Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
29/10/2009

    Доклад от заседание на комисия
    ДОКЛАД
    на Комисията по правни въпроси
    Вх. № 953-03-38/30.10.2009 г.



    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 954-01-38, внесен от ИВАН АТАНАСОВ АЛЕКСИЕВ и група народни представители на 27.10.2009 г.

    На заседание, проведено на 29.10.2009 г., Комисията по правни въпроси разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 954-01-38, внесен от ИВАН АТАНАСОВ АЛЕКСИЕВ и група народни представители на 27.10.2009 г.
    На заседанието присъстваха вносителят Иван Алексиев и представители на Министерство на околната среди и водите – г-н Владимир Стратиев - началник кабинет и г-жа Климентина Денева – главен секретар.
    Законопроектът бе представен от вносителя – г-н Иван Алексиев, който изтъкна, че с проектът се цели облекчаване на регистрационния и разрешителния режим по процедурите за издаване на индивидуални административни актове, свързани с ползването на подземни водни обекти и уеднаквяване на реда и процедурата за издаване на разрешителни за водовземане от минерални води – изключителна държавна собственост с процедурите в останалите случаи.
    Предлага се водовземните съоръжения за минерални води да бъдат поставени в режим на публична държавна собственост. Тези съоръжения са принадлежност към минералната вода, без които последната не би могла да бъде добивана.
    С цел привеждане в съответствие на Закона за водите с изискванията на Директива 2000/60/ЕО на Европейския парламент през 2006 г. се въведе защита на водите в границите на цялото водно тяло. По тази причина се налага диференциране на мерките за охрана на водите в границите на на водните обекти – намаляване на абсолютните забрани за дейности, които да се сведат само до най – вътрешния пояс на санитарно-охранителните зони около водовземните съоръжения и по – широко прилагане на съгласувателен режим за останалата територия на водните тела. С внесения законопроект се предлага създаването на нов § 144а в Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за водите, с което се цели уеднаквяване на различните подходи при спазване на забраните и ограниченията в учредените санитарно-охранителни зони, заложени по различно време и въз основа на различни нормативни документи, до приемането на наредбата по чл. 135, т.6.
    При последното изменение на Закона за водите през месец юни 2009 г. са допуснати съществени редакционни грешки преди обнародването на текста на тези промени.
    Първата е свързана с пропуска да се обнародва отмяната на чл. 96а от ЗВ, във връзка с новите разпоредби, които предоставят правата по процедурите за концесии за изграждане и експлоатация на ВиК системите на новите асоциации по ВиК. Тези права по действащия закон са предоставени на Министерски съвет, което създава възможност за правни колизии.
    Втората е свързана с неправилното постановяване на срокове и задължителни действия, които следва да се предприемат в изпълнение на закона, уредени в § 29 на Преходните и заключителните разпоредби на Закона за водите. Срокът е тримесечен, но към момента е ясно, че нито кметовете на общините, нито областните управители ще успеят да спазят този срок и за това се предвижда удължаване с още три месеца, за да може тази процедура да приключи в нормални граници.
    Предвижда се §8 от законопроекта да има обратно действие към момента на обнародването на Закона за изменение и допълнение на Закона за водите през месец юни 2009 г., с цел да се осигури единно действие и прилагане на новия правен режим в областта на концесионирането на добива на минерални води и последователността в реорганизацията на правоотношенията в областта собствеността на ВиК системите и съоръженията.
    Представителите от Министерство на околната среда и водите подкрепиха така направените предложения като своевременни и необходими.
    Г-н Стратиев обърна внимание и на друго предложение по законопроекта по § 8 – освен удължаването на срока, посочен в досегашната разпоредба на чл. 29, ал. 1 от 3 месеца на 6 месеца е допусната и една много съществена грешка. Когато е приеман законопроекта през месец юни 2009 г. в § 29, ал. 4 на действащия в момента закон са записани думите „Списъците по ал. 1”. Има предвидена една последователност от действия, която трябва да се изпълни от министъра на регионалното развитие, ВиК операторите, общините, областните управители и грешката, която е допусната в § 29, ал. 4 прави невъзможно изпълнението на няколко действия едно след друго така, както са в предвидените срокове. Тази разпоредба е изключително необходимо да бъде коригирана. Най-напред се изготвят списъците на активите, които ВиК операторите съставят, списъците на активите, които са в правомощията и в патримониума на общините. На основата на тези списъци министърът на регионалното развитие и благоустройството в определения от закона срок изготвя разделителни протоколи. Едва след изготвянето на разделителните протоколи може да се пристъпи към изпълнението на другото задължение на министъра на регионалното развитие и благоустройството на базата на така направените разделителни протоколи една определена част от активите той да извади от капитала на дружествата - държавните и държавно-общинските ВиК оператори. Това нещо в закона е написано в обратен порядък и прави невъзможно изпълнението.
    Обърна внимание и на необходимостта да се измени текста на чл. 96а. Досегашният текст на чл. 96а предоставяше правомощията за провеждане на концесионни процедури в областта на ВиК системите на Министерския съвет. Измененията от месец юни 2009 г. създават нова група правомощия в тази насока и те изрично са предоставени на бъдещите (новите) асоциации по ВиК, които ще се изграждат съвместно между общините и държавата като един особен орган, който ще управлява публичната собственост, както държавна, така и общинска. Тази система от компетенции е в дуализъм и противоречие с текста на чл. 96а. Няма и възможност да се прави поправка на явна фактическа грешка при обнародването. За това се налага да бъде подкрепена и тази разпоредба чл. 96а да бъде отменен. В противен случай новите асоциации няма да могат да пристъпят или ще има проблеми и колизия при пристъпване на изпълнение правомощията по концесионни процедури.
    В дискусията се включи и г-жа Климентина Денева: главен секретар на МОСВ, която също изказа подкрепа на предложенията на г-н Алексиев и по § 7 и по § 9, като министерството смята също, че трябва да се помисли за обратно действие и по тези два параграфа, тъй като те също визират изменения в ЗИД на Закона за водите, които би трябвало да бъдат направени още към онзи момент, за да запълнят наистина транспонирането на директивата.
    Народните представители единодушно подкрепиха становището, че между първо и второ четене да се направи уточнението за § 7 и § 9.
    След станалите разисквания Комисията по правни въпроси с 16 гласа „за”, 2 гласа „против” и 0 гласа „въздържали се” приема така представения законопроект и предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 954-01-38, внесен от ИВАН АТАНАСОВ АЛЕКСИЕВ и група народни представители на 27.10.2009 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:


    Искра Фидосова
    Форма за търсене
    Ключова дума