КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
01/09/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 053-03-149/21.09.2010 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, № 054 – 01 – 60, внесен от н.пр. Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 15. 07. 2010 г.
На свое заседание, проведено на 23 юли 2010 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, № 054 – 01 – 60, внесен от н.пр. Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 15. 07. 2010 г.
На заседанието присъстваха Маргарита Попова – министър на правосъдието, Даниела Машева – заместник – министър на правосъдието, Веселин Вучков – заместник-министър на вътрешните работи, Галина Тонева – заместник – главен прокурор, Константин Пенчев – председател на ВАС, от Висшия съдебен съвет – Петър Стоянов – председател на Комисията по дисциплинарните производства, Цветанка Табанджова, Мая Кипринска и Капка Костова – членове на Комисията по предложенията и атестирането на съдии, прокурори и следователи, Емилия Недева – член на Висшия адвокатски съвет и Стефан Стойков – главен секретар на Гражданска лига за България.
Законопроектът беше представен от народния представител г-н Ципов като един от вносителите.
С промените в ЗСВ се уреждат структурата на специализираните съдилища и прокуратури, назначаването на магистратите в тях, правомощията на ръководителите им.
Моделът за създаването на специализиран наказателен съд включва - първоинстанционен съд с ранг на окръжен и седалище в София, един апелативен специализиран наказателен съд отново със седалище в София, а като касационна инстанция ще действа ВКС, като към всеки от специализираните съдилища се създава и съответно специализирана прокуратура и апелативна специализирана прокуратура. В специализираната прокуратура се формира следствен отдел, състоящ се от следователи.
Предвижда се магистратите в тези специализирани органи да се назначават от ВСС по общите правила, уредени в ЗСВ, с някои специфики, отразяващи особеностите на тези нови структури. Предлагат се завишени изисквания относно професионалния стаж на магистратите, като се изключва възможността да бъдат назначавани лица извън съдебната система. Предложенията до ВСС за назначаване на магистрати в специализираните органи се правят само от административния ръководител на съответния орган или от 1/5 от членовете на ВСС.
Една от основните специфики е свързана с предвидената възможност атестирането на магистратите от тези специализирани органи на съдебната власт да се извършва само от Комисията по предложенията и атестирането на ВСС.
Въпросните промени по никакъв начин не изменят същността на процедурата за назначаване на магистрати, за вземането на решения от ВСС, както и за независимостта на магистратите от специализираните органи и на тези органи като цяло.
С преходните и заключителните разпоредби на законопроекта са уредени сроковете, в които следва да бъдат предприети необходимите действия за структурирането на тези специализирани структури.
По представения законопроект се проведе дискусия, в която взеха участие членове на комисията, министърът на правосъдието, представителите на ВСС и на Висшия адвокатски съвет.
Министърът на правосъдието г-жа Попова заяви, че подкрепя специализацията и специализираните структури, че няма никакво съмнение и спор относно създаването на специализиран съд и неговото функциониране, но че той трябва да работи при ясни и внимателно подредени правила. С оглед на това, министърът препоръча да се помисли по статута на този специализиран наказателен съд и посочи също така, че следва да се преосмисли неговия обхват с оглед на двата големи вида престъпност – стопанска и криминална.
Същевременно г-жа Попова отбеляза, че наред с поставените въпроси следва да се помисли по въпроса с подбора на кадрите в този специализиран съд, и по – конкретно как ще бъдат подбрани тези кадри. Според министърът в контекста на предложеното в проекта би трябвало този подбор да не е служебен, а да могат да участват магистрати, които биха желали да работят в този специализиран наказателен съд и че не бива да бъде отнемана възможността на колегите съдии от страната да се кандидатират и по собствено желание да минат тази конкурсна процедура и те да бъдат избирани. Тя подчерта също така, че има критерии, които могат да се направят за подбора и там да отидат качествени колеги, които заслужават да работят по тежки дела. Държавата трябва за тях да вземе абсолютно всички мерки да ги защити и да им осигури сигурност и те да правораздават без страх, без външни и вътрешни вмешателства и качествено като отлични професионалисти.
В заключение министър Попова изтъкна, че като дефинираме ясен статут, недвусмислен и конституционно издържан подбор на кадрите и подобряване на процедурите, специализираният съд ще бъде един от успешните и много добрите детайли от задълбочената и ефикасна реформа в съдебната система.
Според г-н Стоилов единственият критерий за специализация е предметният, поради което не трябва да има никакви отклонения от общите правила, включително и при подбора на магистратите.
Отношение по законопроекта изрази и г-жа Капка Костова, която адмирира становището на министъра на правосъдието и посочи, че изложеното относно компетентността на съда, подбора на магистратите, възможността за участие в процеса на частния обвинител и гражданския ищец са все аргументи в подкрепа на тезата, че това следва да е специализиран съд с предметна специализация.
В същата насока становище изрази и г-н Петър Стоянов.
Представителят на Висшия адвокатски съвет г-жа Недева акцентира на необходимостта от финансова обосновка на законопроекта, тъй като става дума за един много скъп съд. От друга страна тя посочи, че има възможност да бъде създаден специализиран съд и без съществуващите специализирани екипи. Обърна внимание на понятията, залегнали в законопроекта, като отбеляза, че няма понятие „съдия по наказателни дела”, което според нея създава предпоставки за неравнопоставено третиране и дискриминация. В тази връзка посочи, че същественият проблем според решението на Конституционния съд на Словакия относно функционирането на специализирания им съд, е именно различното третиране на съдиите в този и в останалите съдилища. Г-жа Недева възрази по принцип и срещу затварянето на съдебната система като цяло, тъй като не се назначават адвокати с голям стаж от една страна, а от друга – липсват ясни критерии при атестирането магистрати.
След проведеното обсъждане и гласуване на 01 септември 2010 г., с 14 гласа „за”, 10 гласа „против” и 0 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, № 054 – 01 – 60, внесен от н.пр. Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 15. 07. 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА