КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
13/04/2011
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
Вх. №: 153-03-50/19.04.2011 г.
Относно: Проекти на решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание:
- № 054 – 02 - 78, внесен от народния представител Румен Иванов и група народни представители на 13 юли 2010 г.;
- № 054 – 02 – 96, внесен от народните представители Захари Георгиев и Любен Корнезов на 29 юли 2010 г.;
- № 054-02-119, внесен от народните представители Мартин Димитров и Иван Иванов на 3 ноември 2010 г.;
- № 054-02-125, внесен от народния представител Валентин Иванов и група народни представители на 10 декември 2010 г.;
- № 154-00-97, внесен от народните представители Георги Икономов и Любен Татарски на 28 януари 2011 г.;
- № 154-02-24, внесен от народния представител Волен Сидеров на 5 април 2011 г.
На свои заседания проведени на 9 септември 2010 г. и 13 април 2011 г., Комисията по правни въпроси обсъди внесените проекти за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, както следва: № 054 – 02 - 78, внесен от Румен Иванов и група народни представители на 13 юли 2010 г., № 054 – 02 – 96, внесен от Захари Георгиев и Любен Корнезов на 29 юли 2010 г., № 054-02-119, внесен от Мартин Димитров и Иван Иванов на 03 ноември 2010 г., № 054-02-125, внесен от Валентин Иванов и група народни представители на 10 декември 2010 г., № 154-00-97, внесен от Георги Икономов и Любен Татарски на 28 януари 2011 г. и № 154-02-24, внесен от Волен Сидеров на 5 април 2011 г.
След представянето на проектите за решение, провелата се дискусия и последвалото гласуване, Комисията по правни въпроси на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и § 1, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание предлага на Народното събрание следния проект на:
Р Е Ш Е Н И Е
за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
(Обн., бр. 58 от 27.07.2009 г., изм., бр. 60 от 30.07.2009 г.; Решение № 11 на Конституционния съд на РБ от 3.12.2009 г. - бр. 98 от 11.12.2009 г.; доп., бр. 100 от 15.12.2009 г., изм. и доп., бр. 43 от 8.06.2010 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на правилника.
§ 1. В чл. 20, ал. 2 думите „две последователни сесии” се заменят с „три последователни сесии”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
§ 2. В чл. 42, ал. 2, слез израза „по чл. 56” се добавя изразът „или по реда на чл. 42, ал. 3”.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 2 да бъде отхвърлен.
§ 3. В чл. 60 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 1:
„(1) Народното събрание приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители.”
2. Досегашните ал. 1 и 2 стават съответно ал. 2 и 3.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 3 да бъде отхвърлен.
§ 4. В чл. 65 се създават ал. 3, ал. 4 и ал. 5:
„(3) Поправки на фактически грешки в обнародваните актове на Народното събрание се извършват само по нареждане на председателя на Народното събрание, с писмено искане до „Държавен вестник”.
(4) Председателят на Народното събрание обявява поправките пред Народното събрание на първото след установяването им заседание.
(5) Когато поправката е в обнародван закон, председателят на Народното събрание уведомява Президента за извършената поправка.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 2:
§ 2. В чл. 65 се правят следните допълнения:
1. В ал. 2 след думата „поправките” се добавя „по ал. 1”.
2. Създават се ал. 3, 4 и 5:
„(3) Поправки на фактически грешки в обнародваните актове на Народното събрание се извършват само по нареждане на председателя на Народното събрание, с писмено искане до „Държавен вестник”.
(4) Председателят на Народното събрание обявява поправките по ал. 3 пред Народното събрание на първото заседание след установяването им.
(5) Когато поправката по ал. 3 е в обнародван закон, председателят на Народното събрание уведомява и Президента на Република България.”
§ 5. В чл. 73 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава изречение четвърто: „Предложенията се сканират от водещата комисия и незабавно се публикуват на интернет страницата на Народното събрание.”
2. Създава се нова ал. 2:
(2) По предложенията, внесени от народни представители, председателят на водещата комисия може да изисква становище от Министерския съвет или от съответния ресорен министър. Министерският съвет или съответният ресорен министър дава становище в срок до 7 дни от поискването му.”
3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея след думите „по ал. 1” се поставя запетая и се добавя „съответно по ал. 2”.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 3:
§ 3. В чл. 73 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нова ал. 2 и ал. 3:
„(2) Проектът на доклад за второ гласуване се публикува на интернет страницата на Народното събрание до три дни след изтичане на срока по ал. 1.
(3) По предложенията, внесени от народни представители, председателят на водещата комисия може да изисква становище от Министерския съвет или от съответния ресорен министър.”
2. Досегашната ал. 2 става ал. 4.
§ 6. В чл. 74 се създава нова ал. 5:
„(5) Когато при докладването на законопроекта на пленарно заседание докладчикът прочете текст със съдържание, различно от предложеното в доклада на водещата комисия без да е направена редакционна поправка по предвидения за това ред, за приет се счита текстът, предложен в доклада на комисията.”
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 6 да бъде отхвърлен.
§ 7. В чл. 83, ал. 1 изречение четвърто се заличава.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 7 да бъде отхвърлен.
§ 8. В чл. 86, ал. 1 изречение трето се заличава.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 8 да бъде отхвърлен.
§ 9. В чл. 93 се създава ал. 4:
„(4) Министър-председателят, заместник министър-председателите и министрите отговарят устно в сроковете по чл. 83, ал. 3 и чл. 86, ал. 1 на не повече от три от отправените към тях въпроси и/или питания по поредността на внасянето им. На останалите въпроси и/ или питания отговорите се представят в писмен вид”.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 9 да бъде отхвърлен.
§ 10. В чл. 126 се правят следните изменения и допълнения
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
„(2) Народните представители нямат право да използват служебното си положение или държавно имущество за лична облага, да разкриват конфиденциална информация и служебна тайна, станала им известна по повод задълженията им на народни представители, да внасят проекти, обсъждат и гласуват, без да са декларирали несъвместимост и частен интерес, да имат поведение, което накърнява престижа на държавните институции и не само при изпълнение на служебните си задължения, но и в своя обществен и личен живот.”
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 10 да бъде отхвърлен.
§ 11. В чл. 127 се създават т. 7 и 8:
„7. глоба в размер на едномесечната заплата;
8. временно лишаване от право на участие в парламентарни комисии и парламентарни делегации за срок до една година.”
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 11 да бъде отхвърлен.
§ 12. Създава се чл. 133а:
„Чл. 133а. (1) Решенията по чл. 127, т. 7 и 8 се приемат от Народното събрание с обикновено мнозинство и явно гласуване по предложение на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
(2) Предложението на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика се оформя в доклад след извършване на проверка по ред, предвиден в Правила, приети от Комисията.”
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 12 да бъде отхвърлен.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 13. Мандатът на заварения председателстващ на Комисията за борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика се довършва по новия ред.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 4.
§ 14. Решението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 5.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА