалба от непреработената растителна и животинска продукция, в т. ч. от пчеларство, бубарство, сладководно рибовъдство от изкуствени водоеми и оранжерийно производство. Поради това действието на това данъчно облекчение следва да се преустанови до издаване на положително решение от Европейската комисия относно неговата допустимост като държавна помощ. Действието на тази данъчна мярка се счита за съществуваща помощ по смисъла на чл. 88, параграф 1 от Договора за създаване на Европейската общност (ДЕО) до края на 2009 г. във вида, в който са били приложими и преди датата на присъединяването, предвид договорения преходен период от 3 години. От 01.01.2010 г. мерките не могат да се прилагат без одобрение и оценка за съвместимост от страна на ЕК с правилата на държавните помощи в областта на селското стопанство и с Общия пазар (нотификация). Процедурата по нотификация продължава около 18 месеца, период през който данъчното облекчение не може да се ползва от бенефициентите. Обратното би довело до налагане на санкции към бенефициентите-получатели на помощта, като този тип процедура не се предхожда от предварителен уведомителен етап. Държавата-членка следва да докаже пред ЕК, че полага усилия да събере неправомерната помощ, в противен случай санкцията се поема от държавата членка.
След проведеното обсъждане Комисията по правни въпроси с 16 гласа „за” и 2 гласа „против” прие на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, с вх. № 902-01-33, внесен от Министерския съвет на 20.10.2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
Искра Фидосова