КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
04/11/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. №: 053-03-175/09.11.2010 г.
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 054-01-84, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 21.10.2010 г.
На свое заседание, проведено на 4 ноември 2010 г. , Комисия по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 054-01-84, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 21.10.2010 г.
На заседанието присъстваха представители на министерство на вътрешните работи: г-н Алекси Стратиев – заместник директор на Главна дирекция „Охранителна полиция” и г-жа Катерина Хаджиева – юрисконсулт в Дирекция „Правна”.
Законопроектът беше представен от вносителя – г-н Емил Радев.
Целта на внесеният законопроект е опазването на здравето, живота и имуществото на участниците в движението. Въвеждат се мерки за повишаването на контрола за спазване правилата за движение, което ще доведе и до ограничаване на пътнотранспортните произшествия и за намаляване на броя на жертвите по пътищата.
Създава се възможност за налагане на глоби с електронен фиш за нарушения, установени с технически средства и системи, изключващо субективното тълкуване на обстоятелствата.
В Закона за административните нарушения и наказания се съдържа общата уредба на правилата за налагане на глоби с фиш. Във всички случаи редът за налагане на глоби с фиш и случаите, в които може да се прилага този начин на санкциониране, трябва да са уредени в съответния специален закон, ето защо в Закона за движението по пътищата са уредени правилата за издаване на фиш. Предвижда се е, че глоба може да се налага с фиш, включително за нарушения, установени с технически средства или системи за видеонаблюдение, но само за маловажните нарушения, за които се предвижда глоба в размер до 50 лева. В общата уредба за налагане на глоби с фиш, предвидена в Закона за административните нарушения и наказания, е неприложима в случаите на установяване на нарушенията чрез технически средства и системи, поради което е необходимо да бъдат направени съответни промени в правната уредба, за да се създадат условия за работеща и ефективна система за установяване на нарушенията чрез технически средства. Предлагат се промени на общите правила за налагане на глоби с фиш, съдържащи се в Закона за административните нарушения и наказания, а в Закона за движението по пътищата се разписват специалните правила за установяването на нарушения чрез технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство.
Промените в Закона за административните нарушения и наказания предвиждат въвеждане на понятието „електронен фиш”, уреждат се случаите на издаване на фиш и се разширява обхвата на закона в частта му относно правилата за обжалване на наказателните постановления.
В законопроекта са разписани задължителните реквизити на електронния фиш. Предвидени са правила за издаването на електронния фиш, изпращането му на собственика на превозното средство, с което е извършено нарушението, начинът на уведомяване, сроковете за уведомяване, възможността да се правят възражения в предвидения за това срок. Посочени са основанията, на които може да бъде анулиран електронният фиш, както и срокът за неговото обжалване.
Предлага се промяна в размера на санкциите за водачи, управлявали моторно превозно средство с превишена скорост, като целта е да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани.
Във връзка с проблемите относно престоя и паркирането на превозни средства и с оглед прецизиране на правната материя, се предлага изменение на текста на чл. 99, ал.1 от Закона за движение по пътищата, който е основната нормативна база, регулираща правата на собственика на пътя да въвежда особен режим за паркиране в определени зони на пътища, части от пътища или райони. С оглед развитието на обществените отношения, свързани с паркирането в столицата и в други населени места, които налагат разширяване на зоните за платено паркиране, създаване на нови възможности в начините на заплащане, промени във времетраенето на паркирането, поради което се предлага обособяването на повече от една зона за платено паркиране, които да се различават по своите граници на обхват, по размер на цени за паркиране и по максимално допустимото време за престой. В зоната, регламентирана в чл. 99, ал.1 се включват и местата, свързани с правото на лица с увреждания да паркират при преференциален условия, както и въвеждането на правото на платено паркиране на лицата по постоянен адрес. Предложените промени в цитираната разпоредба, създават стабилна законова основа за въвеждането на режим за преференциално паркиране на лицата с увреждания, както и да бъде уредено еднозначно по-дългосрочно паркиране в границите на контролираните зони от живущи на територията на зоната или при друга необходимост оценена от стопанина на пътя.
Предлага се и увеличаване на санкцията за водачи на МПС, управляващи моторно превозно средство в "ВUS" лентата, като по този начин затрудняват движението на превозните средства от градския транспорт и предизвикват задръствания по основни градски артерии, с цел предотвратяване на нарушенията.
Предвижда се създаването на фонд за безопасност на движението, в който да постъпват глобите от нарушения, установени с технически средства и системи и ще осигури възможност за финисиране на проекти за намаляване на жертвите по пътищата на централно и регионално ниво, обновяване на материалната база и закупуване на нови технически средства.
В постъпилото от министерство на вътрешните работи становище се подкрепя законопроекта, който създава предпоставки за осъществяване на по-ефективен и безпристрастен контрол за спазване правилата за движение по пътищата, като се предлагат презицирани редакции на отделни параграфи, които ще бъдат предоставени на водещата комисия.
В последвалата дискусия взеха участие народните представители Тодор Димитров, Димитър Лазаров, Анастас Анастасов, Четин Казак, Янаки Стоилов и Явор Нотев.
В хода на дискусията народните представители подкрепиха предложените промени, насочени към превенция на пътнотранспортните произшествия, подобряване събираемостта на наложените глоби и опростяване на процедурата при установяване на нарушения по Закона за движение по пътищата от контролен орган.
Беше направено предложение за прецизиране на ал. 4 на чл. 189, относно издаването на ел. фиш. Идеята в този случай е, че електронният фиш се издава в отсъствието на контролен орган и нарушител. Т.е. другата процедура, при административно производство, има контролен орган, който издава акта и нарушител, който трябва да го подпише.
Изказа се и становище, че е прекомерна предлаганата глоба за нарушение навлизане в лентата за движение на градският транспорт и се предлага отнемане на свидетелство за правоуправление от един до шест месеца.
От вносителите се изказа мнение, че след оглед на дебата следва де се прецизира размера на наказанието.
Изказа се становище при драстично отклонение от разрешената скорост, поне за кратки срокове, водачите да се лишават от право да управлява моторното превозно средство при повторност, а не само при системност.
След проведеното обсъждане и гласуване, Комисията по правни въпроси, с 13 гласа „за”, 1 глас „против” и 3 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 054-01-84, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 21.10.2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА