КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
13/04/2011 първо гласуване
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. №: 153-03-49/19.04.2011 г.
Относно: Законопроект за изменение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 154-01-36, внесен от н. пр. Емилия Масларова и група народни представители на 30.03.2011 г.
На свое заседание, проведено на 13.04.2011 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 154-01-36, внесен от н. пр. Емилия Масларова и група народни представители на 30.03.2011 г.
На заседанието присъстваха: г-н Веселин Вучков – заместик-министър на вътрешните работи, г-н Николай Нанков – началник отдел „Нормотворческа дейност“ в дирекция „Правно-нормативна дейност“ в МВР, г-н Емил Мирославов – директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд“ в Министерството на труда и социалната политика и г-н Грозев – представител на синдикалната организация на служителите в МВР.
От името на вносителите законопроектът бе представен от г-н Курумбашев. Той посочи, че повод за внасянето му е изразено становище от омбудсмана на Р България по отношение на извънредния и нощния труд. Действащият Закон за МВР изцяло премахва заплащането на нощния труд и урежда заплащането на извънреден труд само до 50 часа. В същото време служители на МВР полагат извънреден труд много повече от 50 часа, който не им се заплаща. Законът за МВР предвижда той да се компенсира с ползването на отпуск, но реално и това не се случва. Проблемът с извънредния труд възниква основно в някои дирекции с по-малко служители, които се оказват недостатъчни. Този проблем е свързан и със злоупотреби при това в две посоки – надписват се часове като извънреден труд без реално такъв да е положен, от една страна, а от друга, отказва се да се отчете действително положен извънреден труд. Г-н Курумбашев отбеляза, че не държи на използваната правна техника – препращане към друг закон – Закона за държавния служител. Би приел решаването на проблема да стане и чрез изменения в самия Закон за МВР, но не приема като аргумент за отмяната на параграф 1а и отказа той да се въведе отново обстоятелството, че не е бил прилаган, докато е съществувал.
Становището на МВР бе изразено от зам.-министър В. Вучков. Той посочи, че подробна дискусия по въпроса вече е била водена при измененията в Закона за МВР, влезли в сила на 1.01.2011 г., когато е бил отменен параграф 1а. Както тогава, така и към настоящият момент МВР възразява срещу съществуването на тази разпоредба със следните аргументи:
- Законът за МВР е специален закон по отношение на Закона за държавния служител (ЗДС), а специалната норма измества общата. Държавната служба като цяло е много разнообразна, а тази в МВР има своите специфики. Законът за МВР отчита това и дава една по-благоприятна правна уредба;
- Разпоредбите на глави 15, 16, 18 и 19 от Закона за МВР винаги изчерпателно са уреждали регламентираната в тях материя. Липсват каквито и да било празнини. Затова никога не се е налагало, не се налага и към настоящия момент субсидиарното прилагане на Закона за държавния служител;
- Параграф 1а не е произвел никакво действие за периода, в който е съществувал;
- Чл. 199 от Закона за МВР, уреждащ формирането на основното трудово възнаграждение на служителите на МВР, отчита спецификите на тяхната дейност (вкл. полагането на нощен труд) и затова им гарантира едно по-високо основно трудово възнаграждение в сравнение с това на останалите държавни служители;
- Липсата на параграф 1а в Закона за МВР не води до противоречие с европейското законодателство. Действащият ЗМВР е изцяло съобразен с изискванията на глава 3 „Нощен труд – работа на смени – Режим на работа“ на Директива 2003/88/ЕО от 4.11.2003 г.
- МВР е изразило своята позиция относно нощния и извънредния труд пред омбудсмана и тя е била приета от него с удовлетворение;
- Доколкото има проблеми със заплащането на извънредния и нощния труд те не са законодателни, а проблеми на администрирането на системата. Там където са констатирани нарушения, се вземат мерки и се образуват дисциплинарни производства;
- Други закони (Законът за ДАНС и Законът за отбраната и въоръжените сили), които уреждат специфична държавна служба, не съдържат норми, които да препращат към общия Закон за държавния служител.
Становището на синдикалната организация на служителите в МВР бе изразено от г-н Грозев, който посочи, че те са били против отмяната на параграф 1а, а сега настояват за неговото приемане или за съответни изменения, инкорпорирани в самия Закон за МВР.
Становището на Министерство на труда и социалната политика бе представено от г-н Емил Мирославов. Министерството не подкрепя внесения законопроект и счита, че параграф 1а правилно е бил отменен при измененията в Закона за МВР от м. октомври 2010 г., защото с направените промени в него отпада необходимостта да се прилагат други закони.
В проведената дискусия се включиха народните представители Михаил Миков, Четин Казак и Искра Фидосова.
Г-н М. Миков изрази своята подкрепа за внесения законопроект. Според него отмяната на параграф 1а е била грешка, връща системата на МВР назад и е знак за нейното затваряне. Не приема становището, че Законът за МВР се явява специален закон и затова измества общия. Правилото за специалния закон, дерогиращ общия, се прилага при тълкуване в правото тогава, когато една и съща материя е уредена от различни разпоредби, а случаят не е такъв. Според него европейските държави, считат своите служители на МВР за държавни служители, въпреки спецификите в дейността им, и в тази насока трябва да е правната уредба и у нас. Според г-н Миков е необходимо да се направи разграничение между длъжностите в МВР и служителите, които нямат специфични правомощия (полицейски, разследващи и др.) да бъдат приравнени по статут на държавните служители извън системата на МВР, което ще доведе до по-оптимално изразходване на бюджетните средства.
Г-н Казак също възрази срещу тезата, че Законът за МВР като специален измества общия. Според него в системата на МВР има напрежение по отношение на заплащането между служители с различни длъжности и правомощия – униформени, оперативни и др. подобни, от една страна, и останалите, от друга. Това напрежение може да бъде преодоляно чрез диференциране на заплащането, което е и справедливо. Системата на МВР трябва да се отвори и в нея да се прилагат общите принципи за държавните служители и определяне на възнаграждението им. Въпросът с нощния и извънредния труд следва да получи специална правна уредба, като е най-добре това да стане в самия Закон за МВР, но приема и предлаганото със законопроекта субсидиарно приложение на Закона за държавния служител.
Г-жа Фидосова заяви, че не приема подхода, избран от вносителите, за уреждане на въпроса чрез препращане към друг закон и ако се налагат изменения те трябва да се направят в самите разпоредби на Закона за МВР.
След проведеното обсъждане и гласуване с 4 гласа „за”, 5 гласа „против” и 10 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 154-01-36, внесен от н. пр. Емилия Масларова и група народни представители на 30.03.2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА