КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
25/02/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 053-03-28/01.03.2010
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-62, внесен от Министерския съвет на 28.12.2009 г.
На свое заседание, проведено на 25 февруари 2010 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-62, внесен от Министерския съвет на 28.12.2009 г.
На заседанието присъства г-н Първан Русинов – зам. министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, който представи законопроекта от името на вносителя.
Той изтъкна, че предложения проект е изготвен в поетите ангажименти на Република България като член на Европейския съюз и в съответствие изискванията на Регламент /ЕО/ 717/2007 на Европейския парламент и на Съвета от 27 юни 2007 г., относно роуминга в обществени мобилни телефонни мрежи в рамките на Общността и за изменение на Директива 2002/21/ЕО, относно общата регулаторна рамка за електронните съобщителни мрежи и услуги, изменен с Регламент /ЕО/ 544/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юни 2009 г.
С регламента се създава задължение за държавите – членки в срок до 30 март 2010 г. да въведат промени в националната си законодателство, като определят санкции за нарушенията, предприемат мерки за прилагането им и уведомят Европейската комисия за предприетите промени.
Установяват се правила за цените, определяни от мобилните оператори могат до определят на услуги за гласови повиквания и SMS съобщения за предоставянето им в цялата Общност.
В законопроекта се предвиждат санкции, които имат за цел превенция срещу некоректното поведение на предприятията, предоставящи услугата „роуминг” в рамките на Общността.
С предложения законопроект се отменя разпоредбата на чл. 200, ал. 2, т. 2 от Закона за електронните съобщения, въвеждаща ограничение за предприятията със значително въздействие на пазара да кандидатстват за компенсиране на загуби от предоставяне на универсална услуга по задължение. Статистическите данни за пазара относно терминиране на повиквания в определено местоположение на индивидуални обществени телефонни мрежи на Комисията за регулиране на съобщенията показват, че всички предприятия, предоставящи услугата терминиране на повиквания, са определени като предприятия със значително въздействие на пазара, тъй като всяко от тях има 100 на 100 пазарен дял върху съответния пазар, включващ собствената му мрежа. В духа на Директива 2002/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 07.03.2002 г., относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги, насочен към насърчаване на конкуренцията, понятието за несправедлива тежест би следвало да означава неравнопоставеност във възможността за конкуренция. Законът санкционира значителното въздействие на пазара, различните прояви на злоупотреба , ето защо е оправдана възможността за достъп на всички предприятия до компенсиране на доказаните нетни разходи, когато предоставянето на универсалната услуга представлява несправедлива тежест за предприятията.
В съответствие с чл. 13, параграф 3 от Директива 2002/22/ЕО, в законопроекта е предвидено изменение на чл. 206, ал. 1 относно освобождаването от заплащане на вноски във Фонда за компенсиране на универсална услуга за предприятията, чийто оборот е под определени граници.
Предложеният голям диапазон на размера на санкциите в законопроекта, дава възможност на прилагащия орган – Комисията за регулиране на съобщенията да наложи санкции, съразмерни на нарушението, а високата горна граница прави санкциите достатъчно разубеждаващи.
Със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения се предлагат изменения в състава и мандата на членовете на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Предвижда се моделът за състава и мандата на КРС да бъде съществуващият преди промените, направени през 2009 г. в Закона за електронните съобщения със Закона за публичното радиоразпръскване. Предлага се съставът на КРС да бъде намален от девет на пет души и мандатът им да бъде намален от шест на пет години. Променя се и едно от изискванията към членовете на КРС, а именно вместо общото изискване да имат образователно-квалификационна степен „магистър” се предлага членовете на КРС да имат професионална квалификация в сферата на съобщенията, медиите, икономиката или правото. Със заключителните разпоредби на законопроекта се дава 15-дневен срок на Народното събрание да освободи последно избраните от неговата квота трима членове, съответно на президента на Републиката се дава същият срок да освободи последно назначения от него член на КРС.
В дискусията взеха участие народните представители Любен Корнезов, Мая Манолова, Анастас Анастасов, Искра Фидосова , Янаки Стоилов и Четин Казак.
Г-н Корнезов и г-жа Манолова изказаха становище против намаляване числеността и мандата на членовете на КРС, като смисълът на мандата е в осъществяването на контрол в определени сфери.
Г-н Стоилов изказа препоръките на представителите на Европейската комисия, посетили през м. септември 2009 г. Комисията по транспорт, информационните технологии и съобщенията – „Регулаторните органи да бъдат независими от телекомуникационни оператори, политически натиск и от правителството”.
Г-жа Фидосова репликира, че в резултат на решение на правителството от м. октомври 2009 г. за намаляване числеността на редица органи се предвижда и намаляване броя на членовете на КРС, което е целесъобразно.
Като цяло народните представители се обединиха около становището между първо и второ четене да бъдат прецизирани текстовете на § 6 и § 7 от заключителните разпоредби на законопроекта.
След проведената дискусия с 12 гласа „за” и 5 гласа „против”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-62, внесен от Министерския съвет на 28.12.2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА