Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
18/03/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    На Комисията по правни въпроси
    Вх. №: 053-03-50/25.03.2010 г.
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, № 002 – 01 – 15, внесен от Министерски съвет на 27.01.2010 г.

    На свои заседания, проведени на 25 февруари и 18 март 2010 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, № 002 – 01 - 15, внесен от Министерски съвет на 27.01.2010 г.
    На заседанията присъстваха представители на министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията – г-н Симеон Арнаудов – директор изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, г-жа Славка Андреева – директор дирекция „ППС и водачи”и г-жа Красимира Стоянова – директор дирекция „Правна”към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    От името на вносителя законопроектът бе представен от г-жа Красимира Стоянова.
    Законопроектът цели предвиждане на вътрешното ни законодателство в съответствие с изискванията на Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 5 септември 2007 г. за създаване на рамка за одобрение на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, Директива 2002/24/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 18 март 2002 г, относно типовото одобрение на дву – и триколесни моторни превозни средства и отменяща Директива 92/61/ЕИО на Съвета и на Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20 декември 2006 г., относно свидетелства за управление на превозни средства, указваща условията, при които водачът има право да управлява моторно превозно средство.
    Създават се условия и ред за извеждане от държавната администрация на дейността по извършване на психологически изследвания.
    Със законопроекта се въвеждат изискванията на директивите, свързани с въвеждане на ефективни мерки, насочени срещу лицата, извършващи проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, както и срещу лицата, които извършват обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС в нарушение на изискванията, предвидени в закона. Въвеждат се основни изисквания към техническите служби, с цел извършване на някоя от дейностите по одобряване типа на превозните средства, както и условията и редът за нотифицирането на Европейската комисия за одобряването им. Основна цел на внесения законопроект в областта на одобряване на типа на превозните средства е обезпечаване на висока степен на безопасност при движение по пътищата, както и опазване на околната среда. В тази връзка се предвиждат мерки, които гарантират изтеглянето от пазара на тези превозни средства, които представляват значителен риск за потребителите.
    Със законопроекта се предвиждат и разпоредби, възлагащи контролни функции на Комисията за защита на потребителите към министъра на икономиката, енергетиката и туризма.
    Определят се видовете категории на превозните средства във връзка с правоспособността за управление на водачите, изискванията за минимална възраст на водачите за управление на различни видове превозни средства. Предлагат се редица мерки за премахване на извършването на фиктивни прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, както и издаването на документ за техническа изправност, без прегледът реално да бъде извършен.
    В дискусията взеха участие народните представители – Димитър Лазаров , Ивайло Тошев, Светослав Тончев, Анастас Анастасов, Юлиана Колева, Явор Нотев и Искра Фидосова.
    Прави впечатление, че в законопроекта са взаимствани част от разпоредбите на Наредба № 37 от 2.08.2002 г. за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС и за условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение. Според вносителите е необходимо в закона да се съдържат условията и реда за извършването на определена дейност и е съобразено със закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, като визираната Наредба остава действаща.
    Законопроектът въвежда изискване за дадените разрешения за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства да се създаде и води регистър по имената на ръководителите на дейността по извършване на технически прегледи и на техническите специалисти. Освен това е предвидена процедура за заличаване от регистъра, което става със заповед на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Нов момент тук е, че оспорването на заповедта не спира нейното изпълнение, т.е. въвежда се предварително изпълнение на този индивидуален административен акт, с който се заличава от регистъра и по този начин всъщност се отнемат права на лицата. Народните представители се обединиха около становището, че текстовете, относно заличаването от регистъра и отнемането на разрешително за извършването на дейността по извършване на технически прегледи не са ясно разписани.
    Законопроектът предвижда принудителните административни мерки, предвидени в чл. 171, т. 2, б. „а” и „б” да се отнасят за всички превозните средства, а не само за моторните както досега. Предвижда се нов начин за прилагане на принудителните административни мерки, а именно чрез отнемане на индивидуални печати за заверка на документите, издадени при извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства.
    Създават се нови състави на административни нарушения, свързани с извършването на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, като в предложената от вносителя разпоредба на чл. 178а, ал. 4 се предвижда налагане на имуществена санкция и заедно с това отнемане на разрешението по чл. 148, ал. 2 на лице, извършващо периодични технически прегледи в определени случаи, които са изброени в закона. По този начин се създава ново основание за отнемане на издадено разрешение, което не е на систематичното му място. Такова наказание не е предвидено и в чл. 13 от ЗАНН, където са изброени административните наказания. Същия подход се среща и в разпоредбата на чл. 178а, ал. 8, където се предлага едно лице да се наказва с глоба и заличаване от регистъра по чл. 148. Основанията за заличаване от регистъра са уредени на тяхното систематично място в чл. 148, ал. 10 и заличаването от регистъра също не може да се определи като административно нарушение.
    В тези случаи следва да се прецени дали да не се разширят основанията за заличаване от регистъра и за отнемане на разрешение със съответните материално правни основания, посочени в нормите на чл. 178а, ал. 4, т. 1-3 и ал. 8, т. 1-3 или в тези случаи да се налага имуществена санкция.
    В чл. 178г от законопроекта се предлага един доста неясен състав на административно нарушение. Освен че има препращане към норми на регламенти, разпоредбата предвижда за тези нарушения да се налагат наказанията, предвидени Наказателния кодекс на Република България. Този подход е неприложим. Наказанията, предвидени в НК, могат да се налагат само за извършени престъпления, отново предвидени в този кодекс, а не за други обществени опасни деяния каквито са административните нарушения. В закона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата трябва да се предвидят административните наказания, които ще се налагат за извършване на нарушения, предвидени в регламентите. Основен принцип в административното наказване е, че административните наказания трябва да са предвидени в закон.
    Към законопроекта могат да бъдат направени следните правно-технически бележки:
    Параграф 33 предвижда, че навсякъде в закона означенията на единиците „км/ч”, „кг”, „куб. см”, „т”, „км/час” и „мм” се заменят съответно с „km/h”, „kg”, „cm3”, „t”, „km/h” и „mm”. Този параграф следва да бъде в допълнителните разпоредби съгласно разпоредбите на Закона за нормативните актове и Указ № 883 за неговото прилагане.
    Параграф 34, в който се посочват директивите, чиито изисквания се въвеждат със този закон, също следва да бъде в допълнителните разпоредби съгласно разпоредбите на Закона за нормативните актове и Указ № 883 за неговото прилагане.
    Освен това в отделни разпоредби на законопроекта следва да се отстранят някои по-значими редакционни неточности като:
    - в §2, относно чл. 24а, ал. 1 думите „успокояване на движението”;
    - в § 7 относно чл. 138г, ал. 1 думите „Кандидат за определяне като техническа служба” (вероятно се има предвид лице, което кандидатства да получи удостоверение за извършване на дейност като техническа служба”;
    - в §6 относно чл. 138, ал. 5, т. 1 думите „ЕО одобряване на технически средства”, ал. 7 „ЕО сертификат”- те следва да се изпишат ясно и без съкращения и като се избегнат повторенията.
    Комисията по правни въпроси подкрепя изложените в становището на отдел „Европейско право” препоръки към законопроекта.

    След проведената дискусия с 14 гласа „за”и 2 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, № 002- 01 - 15, внесен от Министерски съвет на 27.01.2010 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА



    Форма за търсене
    Ключова дума