КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
01/09/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 053-03-136/02.09.2010 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, № 002 – 01 – 65, внесен от Министерски съвет на 14.07.2010 г.
На свое заседание, проведено на 01 септември 2010 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, № 002 – 01 – 65, внесен от Министерски съвет на 14.07.2010 г.
На заседанието присъстваха представители на Министерство на вътрешните работи – г-жа Райна Димова – директор на дирекция „Правно – нормативна дейност” и г-жа Владислава Радонова – експерт в дирекция „Миграция” и г-н Бойко Хаджийски - главен експерт в дирекция „Консулски отношения” към Министерство на външните работи.
От името на вносителя законопроекта беше представен от г-жа Райна Димова.
С настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, гарантиращи съответствието на българското законодателство с европейските изисквания относно пребиваването на граждани на трети страни в Република България.
Със законопроекта се цели по-точно транспониране на Директива 2003/109/ЕО на Съвета от 25 ноември 2003 г. относно статута на дългосрочно пребиваващи граждани от трети страни, която бе неправилно отразена в националното законодателство. Съгласно изискванията на Директива 2003/109/ЕО, в законопроекта са предвидени разпоредби, свързани с предоставянето на статут за дългосрочно пребиваващ от българските компетентни органи, както и с условията за пребиваване в Република България, когато друга държава-членка е предоставила статута на дългосрочно пребиваване. В тази връзка, в § 16 от законопроекта, изменящ чл. 23 от Закона за чужденците в Република България е предвидено, че чужденците пребивават в Република България краткосрочно, продължително, дългосрочно или постоянно. По този начин, статутът на дългосрочно пребиваване се разграничава от този на постоянно пребиваване. Предоставянето на статут на дългосрочно пребиваващ е подробно уредено в § 16 от законопроекта, чрез създаването на нови членове 24г - 24ж.
Придобиването на статут на дългосрочно пребиваване се удостоверява с разрешение за пребиваване, което се издава в съответствие с изискванията на Регламент (EО) № 1030/2002 на Съвета от 13 юни 2002 г. относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни.
Законопроектът е съобразен с разпоредбите на Директива 2004/114/ЕО на Съвета от 13 декември 2004 г. относно условията за прием на граждани на трети страни с цел образование, ученически обмен, безвъзмездно обучение или доброволческа дейност, като са прецизирани разпоредбите по отношение на статутът за продължително пребиваване.
В новосъздадения чл. 24е от закона се предвижда облекчена процедура за влизане и пребиваване на членовете на семейството на дългосрочно пребиваващите чужденци, в съответствие с чл. 13 и чл. 15 от Директива 2003/86/ЕО на Съвета от 22 септември 2003 г. относно правото на събиране на семейството,
В законопроекта се предлагат промени, свързани с прецизирането на разпоредбите, транспониращи Директива 2008/115/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 16 декември 2008 г. относно общите стандарти и процедури, приложими в държавите-членки за връщане на незаконно пребиваващи граждани на трети страни.
С § 35 от законопроекта се създава нова Глава трета „б” Пребиваване на граждани на трети страни за целите на висококвалифицирана трудова заетост. По този начин се въвеждат частично изискванията на Директива 2009/50/ЕО на Съвета от 25 май 2009 г. относно условията за влизане и пребиваване на граждани на трети държави за целите на висококвалифицирана трудова заетост. Предвижда се издаване на разрешение тип – “синя карта на ЕС”.
Във връзка с подготовката на България за присъединяване към шенгенското пространство, в законопроекта са предвидени разпоредби, прилагащи изискванията на чл. 96 от Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген и на Регламент (ЕО) № 810/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юли 2009 г. за създаване на Визов кодекс на Общността.
В дискусията взеха участие народните представители Екатерина Михайлова, Четин Казак и Искра Фидосова.
Г-жа Михайлова изтъкна, че в § 1, чл. 2, ал. 5 е употребено понятието „брачен партньор”, а в законопроекта липсва определение за него.
Г-н Казак подчерта, че в законопроекта голяма част цели транспонирането на актове на Европейския съюз. Визовият кодекс на Общността, който също се транспонира със законопроекта предвижда като евентуална възможност част от действията, свързани с приемането на заявленията издаване на визи и събиране на данни да бъдат извършвани от външни изпълнители - § 5 – чл. 9г, ал. 3, а в ал. 4 на същия член е предвидено дипломатическите и консулските представителства могат да сътрудничат с търговски посредници въз основа на акредитация, определена с акт на Министерски съвет, с оглед подаването на заявления, с изключение на събирането на биометрични данни. Акцентира върху потребността и намерението на дипломатическите и консулските представителства да си сътрудничат с горецитираните лица, тъй като имаме печален опит с такива посредници, относно издаването на визи. Констатира като пропуск на законопроекта в § 7, чл. 9ж, ал. 4, т. 3 – не са освободени от изискването за снемане на пръстови отпечатъци членовете на парламентарните делегации.
Г-жа Фидосова обърна внимание текста на § 5, чл. 9а, ал. 3 да се прецизира по отношение правилата за обществените поръчки.
След последвалото обсъждане и гласуване с 16 гласа”за”, без „против” и „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, № 002 – 01 – 65, внесен от Министерски съвет на 14.07.2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА