Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
21/10/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    На Комисията по правни въпроси
    Вх. №: 053-03-167/26.10.2010 г.
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 002-01-90, внесен от Министерски съвет на 12.10. 2010 г.

    На свое заседание, проведено на 21.10. 2010 г. Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 002-01-90, внесен от Министерски съвет на 12.10.2010 г.
    На заседанието присъстваха от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма - Илонка Стойкова – началник на отдел ”Нормативни актове” в дирекция „Правна” и Цвета Караилиева – младши експерт в отдел ”Политика за потребителите” и членът на Комисията за защита на потребителите – г-н Огнян Варадинов.
    Законопроектът беше представен от г-жа Илонка Стойкова от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма.
    Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите цели да въведе в българското законодателство изискванията на Директива 2008/122/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 14 януари 2009 г. относно защитата на потребителите по отношение на някои аспекти на договорите за разпределено във времето ползване на собственост, дългосрочни ваканционни продукти, препродажба и замяна и за отмяна на Директива 94/47/ЕО на Съвета. Директивата възприема принципа на максимална хармонизация, съгласно който държавите членки не следва да запазват или да въвеждат в националното си законодателство разпоредби, различни от предвидените в директивата.
    Създаването на нова правна рамка за защита на потребителите се обосновава от появата на нови ваканционни продукти и свързаните с тях договори, които не са включени в обхвата на Директива 94/47/ЕО на Съвета. Освен това практиката при прилагането на Директива 94/47/ЕО на Съвета показва, че е необходима актуализация и изясняване на някои моменти, които вече са регламентирани, с цел по-голяма защита на интересите и правата на потребителите.
    Директива 2008/122/ЕО на Европейския парламент и на Съвета въвежда допълнителни изисквания по отношение на преддоговорната и договорната информация, рекламата, правото на отказ от сключения договор, забраната за извършване на авансово плащане, както и правото на потребителя на избор на езика или на един от езиците на държавата - членка на Европейския съюз, в която пребивава или чийто гражданин е той. Тези изисквания следва да бъдат максимално възприети и въведени във вътрешното ни законодателство с цел осигуряване на по-голяма защита на правата на потребителите.
    Със законопроекта се разширява и приложното поле на договорите за разпределено във времето право на ползване на собственост, като се предвижда в обхвата на този вид договори да се включат и договори с по-кратък от предвидения тригодишен срок по сега действащия Закон за защита на потребителите.
    Предмет на законопроекта са четири вида договори: договори за разпределено във времето право на ползване на собственост; договори за дългосрочни ваканционни продукти; договори за препродажба на разпределено във времето право на ползване на собственост и на договори за дългосрочни ваканционни продукти; договори за замяна на разпределено във времето право на ползване на собственост и на договори за дългосрочни ваканционни продукти. Въвеждат четири стандартни формуляра за предоставяне на преддоговорна информация, всеки от тях отговарящ на специфичните особености на договора, за който се отнася. Всеки търговец е длъжен да предостави съответния формуляр преди сключването на договора. По този начин потребителят ще има възможност да сравнява по-лесно предлаганите му условия.
    Законопроектът съдържа механизми, които гарантират, че правата на потребителите не могат да бъдат ограничавани или заобикаляни. Всяка уговорка, с която предварително се изключват или ограничават правата на потребителите, както и отказът от права са недействителни. Също така се предоставя възможност на потребителите да упражнят правата си по договора за разпределено във времето право на ползване на собственост, за дългосрочни ваканционни продукти, за препродажба и за замяна по административен и по съдебен ред или чрез извънсъдебни способи за решаване на потребителски спорове. Комисията за защита на потребителите може да предявява колективни искове за преустановяване или забрана на действия и търговски практики, които са в нарушение на разпоредбите на закона. Прилагането на законопроекта не изисква създаването на нова институционална структура. Контролът по изпълнението на законопроекта ще се осъществява от министъра на икономиката, енергетиката и туризма чрез Комисията за защита на потребителите.
    От името на Комисията за защита на потребителите се изказа г- н Огнян Варадинов, който каза, че заедно с ресорното министерство съвместно са изработили промените в закона и че техните становища са отразени в съгласувателната процедура, но по два въпроса са останали на различно мнение - чл. 51 от проекта във връзка с чл. 234, ал. 4 от Закона за лекарствени продукти в хуманната медицина.
    Тези норми от двата закона бяха предмет на обсъждане от народните представители г-жа Искра Фидосова, г-н Тодор Димитров и г-н Димитър Лазаров.
    С промените предлагани в чл. 51 от ЗЗП се създава противоречие с Закона лекарствените продукти в хуманната медицина. Съгласно чл. 51 от проекта на ЗЗП се забранява предлагането и продажбата чрез сключване на договори за продажба от разстояние на лекарствени продукти отпускани по лекарско предписание, а съгласно чл. 234, ал.4 от Закона за лекарствени продукти в хуманната медицина се забранява се продажба по интернет на лекарствени продукти, отпускани по лекарско предписание.
    От името на вносителя се, уточни, че аргументите за съдържанието на чл. 51 се основават на Решение на Съда на ЕО.
    Народните представители със свои уточняващи въпроси и тълкуване на обсъжданите норми от двата закона, направиха заключение относно по-тясното поле на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина спрямо предлагания чл. 51 от Закона за защита на потребителите и изразиха съгласие, че на второ четене това противоречие трябва да бъде отстранено.
    От страна на Комисията за защита на потребителите беше коментиран и чл. 148 от проекта, с който се предлага при констатиране от страна на Комисията на неравноправни клаузи в договорите задължително да се завеждат колективни искове. Изказа се мнение, че това не следва да бъде задължение за Комисията, тъй като това не би било адекватната мярка. В досегашната практика при констатиране на такива клаузи и водене на преговори с търговците в 90 % от случаите те ги отстраняват или изменят. Воденето на колективни искове не трябва да бъде задължение, а само едно от възможните мерки, тъй като тези процеси са дълги във времето и е необходимо сериозно финансово обезпечение.
    След проведеното обсъждане и гласуване с 19 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 002-01-90, внесен от Министерски съвет на 12.10. 2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума