Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
24/02/2011 първо гласуване

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 153-03-27/07.03.2011 г.
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия, № 102–01–7, внесен от Министерски съвет на 04.02.2011 г.


    На свое заседание, проведено на 24 февруари 2011 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия, № 102–01–7, внесен от Министерски съвет на 04.02.2011 г.
    На заседанието присъстваха представители на министерството на регионалното развитие и благоустройството: г-жа Екатерина Захариева – заместник-министър, г-н Пламен Конов – съветник на министъра и г-н Христо Станков – директор на дирекция „Търговски дружества и държавни предприятия”.
    Законопроектът беше представен от г-жа Екатерина Захариева.
    Предлаганият законопроект е продиктуван от необходимостта за предприемане на действия за оздравяване и преобразуване на държавно предприятие „Строителство и възстановяване” в търговско дружество, като е предвидено и прехвърляне на публичните задачи на Държавно предприятие „Строителство и възстановяване” по чл. 3, ал. 2, т. 2 от Закона за преобразуване на Строителните Войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия, а именно - поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния и областните планове за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи, на Министерството на вътрешните работи - Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението”. Организацията на изпълнението на публичните задачи по чл. 3, ал. 2, т. 1 и 3 от Закона ще бъде осъществявана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
    Държавно предприятие „Строителство и възстановяване”, като правоприемник на бившите Строителни войски от учредяването си през 2000 г. досега е натрупало огромни задължения към кредитори малко над 82 млн. лв .
    С предложените промени се предвижда държавно предприятие „Строителство и възстановяване” да отговаря за задълженията си не с предоставеното му имущество – частна държавна собственост, а с имуществото, придобито по предприемачески начин от дейности по чл. 3, ал. 1 и чл. 6, ал. 1 от Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия.
    Законопроектът ще допринесе за защита на държавния интерес, опазване на държавното имущество, предоставено за ползване и управление на държавно предприятие „Строителство и възстановяване”и гарантиране в максимална степен правата и законните интереси на добросъвестните кредитори.
    Също така отпада възможността държавно предприятие „Строителство и възстановяване” да отговаря за задълженията си с предоставеното имущество – частна държавна собственост, и отговорността на предприятието се ограничава до придобитите активи в резултат на стопанската му дейност, осигурява се финансов ресурс за погасяване на задълженията към кредиторите чрез прилагане на законоустановени процедури за разпореждане с активи, защитават се правата и интересите на работниците и служителите на държавно предприятие „Строителство и възстановяване”, както и погасяване изцяло на задълженията към държавния бюджет и към останалите кредитори.
    В дискусията взеха участие народните представители Михаил Миков, Янаки Стоилов, Искра Фидосова, Христо Бисеров, Четин Казак, Димитър Лазаров, Емил Радев и Юлиана Колева.
    Постави се въпросът за активите на държавно предприятие „Строителство и възстановяване”, а също и че се предлага държавното предприятие да се преобразува в търговско дружество и когато то не е в състояние да покрие своите задължения, ще се обяви в несъстоятелност, а после в ликвидация, а е необходимо концептуално проблемът да бъде разрешен по друг начин.
    Подчерта се, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството е трябвало да поиска от Министерството на транспорта становище има ли подобни проблеми в другите две предприятия и ако има дали не е редно да се уреди по идентичен начин, защото на еднакви по своя генезис структури, след това преобразувани по идентичен начин, сега се предлага промяна на правния статут на едното от тях.
    Законопроектът има за предмет преобразуването само на държавното предприятие „Строителство и възстановяване”, чийто правен статут се определя в чл. 3 от действащия закон. Вносителят отменя само ал. 2 на чл. 3 и в закона си остава определениият в чл. 3, ал. 1 основен предмет на това предприятие. Същевременно с §5 се дава императивен срок Министерски съвет да вземе решение и да преобразува предприятието в еднолично търговско дружество. Поставя се въпросът – след като с акта за преобразуване ще се определи и основния предмет на преобразуваното предприятие, как ще се прилага ал. 1 на чл. 3? Означава ли това отмяна без да има нарочна воля на Народното събрание, което е недопустимо.
    В мотивите по §1 се твърди, че е предвидено да се прехвърлят към МРРБ (по т.1 и т.3) и Министерство на вътрешните работи (по т. 2) основните публични задачи на държавното предприятие „Строителство и възстановяване”. От предложения законопроект, обаче, това не е видно и възниква въпросът по силата на какво преминават тези публични задължения.
    По §2 се създава неравнопоставеност между държавно предприятие „Строителство и възстановяване” и другите две държавни предприятия – различна е отговорността за задълженията им от гледна точка на имуществото, тъй като закона продължава да действа по отношение на другите две държавни предприятия – „Транспортно строителство и възстановяване” и „Съобщително строителство и възстановяване”.
    Постави се и въпроса относно промяната на режима само на едно от държавните предприятия, като във връзка с това бе заявено, че проблемът трябва да бъде решен комплексно. Създава се прецедент, като се предвижда специален режим, част от имуществото на предприятието се запазва неприкосновено, а само придобитото по стопански начин ще служи за удовлетворяване на кредиторите.
    Изказа се и становище, че идеята да се даде възможност с този закон за преобразуване на въпросните предприятия в търговски дружества е рационална, но в самия законопроект има неща, които няма как да произведат действие, дори да бъдат приети, защото не може да се приеме, че държавата не отговаря за задълженията на предприятията по този закон, ако тези задължения са възникнали до момента на приемане на закона и до момента на преобразуване на дружеството.
    По §5 – този параграф трябва да предвиди кога влиза в сила отмяната на чл. 3, като държи сметка за датата на преобразуването на държавното предприятие в еднолично търговско дружество. В противен случай ще се получи празнота в правната уредба относно статута и дейността на предприятието до преобразуването му.
    След проведената дискусия и обсъждане, с 6 гласа „за”, 3 гласа „против” и 10 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси не дава положително становище на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия, № 102–01–7, внесен от Министерски съвет на 04.02.2011 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума