Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
21/10/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    На Комисията по правни въпроси
    Вх. №: 053-03-166/26.10.2010 г.

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи, № 002-01-92, внесен от Министерски съвет на 12.10.2010 г.

    На свое заседание, проведено на 21.10.2010 г. Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи, № 002-01-92, внесен от Министерски съвет на 12.10.2010 г.
    На заседанието присъстваха: от Министерство на финансите -Цветанка Михайлова – началник-отдел в дирекция „Държавен дълг и финансови пазари”, от БНБ - Димитър Костов – подуправител на БНБ, Нина Стоянова –главен юрисконсулт, от Комисията за финансов надзор – Валентина Стефанова – началник отдел „Методология на финансовия надзор”.
    Законопроектът беше представен от Цветанка Михайлова от Министерство на финансите.
    Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи има за цел да въведе в българското законодателство изискванията на Директива 2009/44/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 6 май 2009 г. за изменение на Директива 98/26/ЕО относно окончателността на сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа и на Директива 2002/47/ЕО относно финансовите обезпечения по отношение на свързаните системи и вземанията по кредити, на Директива 2009/110/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 г. относно предприемането, упражняването и пруденциалния надзор на дейността на институциите за електронни пари и за изменение на директиви 2005/60/ЕО и 2006/48/ЕО, и за отмяна на Директива 2000/46/ЕО, както и на Директива 2009/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2009 г. за изменение на Директива 94/19/ЕО относно схемите за гарантиране на депозити. С измененията в Директива 98/26/ЕО относно окончателността на сетълмента се осъществяват някои важни промени в областта на сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа, като се въвеждат понятия за оперативно съвместима система и системен оператор и се изяснява отговорността на системните оператори.
    Директива 2009/110/ЕО има за цел да създаде ясна правна рамка по отношение на дейността на издателите на електронни пари и същевременно да осигури адекватно равнище на пруденциален надзор спрямо тази дейност. Измененията в нормативната уредба на електронните пари на първо място предвиждат въвеждането на ясно определение за електронни пари с цел то да бъде технически неутрално. Въвежда се възможност за обратно изкупуване на електронните пари.
    Съгласно направените изменения правото на ползване, предвидено в Закона за договорите за финансово обезпечение, не се прилага по отношение на вземанията по кредити, а събирането на постъпления от тях не води до недействителност и не засяга упражняването на правата върху финансовото обезпечение. За да не се подлага на риск положението на обезпечените лица, длъжниците по вземания по кредити могат да се откажат в писмена форма от правото си на прихващане, както и от правата си, произтичащи от правилата за банкова тайна, ако това пречи или ограничава възможността на кредитора да предоставя информация за целите на финансово обезпечение.
    Промените в Закона за гарантиране на влоговете в банките
    са свързани с увеличаване на гарантирания размер на депозитите на
    196 000 лв. Според изискването на чл. 7, параграф 1а от Директива 2009/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2009 г. за изменение на Директива 94/19/ЕО относно схемите за гарантиране на депозити до 31 декември 2010 г. държавите членки трябва да въведат фиксиран гарантиран размер на депозитите 100 000 евро. Целта на това изискване е да бъдат избегнати пазарни нарушения поради прехвърляне на депозити от държави членки с по-малък размер на гаранцията в държави членки с по-висока защита на депозитите, като чрез въведения еднакъв размер на гаранцията ще се осигурят равни условия в рамките на вътрешния пазар. Постигането на унифицирани правила за гарантиране на депозитите на вложителите в Общността ще доведе до укрепване на доверието на вложителите в държавите – членки на Европейския съюз, във финансовия сектор, както и до осигуряване на по-голяма стабилност на финансовия пазар в Общността.
    По законопроекта се проведе дискусия, в която взеха участие народните представители г-жа Искра Фидосова, г-н Емил Радев, г-н Тодор Димитров, г-н Димитър Лазаров, представители на вносителя и на БНБ.
    Народните представители поставиха за обсъждане няколко принципни въпроса:
    - По §. 6 в чл. 21, ал.3 от закона, с който се предлага при откриване на производство по несъстоятелност за платежна институция средствата да се разпределят от синдика съразмерно на получените от ползвателите на платежни услуги средства” се препоръча думата „разпределя” да се замени с друга подходяща, тъй като тези средства не са включени в масата на несъстоятелността, а това би създало тълкуване. Припомни се, че в производството по несъстоятелност действията на синдика са под контрола на съда.
    Представителите на БНБ уточниха, че тези средства се съхраняват на отделна сметка и се връщат на лицата.
    - По § 60, който се отнася до измененията и допълненията в Закона за договорите за финансови обезпечения в чл. 2, ал. 1, 2 и 3 след думата „собственост” се добавя ”или пълните права, а в ал. 4 думата „правото” се заменят с пълното или ограниченото право” и след думата „собственост” се добавя „или пълните права”. Във връзка с това тези редакционни поправки поставят въпроса дали са въпрос на буквален превод от Директивата, защото в българската правна система има установени понятия, които са класически и не е ясно какво съдържание се влага в понятието „пълни права”. Препоръча се да се създаде норма в допълнителните разпоредби, в която въз основа на съдържанието по Директивата да се намери адекватна езикова формула за прилагането в българската правна система, за да няма превратно тълкуване или да се замени „пълните” с „всички права”.
    - По § 60 в чл.11, ал. 7 и т. 5 от проекта се препоръча да се изясни и предложи по-точна редакция на хипотезата: „При прехвърлителен договор обезпеченото лице се удовлетворява, като запазва правото на собственост”, както и на израза „при друго събитие” при дефиниране на понятието „незпълнение”.
    От името на вносителите подуправителят на БНБ г-н Костов и главният юрисконсулт на БНБ г-жа Нина Стоянова дадоха разяснения като обърнаха внимание, че се получава тълкуване поради нееднаквото съдържание на използваните термини по директивите и съдържанието на същите по българското право, но обект на правото на собственост са финансови инструменти и безналични ценни книги, а не класическата конструкция на правото на собственост върху вещи, която борави с познати понятия. От името на вносителите те поеха ангажимент, че направените бележки ще бъдат взети под внимание и в редакционен порядък ще намерят адекватното съдържание.
    След проведеното обсъждане и гласуване с 21 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи, № 002-01-92, внесен от Министерски съвет на 12.10.2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    ИСКРА ФИДОСОВА

    Форма за търсене
    Ключова дума