Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
09/02/2012 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 253-03-21/13.02.2012 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за омбудсмана, № 202–01–6, внесен от Министерски съвет на 30.01.2012 г.

    На свое заседание, проведено на 9 февруари 2012 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за омбудсмана, № 202–01–6, внесен от Министерски съвет на 30.01.2012 г.

    На заседанието присъстваха г-н Константин Пенчев – омбудсман на Република България, г-жа Роза Георгиева – началник на кабинета на омбудсмана и представители на Министерството на правосъдието – г-н Борислав Петков – директор на дирекция «Международно правно сътрудничество и европейски въпроси» и г-жа Христина Шикова – младши експерт в същата дирекция.
    Законопроектът беше представен от името на вносителя от г-н Петков.
    С него се цели изпълнение на задълженията на Република България, поети с ратифицирането на Факултативния протокол към Конвенцията на Организацията на обединените нации против изтезанията и други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание от 18 декември 2002 г.
    В срок до една година след влизането в сила на Протокола за страната, тя трябва да изгради, определи или поддържа национален превантивен механизъм за предотвратяване на изтезанията и друго жестоко, нечовешко и унизително отнасяне и наказание.
    В Република България институцията на омбудсмана отговаря на тези изискванията, каквато е и практиката в повечето държави - членки на Европейския съюз, които са страни по Протокола и вече имат изградени национални превантивни механизми.
    Със законопроекта се въвежда част IV от Факултативния протокол, като държавите трябва да гарантират независимостта на национален превантивен механизъм и на неговия персонал; да осигурят необходимите финансови средства за функционирането му; да му предоставят правото редовно да инспектира отношението към лицата, лишени от свобода, в местата за задържане с цел неговото подобряване и, при необходимост, защитата им от изтезания и друго жестоко, нечовешко и унизително отнасяне или наказание; да осигурят достъп до цялата информация относно броя на лицата, лишени от свобода, в местата за изтърпяване на наказания, броя на тези места и тяхното местонахождение, както и до всички места за изтърпяване на наказания.
    Предвидено е задължение на национален превантивен механизъм да изготвя на годишен доклад, който всяка държава - страна по Протокола, е длъжна да публикува и разпространи публично.
    Регламентира се и правомощието на омбудсмана да защитава правата на децата, като се дава възможност на институцията да отправя препоръки до Министерския съвет и Народното събрание за подписване и ратифициране на международни актове в областта на човешките права, както и да дава становища по законопроекти, които се отнасят до защитата на правата на човека.
    С предлаганите изменения се цели по-пълна и всеобхватна защита на правата на гражданите, както и да се отговори на очакванията на обществото за засилена закрила на една от най-уязвимите групи – децата. Чрез тях се постига пълно съответствие на правомощията на омбудсмана като национална институция за защита на правата на човека с Принципите относно статута и правомощията на националните институции за защита на човешките права, приети с Резолюция от Общото събрание на Обединените нации на 20 декември 1993 г.
    Предлаганите промени са продиктувани от практиката и прилагането на закона до момента, ще гарантират в по-голяма степен защитата на основните права на гражданите и ще доведат до по-качествено и ефективно законодателство в тази област.
    Г-н Пенчев изрази подкрепата си към законопроекта, подчерта че с него се възлагат много нови правомощия. Съзнава голямата отговорност, която се възлага на омбудсмана, като национален превантивен механизъм, има готовност този механизъм да започне да функционира от 1 юли 2012 г., за да изпълни Република България международните си ангажименти, ако бъде приет законопроекта.
    В дискусията взеха участие народните представители Четин Казак, Емил Радев, Екатерина Михайлова, Митхат Метин, Искра Фидосова и Явор Нотев, като всички изказаха подкрепата си към внесения законопроект.
    Изказа се становище, че с разширяване на правомощията на институцията като национален превантивен механизъм ще се решават по-бързо проблемите, свързани с правата на гражданите и ще намалее значително броя на делата, завеждани срещу България в Европейския съд по правата на човека.
    Беше подкрепено предложението в § 2, т. 1, б „б” относно изменението на чл. 19, ал. 1, т. 7, с която се регламентира възможността на омбудсмана да уведомява органите по чл. 150, ал. 1 от Конституцията, за да бъде сезиран Конституционният съд, ако се прецени, че се налага тълкуване на Конституцията или произнасяне за съответствие на сключените от Република България международни договори с Конституцията преди ратификацията им, както и за съответствие на законите с общопризнатите норми на международното право и с международните договори, по които България е страна.
    Предложението в § 4, т. 2 омбудсманът да бъде сезиран от юридически лица, създадени в обществена полза, в чийто предмет на дейност попада защитата на правата на човека, също бе подкрепена, т.к. това досега е ограничавало възможността омбудсмана да упражни правомощията си по важни въпроси, свързани с правата и свободите на гражданите, поради формалното основание, че не е сезиран от физически лица.
    Поставиха се въпроси правомощията на омбудсмана като национален превантивен механизъм отнасят ли се и за местата, в които са настанени незаконно пребиваващи в България, както и не е ли възможно разширяване на приложното поле.
    Беше отбелязано, че разпоредбата на чл. 28в, така както е предложена, омбудсмана като национален превантивен механизъм ще осъществява персонално предвидените правомощия и е необходимо да се разпишат още разпоредби, в които да се регламентира омбудсмана да възлага на съответни длъжностни лица от администрацията или независими експерти да изпълняват отделни правомощия.
    Необходимо е да се прецизира и § 5, относно чл. 28б, ал. 2, т.к. поверителна информация, не може да бъда събрана от Националния превантивен механизъм.


    След проведената дискусия и обсъждане, единодушно с 20 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за омбудсмана, № 202–01–6, внесен от Министерски съвет на 30.01.2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума