КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
11/02/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 053-03-18/15.02.2010 г.
Относно: Законопроект за изменение на Закона за изменение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, № 002 – 01 – 13, внесен от Министерски съвет на 25.01.2010 г.
На свое заседание, проведено на 11 февруари 2010 г., Комисия по правни въпроси обсъди законопроект за изменение на Закона за изменение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, № 002 – 01 – 13, внесен от Министерски съвет на 25.01.2010 г.
На заседанието присъства г-жа Жанета Петрова – зам.-министър на правосъдието, която представи законопроекта от името на вносителя.
Тя изтъкна, че със законопроекта за изменение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност се предлага отпадането на алинея втора от параграф трети на заключителната разпоредба на Закона за изменение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (Обн., ДВ, бр. 44 /2009 г.). С тази разпоредба е възложено на министъра на финансите и на министъра на правосъдието в срок 6 месеца от влизането в сила на закона да издадат наредби за условията, реда и организацията за изпълнението му. Разпоредбата на чл. 5, ал. 2 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност предвижда административният орган да не изисква предоставяне на информация или документи, които са налични при него или при друг орган, а да ги осигурява служебно за нуждите на съответното производство.
Заключителната разпоредба на § 3, ал. 2 от Закона за изменение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност не определя конкретно и пълно предмета на предвидените наредби. От текста на посочената разпоредба може да се направи извод, че законодателят е имал предвид с наредбите да се регламентира начинът за изпълнение на посоченото задължение (служебното предоставяне на информация и документи, налични при него). От извършения преглед на подзаконовите нормативни актове в тази област става ясно, че в правния мир вече има подзаконови нормативни актове, които уреждат служебния обмен на информация между отделни административни органи по електронен начин. В този случай трябва да се спази изискването на разпоредбата на чл. 10 от Закона за нормативните актове, според което обществени отношения от една и съща област се уреждат с един, а не с няколко нормативни актове от същата степен, а обществени отношения, които спадат към област, за която има издаден нормативен акт, се уреждат с неговото допълнение или изменение, а не с отделен акт от същата степен. Цитираната законова разпоредба създава гаранция за стабилност на правното регулиране и служи като превенция срещу инфлацията на нормативните актове.
Действащи подзаконови нормативни актове, които уреждат служебното предоставяне на информация и документи по електронен начин между административни органи, са: Наредба № 7 за взаимодействието на регистър Булстат с други регистри и информационни системи за достъпа до данни, издадена от министъра на правосъдието (ДВ, бр. 56 от 2006 г.), Наредба за реда и начина на взаимодействие между Министерството на културата, Министерството на вътрешните работи, Министерството на правосъдието, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, Министерството на земеделието и храните, Комисията за защита на конкуренцията, Агенция "Митници" и Патентното ведомство чрез националната система за обмен на информация в областта на авторското право и сродните му права и индустриалната собственост и за дейността на Междуведомствения съвет по администрирането, поддържането и развитието на националната система (Обн., ДВ, бр. 15/2006 г.) и Наредба за взаимодействието между регистър Булстат и други национални и ведомствени регистри и информационни системи, приета от Министерския съвет (ДВ, бр. 78 от 2006 г.).
Тези доводи обосновават необходимостта от изменението на Закона за изменение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, което се изразява в отменянето на ал. 2 на § 3 от Заключителната разпоредба.
В дискусията се включиха народните представители – г-н Четин Казак и г-н Красимир Ципов.
Г-н Казак изтъкна, че не е съгласен със законопроекта и така предлагания начин на разрешаване на трудностите на изпълнителната власт. Приетият закон през 2009 г. е целял улесняването на бизнеса, премахването на пречки и бюрокрация от страна на администрацията. По правилния подход, според него е Министерски съвет за издава наредби, като така ще се обхванат взаимодействието между институциите и да регламентират задълженията им.
Г-н Ципов направи правно-техническа бележка, че наименованието на законопроекта следва да се промени и да бъде следното: ”Закон за изменение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност”.
След проведената дискусия, с 15 гласа „за”, 3 гласа „против” и 1 глас „въздържал се”,Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за изменение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, № 002 – 01 – 13, внесен от Министерски съвет на 25.01.2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА