Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
16/09/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 053-03-147/21.09.2010 г.

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 054 – 01 – 64, внесен от Емил Йорданов Радев и група народни представители на 30.07.2010 г.

    На свое заседание, проводено на 16 септември 2010 г. Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 054 – 01 – 64, внесен от Емил Йорданов Радев и група народни представители на 30.07.2010 г.
    На заседанието присъстваха от Министерство на правосъдието зам. министър на правосъдието г-жа Даниела Машева и експерти, председателят на Софийски градски съд - г-н Георги Колев, съдия Костадинка Недкова – председател на търговското отделение в Софийски градски съд и съдия Красимир Влахов- председател на СРС.
    От името на вносителите законопроектът беше представен от народния представител Емил Радев, който накратко представи мотивите на законопроекта, с който се предлагат промени, засягащи материята на несъстоятелността, която става все по-приложима в условията на икономическа криза. Практиката показва, че се предоставят повече способи за защита на изпадналия в неплатежоспособност/свръхзадлъжнялост длъжник, а интересите на кредиторите не са достатъчно защитени, особено при недобросъвестно поведение на длъжника или на някой от кредиторите, а също и че недобросъвестни длъжници с цел да направят недействителни предоставените от тях обезпечения в производството заявяват изкуствено определена дата на неплатежоспособност/свръхзадлъжнялост, предхождаща учредяването на обезпеченията. Така обезпечителните сделки се превръщат в недействителни на основание чл. 646, ал. 1 и така се увреждат обезпечените кредитори.
    Съществуват и случаи на злоупотреба с датата на неплатежоспособността се предизвикват и от недобросъвестни кредитори на основния длъжник. Това налага приемането на законодателни промени, предложени по част ІV от Търговския закон – „Несъстоятелност”, които да създадат пречки за подобни злоупотреби с право.
    Предлага се разширяване на кръга от лица по чл. 613а, ал. 2, които имат възможност за защита срещу недобросъвестни действия или срещу неправилност на решението на съда чрез обжалване - третите лица, имащи вземане, обезпечено с вписано в публичен регистър обезпечение. Предвидено е молбата за откриване на производство по несъстоятелност, подадена от длъжник или ликвидатор, да бъде обявявана в търговския регистър. Имайки възможност да узнае за откритото производство, всеки кредитор, който има интерес може да подаде молба за образуване на такова производство, което по общите правила ще доведе до спиране на охранителното производство.
    Предлага се създаването на нова ал. 7 на чл. 620, в която се предвижда, че при отхвърляне на иск по чл. 645, 646 и 647, предявен от синдика, разноските по делото, направени от третото лице се събират от масата на несъстоятелността.
    Друг въпрос, който се предлага да намери адекватно решение в Търговския закон е свързан със спирането на всички съдебни и арбитражни производства срещу длъжника. Предвидено е делата срещу длъжника да не се спират, ако се отнася за вземания, обезпечени с имущество на трети лица, включително да могат да се образуват нови такива дела след откриване на производство по несъстоятелност.
    Законопроектът предвижда кредитори с нововъзникнали вземания да получат включване по реда на чл. 688, ал. 3 вземания, които не са могли да бъдат предмет на предложения оздравителен план, тъй като Търговският закон не урежда промените в списъците от момента на предявяване на оздравителния план до влизане в сила на утвърждаването му. Предлага се одобреният план за оздравяване да има действието на съдебно изпълнително основание по чл. 404 от Гражданския процесуален кодекс, защото чл. 708 предвижда, че на основание одобреният план кредитор може да поиска издаване на заповед за изпълнение по чл. 410 от Гражданския процесуален кодекс, т.е. по реда на заповедното производство, което на практика означава, че ако заповедта за изпълнение бъде оспорена ще започне ново исково производство и решението на съда по несъстоятелността се обезсмисля.
    За постигане на равнопоставеност на вземанията, с другите, възникнали след дата на откриване на производството, се предлага същите да се включат в т.7 на чл. 722.
    Предвидено е и изменение в Данъчно – осигурително процесуален кодекс и Закона за особените залози във връзка с промените на несъстоятелността в ТЗ и съответните промени в тези специални закони, с цел по – добра ефективност при събиране на вземанията.
    В дискусията взеха участие магистрати и народни представители. По законопроекта взе отношение председателят на търговското отделение на Софийски градски съд г-жа Костадинка Недкова, която се изказа в подкрепа на законопроекта и подчерта, че предлаганите промени са синхронизирани и решават реални проблеми, възникнали в съдебната практика. Тя направи бележки по §7 и §8 от законопроекта, които според нея между първо и второ четене могат да бъдат усъвършенствани.
    По законопроекта се изказа народният представител Янаки Стоилов, който каза, че ще подкрепи направените промени, но постави въпросът дали между първо и второ четене ще се направи опит да бъдат решени въпроси, които не са предвидени във внесения законопроект. Той постави въпроса относно възможността за ограничаване на лица, които са обявени в несъстоятелност да учредяват нови търговци или да се прехвърля търговско предприятия на такива лица.
    На поставени въпроси отговори от името на вносителите г-н Радев, който по отношение на бележката на съдия Недкова по §7 за различните оздравителни планове уточни, между първо и второ четене ще бъде прецизирана и ще се уточни, че става дума за съответните планове, а по отношение на §8 отбеляза, че нововъзникналите вземания са разноски по несъстоятелността. По отношение на въпросите на г-н Стоилов, г-н Радев отговори, че това не са въпроси, които могат да се решат в материята на несъстоятелността, която е в предметния обхват на законопроекта и че тези въпроси са уредени при учредяването на ЕТ и съществуват ограничения по отношение на членовете на управителните органи на капиталовите търговски дружества, но това са въпроси, които да бъдат предмет на бъдещи законодателни инициативи.
    В дискусията се включи и народният представител Тодор Димитров, който изказа резерви относно §. 5, предвиждащ промяна на чл. 639 б. Недопустимо е според него от продажба на бързо развалящи се вещи да се отиде в особени случаи на продажба, като са включени и други вещи и то чрез пряко договаряне. По този въпрос г-н Радев отговори с пример, че понякога пазенето на такива вещи, като например ябълки, които се съхраняват в хладилни складове на длъжника с 8-9 месеца натоварва с разходи и поради това съдът може да разреши на синдика да ги продава чрез пряко договаряне след експертиза от вещи лица, но в крайна сметка съществува гаранция срещу злоупотреби, защото има санкция на съд. Г- н Тодоров даде пример, според който в хипотезата на други вещи може да попадне и продажбата на кораб, чиито разходи са значителни. Той изказа своите възражения, че разпоредбата може да създаде възможност за злоупотреби от страна на синдици, независимо от санкцията на съда. По този повод народният представител Тошев отбеляза, че от изключението не могат да се правят обобщения като правило.
    От името на вносителите в заключение г-н Радев пое ангажимента всички дискусионни въпроси да намерят професионално и справедливо разрешение между първо и второ четене.

    След проведеното обсъждане и гласуване единодушно с 17 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 054 – 01 – 64, внесен от Емил Йорданов Радев и група народни представители на 30.07.2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума