Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
29/02/2012 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. № 253-03-29/02.03.2012 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 102–01–78, внесен от Министерски съвет на 21.11.2011 г.

    На свое заседание, проведено на 29 февруари 2012 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 102–01–78, внесен от Министерски съвет на 21.11.2011 г.

    На заседанието присъстваха: г-н Симеон Дянков – заместник министър-председател и министър на финансите, г-жа Лилия Борисова - съветник в политическия кабинет на зам. министър –председателя, г-жа Клементина Попова - съветник в секретариата на Съвета за административната реформа към Министерския съвет, г-жа Ваня Новакова - държавен експерт в секретариата на Съвета за административната реформа към Министерския съвет, г-н Владимир Петров - директор на дирекция „Държавни разходи” в Министерството на финансите и г-жа Лиляна Кошарска - старши експерт в същата дирекция; от Конфедерация на независимите синдикати – г-жа Мария Темелкова- председател на Управителния съвет на Федерация на независимите синдикати от държавното управление и организации (ФНСДУО) и г-жа Силвия Васева – заместник-председател на федерацията.

    Законопроект беше представен от заместник министър-председателя и министър на финансите – г-н Симеон Дянков.
    С внесеният законопроект се цели унифициране на правния статут на всички служители, заемащи определена длъжност в държавната администрация. Това са служителите в 12 структури, които са на бюджетна издръжка и дейността им има изцяло административен характер.
    За решаване на проблема се предлага за държавни служители се обявяват и лицата, на които специален закон предоставя статут на държавен служител, при спазване на изискванията на Закона за държавния служител, както и промени в специални закони за привеждането им в съответствие с допълнението чл. 2, ал. 1 от Закона за държавния служител.
    За подобряване на мотивацията, ефективността, ефикасността и обществената отговорност на държавната администрация се предлага осъвременяване на системата за оценка на изпълнението на служителите в нея спрямо предварително определени цели и рамка на компетентностите.
    Законопроектът, без да променя философията и основните принципи на Закона за държавния служител, цели: разграничаване на оценката на изпълнението като управленски процес от атестирането, чиято цел е повишаването в ранг на държавните служители; въвеждане на система от критерии, чрез които се оценяват професионалните резултати, постигнати при изпълнението на предварително съгласувани цели, от една страна, и от друга страна, компетентностите при изпълнение на служебните задължения като основни елементи от оценката на изпълнението; както и заличаване на правната възможност служителят да бъде повишаван в ранг след изтичането на 5 години във всички случай, независимо от получената оценка.
    Въвеждането на нов модел на заплащане на служителите в държавната администрация ще доведе до изграждане на конкурентоспособен и добре заплатен сектор.
    Ще се създадат ясни правила за формирането и увеличението на работната заплата на служителите, както и обвързване на възнагражденията с постигнатите резултати. Целта е да се привличат и задържат висококвалифицирани и образовани служители.
    Новата схема относно изплащането на възнагражденията на служителите, като те вече ще се състоят от една постоянна, не променяща се част и допълнителни възнаграждения, които от своя страна са с постоянен и с непостоянен характер, което ще спомогне за индивидуализиране и специфициране на заплащането на всеки отделен служител. Определянето му ще зависи от професионалния опит, индивидуалните знания и умения на служителя, от проявените компетентности, положените усилия и постигнатите резултати при изпълнение на поставените цели и задачи, като стимулирането ще бъде до 30% от заплащането.
    С преструктурирането на работната заплата и отпадането на допълнителното възнаграждение за прослужено време, което вече ще се инкорпорира в основната месечна заплата на служителя, ще се даде възможност за равно третиране на новопостъпилите служители и на тези, с дългогодишен опит в администрацията.
    Премахва се допълнителното материално стимулиране от приходи от административни такси и глоби, което е лоша практика в момента и неправилен стимул за мотивация на служителите.
    Предвижда се възможност за допълнително възнаграждение с постоянен характер за привличане и задържане на служители за изпълнение на длъжности с особено важно значение за администрацията, както и допълнително възнаграждение с непостоянен характер за изключителни постижения. Редът и условията на заплащането на служителите са определени в Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация. Промяната засяга около 16 000 души
    С § 18 от Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта се предлагат съответните необходими изменения в чл. 107а от Кодекса на труда относно оценката на изпълнението и новия модел на заплащане на служителите в държавната администрация.
    В резултат от предложените промени ще се улесни разходването на средствата, необходими за функционирането и издръжката на администрациите; ще се създаде единна и стройна йерархична система на държавната служба, в която ще има прозрачност и яснота; числеността на служителите във всички административни структури и техните териториални поделения ще бъде финално нормативно установена; отчитането, анализите и проучванията, свързани с администрацията, ще се правят много по-лесно, бързо и точно и по този начин обществеността ще има ясна представа как функционира държавната администрация, какви средства разходва и колко са заетите в нея лица.
    Г-жа Темелкова представи становището на ФНСДУО, като изрази не подкрепа на законопроекта, тъй като не е осъществено детайлното му съобразяване и съгласуване с цялостната законова уредба на материята. С приемането на предложените промени текстовете на Закона за държавния служител вече няма да отговарят на предназначението си да регламентират статута на държавната администрация.
    Разширяването на кръга на държавните служители с други администрации, които са на бюджетна издръжка следва да се обмисли предварително, с широкото участие на неправителствения сектор.
    За да се подобри ефективността и ефикасността на държавната администрация, следва да се предприемат промени във всички закони и подзаконови нормативни документи, които касаят държавната администрация, за да има обвързаност на идеи и цялостност на законовата уредба.
    В дискусията взеха участие народните представители Мая Манолова, Четин Казак, Искра Фидосова, Димитър Лазаров, Янаки Стоилов и Юлиана Колева.
    Беше изказано становище, че е необходимо да има ясни и прозрачни правила при получаването на допълнително материално стимулиране от всякакъв характер – бонуси или икономии от фонд „Работна заплата” и обществената нагласа е със законопроекта да се реши проблема с големите бонуси и критериите за определянето им.
    Изразиха се и няколко становища за не подкрепа по предложения начин на формиране на работната заплата, в посока субективизма на допълнителните възнаграждения от постоянен и не постоянен характер, и премахването на един от обективните критерий при формирането на работната заплата – възнаграждението за прослужено време, което е стимул за кариерно развитие и усъвършенстване.
    Постави се въпрос – съществува ли проблем в системата на заплащане на държавната администрация. Възрази се срещу практиката за получаване на бонуси по високите етажи на държавната администрация и порочното явление – допълнително материално стимулиране на служителите от събрани такси и глоби.
    Премахването на допълнителното възнаграждение за прослужено време води до запазване на нивото на доходите на служителите. Необходимо е да има ясни правила при формиране на работната заплата, да се уеднакви диапазона й за извършването на едни и същи дейности, и заемането на едни и същи длъжности в различните администрации, за да се гарантира статута на държавния служител и да се ограничи субективизма.
    Поставен беше въпрос, след като се предвиждат еднакви критерии за отделните структури, и отпадането на възможността да генерират собствени приходи, защо в Закона за Националната агенция по приходите не е отпаднала възможността в бюджета й да постъпват събраните от нея суми и вземания.
    С така предвидената възможност в § 6, относно чл. 67, ал. 5, т. 2 и ал. 6, т. 7 от Закона за държавния служител, допълнителни възнаграждения с постоянен и непостоянен характер да се определят с акт на Министерски съвет, ако няма записана ясна рамка на критерии ще има субективизъм при определянето на работната заплата на служителите в държавната администрация, което обезсмисля идеята за еднакво третиране на служителите. Необходимо е в закона да се разпишат критериите за формирането на работната заплата, а не в подзаконовите нормативни актове. Предложи се като такъв за формиране на допълнителното възнаграждение да бъде добавена и проявата на инициативност от страна на държавните служители.
    Подчертано беше, че в още три закона - Закона за защитените територии, Закона за лова и опазване на дивеча и Закона за горите има предвиждани средства за допълнително материално стимулиране, и които трябва да бъдат включени в преходните и заключителни разпоредби на законопроекта и да бъдат отменени.
    Беше отправена препоръка, предвиденото в мотивите, че възнагражденията от постоянен характер са до 70 %, а от допълнителен – до 30 %, да се отрази в законопроекта, което ще бъде гаранция, че размера на допълнителните възнаграждения ще бъде в рамките до 30 % от работната заплата.
    Законът за държавния служител се явява общ по отношение на други закони, уреждащи администрациите в отделните структури. Необходимо е да се разпише в общия закон, че не се допуска промяна в заплащането със специалните закони, тъй като специалния закон се прилага преимуществено пред общия.
    В заключение г-н Дянков, прие изказаните становища и направените забележки.
    Отбеляза, че в законопроекта не засяга законите, уреждащи системата за сигурност – Министерство на вътрешните работи, Държавна агенция „Национална сигурност”, Министерство на отбраната и разузнаването. Това се дължи на факта, че в тази система няма класификатор на длъжностите. Първата стъпка, която трябва да се предприеме е да се създаде единен класификатор за системата сигурност и едва след това да бъде приложен и Закона за държавния служител.
    Подкрепи направената бележка в хода на дискусията, че администрацията в съдебната система не трябва да се разглежда по различно от администрацията в другите институции.
    Обърна внимание, че в момента съществува проблем при формиране на възнагражденията в държавната администрация. Предлага се модел за уеднаквяване на работната заплата, тъй като за една и съща длъжност в момента в различните институции се получава различно по размер възнаграждение. В отделни институции предлаганата промяна ще доведе до повишаване на възнагражденията, като например Агенцията за социално подпомагане, където нивото на възнаграждението е значително по-ниско в сравнение със сходни институции.
    Предложената промяна на Закона за Икономически и социален съвет може би не трябва да остане в законопроекта, защото работещата в него администрация е малка по численост и средствата за работната заплата се определят с бюджета за съответната година.
    Проблемът с бонусите не се решава напълно, но се въвежда горна граница, каквато в момента липсва.
    По отношение на отпадане на допълнителното възнаграждение за прослужено време, г-н Дянков акцентира, че в рамките на Европейския съюз само в четири бивши социалистически държави съществува допълнително законово заплащане за прослужено време.

    След проведената дискусия и обсъждане, с 15 гласа „за”, 3 гласа „против” и 2 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 102–01–78, внесен от Министерски съвет на 21.11.2011 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:


    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума