Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
12/11/2009
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 953-03-55/13.11.2009 г.
ОТНОСНО: Законопроект за агенциите за временна заетост, № 954-01-27, вносител - н.п Ваньо Шарков и група народни представители от 7 октомври 2009 г.
На свое заседание, проведено на 12.11.2009 г., Комисията по правни въпроси разгледа законопроект за агенциите за временна заетост, № 954-01-27, вносител - н.п Ваньо Шарков и група народни представители от 7 октомври 2009 г.
Законопроектът бе представен от вносителя – г-н Цветан Костов.
Предложеният законопроект за агенциите за временна заетост има за цел да развие трудовото ни законодателство в областта на заетостта чрез въвеждане на възможността за наемане на работници от така наречените агенции за временна заетост. В структурно отношение съдържанието му е представено в три глави, в обемно отношение включва 45 члена и подразделение преходни и заключителни разпоредби с 4 параграфа.
Предлаганият законопроект , според вносителите , се основава на ратифицираната през 2005 г. от България Конвенция № 181 на Международната организация на труда относно частните бюра / агенции/ от 1997 г.
В общественото пространство от години въпросът с дейността на агенциите за временна заетост е дискусионен, поставян е на различни нива, обсъждан и анализиран задълбочено, защото е сложен, спорен и деликатен.
Вносителите ни предлагат неговото решаване с изцяло нов закон. Заслужава да се отбележи за сведение , че и към този момент има правна регламентация по този въпрос на законово ниво . Известно е че всички въпроси на трудовата заетост, независимо дали се отнасят за трайна или временна заетост, се уреждат в основния нормативен акт за регулиране на трудовите отношения – Кодекса на труда и нормативните актове за неговото прилагане, в Закона за насърчаване на заетостта и нормативните актове за неговото прилагане и в Закона за здравословни и безопасни условия на труд.
Разглежданият законопроект определя агенциите за временна заетост като лица, регистрирани по българското законодателство, законодателството на държава-членка на ЕС или на държава-страна по споразумението за ЕИО, които наемат работници и служители с цел да ги представят временно на предприятие- ползвател за извършване на временна заетост или дейност, под тяхно ръководство и срещу заплащане. Дефинират се понятия като „ Временна заетост”, „ Предприятие- ползвател” и „ Работник или служител за временна заетост”. Определя се срока на тази временна заетост- до 12 последователни месеца в предприятието-ползвател и възможност за продължаване за срок до 6 месеца. Въвежда се регистрационен режим в Агенцията по заетостта и издаване на удостоверение от министъра на труда и социалната политика или оправомощено от него длъжностно лице- глава втора разписва детайлно тази процедура . В глава трета се дефинират правата и задълженията на агенциите за временна заетост, на работниците и служителите, наети за временна заетост и на предприятията-ползватели.
Основното и най- важното в предлагания законопроект е така нареченото „тристранно взаимоотношение” - работник, агенция за временна заетост и предприятие ползвател. Тоест, работникът или служителят се намира в трудово правоотношение с един работодател, а полага за известно време труд при друг и това става по силата на сключен между работодателя му и ползващия го работодател договор.
От името на Министерство на труда и социалната политика отношение по законопроекта взе – зам. министър Христина Митрева.
Тя изтъкна, че МТСП винаги и отчитало необходимостта от регламентация на дейността на агенциите за временна заетост.
При обсъждане на антикризисните мерки в Националния съвет за тристранно сътрудничество е било постигнато съгласие между представителите на Правителството и на организациите на работниците и служителите и на работодателите, дейността на агенциите за временна заетост да се регулира чрез сключване на Национално споразумение между представителните синдикални и работодателски организации.
Съгласно чл. 3 от Кодекса на труда, държавата осъществява регулирането на трудовите отношения в сътрудничеството и след консултации с представителните организации на работниците и служителите и на работодателите.
Представено бе и становище на Националния съвет за тристранно сътрудничество, в което е прието единодушно законопроекта да не се обсъжда. Предложено е да се създадат работни групи за подготвянето на споразумения за агенциите за временна заетост, надомна и дистанционна работа и предложения за законодателни промени, които да бъдат до края на месец септември 2010 г.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „за”- 2 гласа, „против” – 0 гласа и „въздържали се” – 14 гласа, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за агенциите за временна заетост, № 954-01-27, вносител - н.п Ваньо Шарков и група народни представители от 7 октомври 2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
Искра Фидосова