Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
01/09/2011 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 153-03-128/22.11.2011 г.
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102–01–58, внесен от Министерски съвет на 04.08.2011 г.

    На свое заседание, проведено на 01 септември 2011 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102–01–58, внесен от Министерски съвет на 04.08.2011 г.

    Законопроектът беше представен от г-н Владислав Горанов – заместник-министър на финансите.
    Със законопроекта се цели създаването на обща уредба относно консултативните съвети, като административни структури, създадени от Министерския съвет. Съгласно новата редакция на чл. 21, ал. 1 от Закона за администрацията съветите са постояннодействащи консултативни органи на правителството, осигуряващи координация в сферата на изпълнителната власт, както и сътрудничество с други държавни органи, органи на местното самоуправление и с неправителствени организации при определянето и провеждането на държавната политика в дадена област или по особено важни въпроси от обществена значимост.
    Законопроектът предвижда съветите да се ръководят от министър-председателя или от друг член на правителството и да включват еднолични органи, техни заместници, както и членове на колегиални органи на изпълнителната власт; в тях да могат да се привличат за участие както представители на други държавни органи и органи на местното самоуправление, така и представители на неправителствени организации, имащи отношение към дейността на съответния съвет; широко участие на представители на неправителствени организации, като е уредена възможността съветите да формират наред с основния състав и разширен състав, включващ наблюдатели без право на глас; да могат да бъдат експертно подпомагани чрез създадени от тях работни групи.
    Предвижда се с постановление на Министерския съвет да се създават, преобразуват и закриват съветите, като в постановлението за създаване на съответния съвет ще се определят неговите задачи и структурен състав, както и администрацията, осигуряваща финансовото, експертното и техническото му подпомагане.
    Въвежда се задължение за Министерския съвет да приведе вече приетите от него актове за създаване на съвети в съответствие с новата законова уредба, както и задължение за съответните министри, председатели на държавни агенции и изпълнителни директори на изпълнителни агенции да закрият създадените от тях съвети, с изключение на тези, които функционират като експертни консултативни звена.
    С измененията в Закона за държавния служител се разширява обхвата на делегацията по чл. 6, ал. 2 чрез предоставяне възможност на главния секретар да се възлагат и правомощията по назначаването, преместването по чл. 81б, прекратяването на правоотношението, както и налагането на дисциплинарни наказания по чл. 90, ал. 1, т. 3, 4 и 5. Главният секретар ще може да упражнява всички правомощия по служебното правоотношение с държавните служители в администрацията, след като той е лицето, което я ръководи и носи отговорността за нейната работа. Органът на държавната власт ще може да възложи само отделни права или генерално да прехвърли всички свои права по служебното правоотношение на главния секретар. Делегацията не засяга служители, за които в закон е предвидена специална уредба на служебните правоотношения.
    Предвижда се задължение за държавния служител да декларира пред органа по назначаването своето имотно състояние, както и получените през предходната календарна година възнаграждения, свързани с полагането на труд извън служебното правоотношение, и основанията за тяхното получаване. Предлаганата промяната е свързана с осигуряването на прозрачност при изпълнение на служебните задължения и превенцията срещу корупцията сред служителите в държавната администрация.
    С изменението на чл. 107а от Кодекса на труда се предлага въвеждане на задължително деклариране и от работещите по трудово правоотношение в държавната администрация на доходи от договори за допълнителен труд по чл. 111 от Кодекса на труда, доходи от възнаграждения по извънтрудови правоотношения, както и работодателя/възложителя, който ги е изплатил, аналогично на предложеното изменение в чл. 29 от Закона за държавния служител.
    В хода на дискусията бяха поставени въпросите – предложените изменения в Закона за държавния служител и Кодекса на труда, относно задължението за деклариране на имотното състояние и допълнителните възнаграждения на работещите по служебно или трудово правоотношение имат ли връзка с основните идеи на законопроекта; предвиденото задължението за деклариране на имотното състояние и допълнителните възнаграждения на работещите по служебно или трудово правоотношение не представлява ли нарушение на Директива 95/46/ЕО на европейския парламент и на съвета от 24 октомври 1995 година за защита на физическите лица при обработването на лични данни и за свободното
    движение на тези данни и предвидени ли са необходимите мерки за защита и предотвратяване на разпространението на данните, визиращи възнагражденията, тъй като те попадат в обхвата на Директивата.
    Бе акцентирано, че предвидената възможност органът на държавната власт да прехвърли отделни или всички свои права по служебното правоотношение на главния секретар не променя подсъдността, ако такава е била идеята, а също се предложи да се създават консултативни съвети аd hoc.

    След проведената дискусия и обсъждане, с 15 гласа „за” и 4 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102–01–58, внесен от Министерски съвет на 04.08.2011 г.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума