Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
26/11/2009

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    На Комисията по правни въпроси
    Вх. №: 953-03-71/02.12.2009 г.


    Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения, № 902-01-44, внесен от Министерския съвет на 16 ноември 2009 г.


    На свое редовно заседание, проведено на 26 ноември 2009 г., Комисията по правни въпроси разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения, № 902-01- 44, внесен от Министерския съвет на 16 ноември 2009 г.
    Законопроектът беше представен от г-жа Добринка Добрева – директор на дирекция „Марки и географски означения” в Патентното ведомство. Тя изтъкна, че Законът за марките и географските означения е в сила от 15 декември 1999 г. и съществува необходимост от промяна в режима на експертиза на заявките за регистрация на марки, породена от трайното установяване на пазарните обществени отношения в Република България и от уеднаквяване на правния режим в страната с практиката на Ведомството за хармонизация на вътрешния пазар (търговски марки и дизайн), администриращо марката и дизайна на Общността. Посочено беше, че промените, които се предлагат със законопроекта, могат да бъдат групирани в две основни направления, а именно промени, засягащи общите положения и промени относно материално-правните норми, регламентиращи регистрацията на марките-основанията за отказ на регистрацията на марка, разпореждането с правото върху марка, прекратяване, заличаването и отмяната на регистрацията и производството, което се развива в Патентното ведомство по дадена заявка за регистрация на марка.
    В законопроекта подробно са разписани данните, които се съдържат в Държавния регистър на марките и в Държавния регистър на географските означения. Предвижда се регистрите да се водят на хартиен носител и като електронна база данни, както и да се публикуват на официалната интернет страница на Патентното ведомство.
    В съответствие с чл. 7, ал. 1, буква ”и” от Регламент № 207/09 на Съвета от 26 февруари 2009 г. за марката на Общността е добавено ново абсолютно основание за отказ за регистрация, съгласно което не се регистрира марка, която съдържа отличителни знаци, емблеми или гербове, различни от тези, обявени в чл. 6 ter на Парижката конвенция и представляващи особен обществен интерес. Подробно е описано и какво се включва в понятието „по-ранна марка”, тъй като след присъединяването на страната към Европейския съюз над 350 000 марки на Общността автоматично са разпространили действието си на територията на Република България.
    С цел да се предотврати недобросъвестното заявяване на марка от агент или представител на действителния притежател на марката и да се избегне ”кражбата” на марки се предлагат нови основания за отказ на регистрацията.
    С измененията и допълненията се предлага промяна в системата на регистрация на марката- от експертиза по същество, извършвана служебно от Патентното ведомство, в опозиционна система. Промяната се налагат с цел създаване на идентичен режим с този, въведен с Регламент № 207/09 за марката на Общността. Предвижда се възможност възражение срещу регистрацията на марка да подава не само притежателят на по-ранни права, но и всяко трето лице при спазването на определени условия. С преходните и заключителните разпоредби се предвижда нормите, регламентиращи процедурата по опозиция, да влязат в сила след изтичането на 12 месеца от обнародването на закона в „Държавен вестник”. Това се налага с цел провеждане на разяснителни кампании за подготовка на заинтересованите среди за работа при новия режим на регистрация, възприет в много от държавите-членки на Европейския съюз,
    при който се изисква стриктно наблюдаване на марковата политика на конкурентните правни субекти.
    Новост в законопроекта е възможността таксите за заявяване и експертиза и таксите за регистрация, в случай че не бъдат платени в срок, да бъдат платени в двоен размер до един месец след изтичане на предоставения срок. Удължаването на срока за вземане на решение по исканията за отмяна и заличаване на регистрацията на марка е обусловено от сложността на производството, от това, че становището по искането се подготвя от състав от петима държавни експерти и се преценяват огромни по обем и сложност доказателства.
    С приемането на законопроекта ще създаде процедура по регистрация, която да отговаря на установените в страната ни пазарни отношения, ще се ускори експертизата и ще се постигне пълно съответствие на режима на предоставяне на закрила на марките на територията на Република България с този, предвиден в Регламент № 207/09 за марката на Общността.
    След проведената дискусия, Комисията по правни въпроси се обедини около становището, че част от текстовете на законопроекта следва да бъдат прецизирани между първо и второ гласуване.
    Навсякъде в законопроекта след думите „Официалния бюлетин” следва да се добави „на Патентното ведомство”, тъй като това е изразът, който се използва в закона.
    В § 5 относно чл. 7, в изречение първо думата „официалната” следва да отпадне като излишна, тъй като Патентното ведомство е национален държавен орган и не би следвало да има неофициална страница. В изречение второ думите „Те са под формата на хартиен носител и на електронна база данни” е добре да се заменят с „Регистрите се водят на хартиен носител и като електронна база данни”.
    В § 8, чл. 12, ал. 2, т. 5 и 6 Регламент № 40/94 ЕС следва да се изпише с пълното му наименование.
    В § 11 ал. 2 и 3 биха могли да се обединят и се нуждаят от прецизиране, тъй като „обезпечителните мерки се налагат незабавно”, а не „налагането им се извърша незабавно”, а думите „обезпечителните мерки” следва да се заменят с „обезпечителната мярка”, поради това, че съгласно ал. 1 може да се наложи само една обезпечителна мярка. В ал. 4 и 5 думите „в Патентното ведомство” трябва да отпаднат, тъй като Държавния регистър на марките, съгласно чл. 5 се поддържа от Патентното ведомство.
    В § 15 относно чл. 26 в ал. 6 думите „по негова молба” би следвало да се заменят с „по негово искане”, така както е направено в останалите текстове на закона.
    С измененията и допълненията се предлага да отпадне експертизата по същество, извършвана служебно от Патентното ведомство и да се замени с опозиционна система. В § 24 е развита опозицията срещу регистрацията и производството по опозиция. Терминът „опозиция” се използва в чл. 42 от Регламент (ЕО) № 207/2009 на Съвета от 26 февруари 2009 година относно марката на Общността. Тук следва да се обърне внимание, обаче, че в „Официален вестник” на Европейския съюз понятието „опозиция” навсякъде е преведено като „възражение” и този превод е задължителен. Съгласно чл. 9, ал. 1 от Закона за нормативните актове „разпоредбите на нормативните актове се формулират на общоупотребимия български език”. Следва да се има предвид и че в чл. 36 от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове е посочено, че „отклонения от общоупотребимия български език се допускат само ако се налагат от предмета на акта, като чужди думи и изрази се използуват само ако са станали трайна съставка на българския език или не могат да бъдат заменени с български.”. Понятието „опозиция” в смисъла, в който е употребен е непознато за българската правна система, поради което би следвало законодателят да се придържа към официалния превод на документа. В случай, че думата „възражение” се използва в закона в друг контекст като например в чл. 37, ал. 4, то следва на тези места да се замени с подходяща синонимна дума. В случай, че терминът не бъде променен, то в допълнителните разпоредби на закона следва да се даде обяснение на понятието „опозиция”.
    В § 31, чл. 45, ал. 4 и § 32, чл. 46, ал. 6 следва да бъдат уеднаквени, като думите „упълномощен” и „упълномощения” се заменят с „оправомощен” и „оправомощения”, поради това че се касае за действия на държавен орган.
    В § 33 редакцията на чл. 47, изречение първо е тромава и неясна и изречението е добре да се прередактира.
    В § 43 посоченият регламент следва да се изпише с пълното му наименование, така както е обнародван в „Официален вестник” на Европейския съюз, като се посочи броя и деня на обнародването му.
    В § 47, в т. 13 и 14 думите „за целите на чл. 26, ал. 3, т. 3” и „за целите на чл. 26, ал. 3, т. 6” следва да се поставят след съответните понятия.
    В § 51 думата „закона” да се замени с „този закон”, тъй като се има предвид изменителния закон.
    В § 52 следва да се посочи броят и годината на Държавния вестник, в който Законът за патентите и регистрацията на полезните модели е обнародван, както и броят и годината на Държавния вестник, в който са обнародвани измененията и допълненията му, като думите „предприема действия за обнародването му” се заменят с „го обнародва”.
    Комисията по правни въпроси със 17 гласа „за”, 0 гласа „против” и 0 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения, № 902-01-44, внесен от Министерски съвет на 16 ноември 2009 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    Искра Фидосова
    Форма за търсене
    Ключова дума