КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
09/09/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 053-03-142/10.09.2010 г.
Относно: Законопроект за изменение на Закона за частните съдебни изпълнители, № 002 – 01 – 60, внесен от Министерски съвет на 06.07.2010 г.
На свое заседание, проведено на 09 септември 2010 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение на Закона за частните съдебни изпълнители, № 002 – 01 – 60, внесен от Министерски съвет на 06.07.2010 г.
На заседанието присъстваха г-жа Маргарита Попова – министър на правосъдието, г-жа Жанета Петрова – зам. – министър на правосъдието, г-н Иван Чолаков и г-н Александър Дачев – членове на Камарата на частните съдебни изпълнители.
От името на вносителя законопроектът беше представен от г-жа Маргарита Попова.
С Гражданския процесуален кодекс и Закона за частните съдебни изпълнители са определени лицата, на които са възложени функциите по принудителното изпълнение, техните правомощия и задължения, а също е определен и реда за започването, спирането и прекратяването на изпълнението.
В разпоредбата на чл. 431 от Гражданския процесуален кодекс са разписани правомощията на съдебния изпълнител - съдебният изпълнител има право на достъп до информация в съдебните и административните служби, в т. ч. органите на Националната агенция за приходите, поделенията на Националния осигурителен институт, на Централния депозитар, на лицата, водещи регистър на държавни ценни книжа, на контролните органи по Закона за движението по пътищата и на други лица, които водят регистри за имущество или разполагат с данни за неговото имущество. Той може да прави справки и да получава сведения за длъжника, както и да иска копия и извлечения от документи.
В чл. 16, ал. 2 от Закона за частните съдебни изпълнители се предвижда, че частните съдебни изпълнители не дължат заплащане на държавни и местни такси за справки, сведения и извлечения от документи за длъжника по чл. 16, ал. 1 от Закона за частните съдебни изпълнители и по чл. 431, ал. 3 от Гражданския процесуален кодекс , както и за вписване на обезпечителни мерки.
В процеса на принудително изпълнение с цел удовлетворяване на взискателите се търси и получава информация от редица институции, включително от Агенцията по вписванията, която е изпълнителна агенция към министъра на правосъдието, юридическо лице със седалище в София и със служби по вписванията в седалищата на районните съдилища.
Направени голям брой безплатни справки. Отделно от справките се издават и безплатни удостоверения и преписи. Тези допълнителни действия водят до увеличаване на разходите по безплатно предоставяните услуги, тъй като към направените материално-технически разходи по изработването и разпечатването на съответния документ се добавят и пощенските разходи по изпращането му.
Чл. 79 от Гражданския процесуален кодекс предвижда, че разноските по изпълнението са за сметка на длъжника, с изключение на случаите, когато делото се прекрати съгласно чл. 433, освен поради плащане, направено след започване на изпълнителното производство, или изпълнителните действия бъдат изоставени от взискателя или бъдат отменени от съда.
Със законопроекта се предлага за получаването на писмени справки и сведения, за копия и извлечения от документи за длъжника, както и за вписване на обезпечителни мерки да се заплащат дължимите държавни и местни такси, като по този начин се преустанови необоснованото предоставяне за сметка на всички данъкоплатци на безплатни услуги на лицата длъжници, които не спазват установения в страната правов ред и не изпълняват в срок задълженията си.
Становището на Камарата на частните съдебни изпълнители изрази г-н Иван Чолаков, като изтъкна, че предложеното изменение на чл. 16, ал. 2 е неправилно, необосновано и с него се накърняват правата на българските граждани и стопански субекти, а също така отново се създава неравнопоставеност между частните и държавни съдебни изпълнители.
В дискусията взеха участие народите представители Любен Корнезов, Юлиана Колева и Емил Радев.
Г-н Любен Корнезов изказа становище, че трябва да се помисли как да се улесни изпълнителното производство и че не е целесъобразно да се предвижда събирането на такси само от частните съдебни изпълнители.
Според г-жа Юлиана Колева съществува неравнопоставеност между частни и държавни изпълнители и е необходимо да се уреди законово, че и при държавните съдебни изпълнители се заплащат такси за извършването на различни услуги.
Г-н Емил Радев предложи с преходни разпоредби в законопроекта да се измени разпоредбата на чл. 431 от Гражданския процесуален кодекс, като се инкорпорира предложения текст в чл. 16, ал. 2 от Закона за частните съдебни изпълнители или пък да се редактира разпоредбата на чл. 16, ал. 2 от Закона за частните съдебни изпълнители, като отпадне правомощието на частният съдебен изпълнител не дължи заплащане на държавни и местни такси.
След проведеното обсъждане и гласуване, с 13 гласа „за”, 0 гласа „против” и 2 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за частните съдебни изпълнители, № 002 – 01 – 60, внесен от Министерски съвет на 06.07.2010 г.
ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ТОДОР ДИМИТРОВ