Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
02/11/2011 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    Вх. №: 153-03-123/04.11.2011 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за Фонд за жилищна политика № 154-01-80 от 25 юли 2011 г., с вносител народният представител Лъчезар Тошев

    На свое заседание, проведено на 2 ноември 2011 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроекта за Фонд за жилищна политика № 154-01-80, внесен от народния представител Лъчезар Тошев на 25 юли 2011 г.
    Законопроектът беше представен от вносителя Лъчезар Тошев. Той изтъкна, че създаването на фонд за жилищна политика е израз на дясна социална програма, реализирана в страни от Европа, като Ирландия и Австрия.
    Идеята на законопроекта е създаването на фонд, в който държавата и общините си сътрудничат, за да могат гражданите да придобият собствено жилище. В нашата страна има място за такъв фонд, в който държавата съобразно своите възможности ще отдели средства, а всяка община, която желае да се включи, ще предостави терен за изграждане на такива жилища. По този начин ще се постигне естетизация на градските зони, енергийна ефективност и минимални разходи за изграждане на жилища, с предвидената символична лихва, тъй като законопроектът не прилага пазарен механизъм.
    Този фонд може да бъде и партньор на европейските фондове, където има такива социални програми, и може да бъде инструмент за политика.
    Народният представител Янаки Стоилов подкрепи законодателната идея като добра, но изтъкна, че не е добре реализирана в законодателно изражение. Той подчерта, че такива модели са съществували в редица централни и западноевропейски страни, включително и в нашата. Но в момента ситуацията в България има други характеристики, които трябва да се отчитат, като например, че има доста голям жилищен фонд, който е необитаем.
    На второ място, той постави въпроса за адресата на законопроекта. Ако се създаде такъв фонд или друг финансов инструмент, той трябва да бъде адресиран главно към общините, тъй като държавата не се занимава с провеждането на жилищна политика, а тази дейност в близкото минало се извършваше от ведомствата или общините.
    Освен това, г-н Стоилов препоръча законопроектът да има по-тесен и целенасочен обхват, да се определят категорията граждани, които могат да се ползват от тази програма.
    Предлаганата ни правна уредба има аналог в действащото законодателство, например Законът за жилищностроителните кооперации, където общините имат задължение ежегодно да определят терени за жилищно строителство. Законът за устройство на територията съдържа специфични правила и нормативи за строителство на социални жилища, предназначени за граждани с определени жилищни нужди, изграждането на които се подпомага от държавата и общините под различни форми.
    Законопроектът не съдържа в пълнота необходимите разпоредби, които да индивидуализират фонда – седалище, структура, имущество; не са разписани точно и ясно правилата за отпускане на средства, правата и задълженията на участниците в проекта, не е ясно на кого се възлага изпълнението на закона. Неприемлива е разпоредбата на чл. 5, ал. 3, която със закон създава задължения за европейските институции.
    Сега действащата нормативна база е възложила на общините задължението за решаване на жилищните проблеми на гражданите при условията и по реда на Закона за общинската собственост, където са разписани правилата за настаняване под наем, за учредяване право на строеж и за продажба на жилища на граждани с доказани жилищни нужди.

    След последвалото обсъждане и гласуване с 5 гласа”за”, без „против” и 15 „въздържали се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за Фонд за жилищна политика № 154-01-80, внесен от народния представител Лъчезар Тошев на 25 юли 2011 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума