Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
18/11/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    Вх. № 053-03-193/29.11.2010 г.
    ОТНОСНО: Предложение за произвеждане на национален референдум, № ПГ 039-01-3, внесено от Инициативен комитет на 14 юли 2010 г. за свикване на национален референдум

    Комисията по правни въпроси на 18 ноември 2010 г. проведе заседание, на което се обсъди внесената в Народното събрание от Инициативен комитет на 14 юли 2010 г. подписка за произвеждане на национален референдум № ПГ 039-01-3.
    На заседанието присъстваха представители на инициативния комитет – г-н Ангел Джамбазки и г-н Карлос Контрера.

    В Народното събрание на 14 юли 2010 г. е внесено предложение от Инициативен комитет, придружено от подписка за произвеждане на национален референдум с въпрос: ”Против ли сте членството на Турция в Европейския съюз?”
    С решение от 20 октомври 2010 г., обн., ДВ, бр. 83 от 22 октомври 2010 г. Народното събрание възложи на главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване” при Министерството на регионалното развитие и благоустройството да извърши проверка на данните от подписката на граждани, подкрепящи предложението за произвеждане на национален референдум, която обхваща записите от трите имена, ЕГН и постоянен адрес.
    На 13 октомври 2010 г. в Народното събрание е постъпил проект за решение за произвеждане на национален референдум № 054-02-109, внесен от н.пр. Волен Сидеров и група народни представители. Предлаганият проект на решение е мотивиран от внесената в Народното събрание на 14 юли 2010 г. посочена по-горе подписка.
    По същество, проектът на решението няма самостоятелен предмет, което е видно и от мотивите към него. Нещо повече, съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, предложение за произвеждане на национален референдум може да бъде направено от не по-малко от една пета от народните представители, каквато хипотеза в случая не е налице, видно от броя на вносителите на проекта на решение.
    В Народното събрание на 11 ноември 2010 г. е представен протокол за резултатите от извършената проверка на данните от подписката на граждани, подкрепящи предложението за произвеждане на национален референдум, от който е видно, че броят на гражданите с коректно вписани данни в подписката е 239 252, т. е. налице е необходимия минимален брой подписи на граждани с избирателни права, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 5 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление. При това следва да се отбележи, че подписката отговаря и на останалите изисквания на закона – по чл. 10, 11 и 12.

    В дискусията взеха участие народните представители Явор Нотев, Красимир Ципов, Кристияна Петрова, Четин Казак, Веселин Методиев, Димитър Лазаров и Юлиана Колева.
    Г-н Нотев в изказването си подчерта, че парламентарната група на партия „Атака” поддържа позицията си, че референдумът трябва да бъде произведен и че трябва да бъде произведен сега, когато са събрани подписите на необходимия брой български граждани. Същевременно той изтъкна, че са разумни и аргументите за произвеждането му в по-късен момент, а не сега, които са процедурни. Независимо от това, г-н Нотев отбеляза, че не би имало формална пречка това да се случи сега при наличието на необходимия брой подписи.
    Г-жа Петрова изложи становището на „Ред, законност и справедливост” в подкрепа на инициативата на ВМРО за произвеждане на референдум, като изтъкна, че в условия на пряка демокрация народните представители са задължени да подкрепят една такава инициатива, защото все пак волята е на суверен.
    Г-н Ципов и г-н Казак акцентираха върху преждевременното искане за произвеждане на референдума, като посочиха, че подобен въпрос би следвало да се обсъди след като приключат преговорите между Европейския съюз и Република Турция и преди ратифицирането на договора за присъединяване. Г-н Ципов от името на парламентарната група на ПП ГЕРБ изрази подкрепа по принцип за провеждане на референдум.
    В тази връзка г-н Ципов посочи, че би могло да се обмисли евентуална промяна на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, като се предвиди задължително произвеждане на референдум преди ратифициране на договори за присъединяване към Европейския съюз, каквато е и европейската практика.
    В дискусията взе участие и г-н В. Методиев, който изрази политическата воля на групата, която представлява, че трябва да има референдум, когато е политическия момент за това, поради което подкрепя искането за произвеждане на референдума.
    Независимо от това и от резултатите от проверката, се поставя въпросът, дали не е налице преждевременно предявено искане, искане по същество без предмет, защото съдържащият се в предложението въпрос, преформулиран с проекта на решение, е във връзка с разширяването на Европейския съюз, което представлява процес на разрастване на съюза, с оглед приемането на нови държави членки и в настоящия момент не е налице членство на Република Турция в Европейския съюз.
    Процедурата по присъединяването е уредена в чл. 49 от Договора за Европейския съюз, който посочва, че всяка европейска държава, която зачита ценностите на Съюза и се ангажира да ги насърчава, може да поиска да членува в него. Европейският парламент и националните парламенти се информират за тази молба. Държавата заявител подава молбата си до Съвета, който се произнася с единодушие, след консултация с Комисията и след одобрението на Европейския парламент, прието с мнозинство от неговите членове. Вземат се предвид критериите за присъединяване, одобрени от Европейския съвет. Условията за приемане на нови членове и налагащите се от това приемане изменения на Договорите, върху които се основава Съюзът, се уреждат в споразумение между държавите - членки и държавата, подала молба за членство. Това споразумение подлежи на ратификация от всички договарящи държави съгласно съответните им конституционни изисквания.
    От друга страна, на практика с искането за такъв референдум се цели на правителството предварително да бъде възложен определен мандат, което действащият закон не съдържа като правна възможност.
    Предвид изложените аргументи, няма пречка, преди ратифицирането на споразумението за присъединяване, ако до такова споразумение се стигне в преговорите между Европейския съюз и Република Турция, Народното събрание да приеме решение за произвеждане на национален референдум (аргумент от чл. 9, ал. 4 от закона), което може да се осъществи обаче след сключване на споразумението за присъединяване и преди неговата ратификация от парламента.
    Ако в резултат на водените преговори Европейският съюз реши да предложи подписване на споразумение за присъединяване на Република Турция към Европейския съюз, позицията на българския парламент може да бъде формулирана след произвеждането на национален референдум.
    Предвид гореизложеното и проведеното обсъждане, Комисията по правни въпроси с 15 гласа „за”, 3 гласа ”против” и 2 гласа ”въздържали се”, предлага на Народното събрание да приеме следния проект на



    Р Е Ш Е Н И Е :

    Народното събрание, като взе предвид процедурата по присъединяването на нови държави членки към Европейския съюз, уредена в чл. 49 от Договора за Европейския съюз и съдържащият се в предложението въпрос във връзка с разширяването на Европейския съюз, по който предстои да се вземе решение за в бъдеще, и на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, във връзка с чл. 13, ал. 6 и 7 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление

    Р Е Ш И :

    Отхвърля предложението за произвеждане на национален референдум № ПГ 039-01-3, внесено от Инициативен комитет на 14 юли 2010 г.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:


    ИСКРА ФИДОСОВА

    Форма за търсене
    Ключова дума