Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
09/09/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    На Комисията по правни въпроси
    Вх. №: 053-03-141/10.09.2010
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 002– 01–69, внесен от Министерски съвет на 20 юли 2010 г.


    На свое заседание, проведено на 9 септември 2010 г. Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 002 – 01 – 69, внесен от Министерски съвет на 20 юли 2010 г.
    На заседанието присъстваха г-жа Людмила Василева - директор дирекция „Правна” и г-жа Веселина Мандаджиева- началник отдел в дирекция „Правна” на Министерство на здравеопазването.
    От името на вносителя законопроектът беше представен от г-жа Людмила Василева, която посочи, че с предлаганите изменения и допълнения в Закона за здравето се предвижда държавната здравна политика на територията на всяка област да се организира и осъществява само от една държавна институция – Регионална здравна инспекция. Обединяват се второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра на здравеопазването – Регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве и Регионалните центрове по здравеопазване. Това ще доведе до премахване на дублиращите се функции и звена на сега съществуващите структури, до намаляване на щатната численост на персонала в тях, както и съответно до намаляване на разходите за издръжка на новата структура спрямо досегашните бюджети.
    Създаването на регионалните здравни инспекции цели повишаване ефективността на административното обслужване на гражданите и юридическите лица чрез облекчаване на административните процедури и повишаване на прозрачността в работата на администрацията. Въвежда се изрично възможността за подаване на заявления и документи или за подаване на определена информация по електронен път.
    С разглеждания законопроект се предвиждат и промени, свързани с медицинското образование, упражняването на медицинската професия и извършването на медицински научни изследвания. Урежда се статутът на професията „лекарски асистент”.Регламентират се и контролни правомощия на министъра на здравеопазването, свързани с дейностите по планиране и провеждане на обучението за придобиване на специалност в системата на здравеопазването.
    Предвижда се създаване и поддържане на единен регистър на медицинските специалисти, който ще се води от Министерството на здравеопазването, съдържащ в пълнота и в динамика информацията за всички медицински специалисти в страната, независимо от евентуалното дублиране на част от информацията в този регистър с регистрите, поддържани от съсловните организации. Този въпрос е от съществено значение поради необходимостта от информация в Министерство на здравеопазването за анализиране на състоянието и потребностите от медицински кадри в страната.
    Със законопроекта се уреждат изчерпателно и условията за упражняване на медицинска професия от граждани на трети държави, които са придобили професионална квалификация по регулирана медицинска професия в трети държави, като се цели улесняване на достъпа до тези професии и облекчаване на реда за кандидатстване и приемане на граждани от трети държави за специализанти и същевременно създаване на гаранции за получаване на качествена медицинска помощ от пациентите.
    Премахва се досега съществуващият регистрационен режим за създаване на оптики. Лицата, които ще разкриват оптика, следва само да уведомят съответната регионална здравна инспекция по реда на чл. 35 от Закона за здравето. По този начин значително се облекчава процедурата по откриване на оптиките.
    Със законопроекта се правят промени в Закона за лечебните заведения и в Закона за здравното осигуряване, насочени основно към оптимизиране на публичните разходи за болнична помощ.
    В дискусията взеха участие народните представители г-жа Юлиана Колева и г-жа Десислава Атанасова.
    Г-жа Юлиана Колева изрази несъгласие и предложи между първо и второ гласуване да се прецизира разпоредбата на § 102, т. 3 от законопроекта, с която се предлага да се въведе забрана на територията на държавно или общинско лечебно заведение за болнична помощ да осъществява дейност друго лечебно заведение за болнична помощ, което не е държавно или общинско. Според мотивите на вносителя промяната цели да гарантира държавния и общинския ресурс, като се поставят определени ограничения пред управителните органи на лечебните заведения при сключването на разпоредителни сделки. Необходимо е да се прецени доколко въвеждането на предлаганите ограничения при приемането на решения от управителните органи на държавните и общински лечебните заведения е в съответствие с действащата нормативна уредба и дали по този начин се гарантира правото на гражданите на достъпна медицинска помощ.
    С радпоредбата на § 60 на законопроекта се предлага създаване на единен регистър на медицинските специалисти в страната, съдържащ информацията за всички медицински специалисти в страната. Г-жа Колева посочи, че с чл. 13, ал. 1, т. 3 и чл. 4 от Закона за съсловните организации на лекарите и лекарите по дентална медицина, с чл. 12, т. 4 и чл. 4 от Закона за съсловната организация на магистър-фармацевтите и чл. 8, т. 2 и чл. 4 от Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на съответните съсловни организации е възложено създаването и поддържането на национален регистър на членовете им, като вписването в него е условие за упражняване на съответната медицинска професия и не е целесъобразно създаване на регистъра по § 60, тъй като данните в него ще се дублират с информацията в регистрите, поддържани от съсловните организации. В съответствие с изразените бележки г-жа Колева посочи, че ще направи предложения между първо и второ гласуване на законопроекта.
    Г-жа Десислава Атанасова изрази своята подкрепа за законопроекта, но същевременно обърна внимание на представителите на Министерството на здравеопазването относно начина, по който се предлагат промените в законите в областта на здравеопазването, тъй като последната промяна в Закона за лечебните заведения, който се променя е сега, е била приета преди месец и също е била внесена от Министерски съвет.
    Г-жа Атанасова посочи, че с § 102, т. 5 и 6 от законопроекта се предвижда лечебни заведения за болнична помощ да се създават след предварително съгласие на министъра на здравеопазването, ако тяхната дейност ще се финансира със средства от републиканския бюджет или от бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
    Възрази срещу предвидената в § 102 т. 6 комисия, която ще разглежда заявленията за получаване на съгласие от министъра на здравеопазването за създаване на лечебни заведения, тъй като липсват критерии за нейното създаване, начина на оценяване на потребностите на населението от медицинска помощ и това ще доведе до порочна практика за влизане в системата на здравеопазването или попълването на Националната здравна карта.
    Като председател на Комисията по здравеопазване сподели, че при обсъждане на законопроекта министър Борисова е поела ангажимент да се предложат по –добри текстове и създаването на по – добра правна уредба в Закона за лечебните заведения или пък ще се отложат текстовете на §.
    След проведеното обсъждане и гласуване с 14 гласа „за”, 0 гласа „против” и 1 глас „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 002 – 01 – 69, внесен от Министерски съвет на 20.07.2010 г.

    ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    ТОДОР ДИМИТРОВ





    Форма за търсене
    Ключова дума