Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
08/03/2012 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. № 253-03-31/13.03.2012 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, № 202–01–12, внесен от Министерски съвет на 13.02.2012 г.

    На свое заседание, проведено на 8 март 2012 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, № 202–01–12, внесен от Министерски съвет на 13.02.2012 г.

    На заседанието присъстваха г-н Александър Лазаров – изпълнителен директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър, г-жа Мария Пирянкова – директор на дирекция „Кадастрална и специализирани карти” в агенцията и г-жа Стоянка Илова – дирекция „Правна” в министерство на регионалното развитие и благоустройството.

    Законопроектът беше представен от името на вносителя от г-н Лазаров.
    Целта на внесения законопроект е усъвършенстване нормативната уредба при осъществяването на дейностите по създаване и поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри, както и при обслужване на физическите и юридическите лица.
    Очакваните резултати от проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър са: подобряване на реда за създаване на кадастралната карта и кадастралните регистри с оглед повишаване сигурността на кадастралните данни; прецизиране на реда за поддържане в актуално състояние на кадастралната карта и кадастралните регистри; създава се възможност в кадастралната карта да бъдат отразявани зоните на ограничения върху поземлените имоти, които произтичат от сервитут или ограничение, възникнало въз основа на нормативен или административен акт. В процеса на поддържане на кадастралната карта ведомствата и юридическите лица ще предават данни за зоните на ограничения на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, която от своя страна ще предоставя на клиентите тези данни заедно с основните кадастрални данни.
    Прецизира се и реда за придобиване на правоспособност за извършване на дейности по геодезия и кадастър. Тя се дава на физическите лица от Камарата на инженерите по геодезия, а също и на търговци – юридически лица или еднолични търговци, от Агенцията по геодезия, картография и кадастър. С оглед осигуряване на по-голяма сигурност дейности по кадастъра ще могат да се изпълняват само от търговци.
    Предвижда се да считат за правоспособни по геодезия, съответно по кадастър и специализираните звена на Министерството на отбраната и на Министерството на вътрешните работи при изпълнение на основните дейности по геодезия и картография по чл. 3, ал. 1 и специализираните дейности по чл. 4, ал. 2 от закона, както и за дейности по кадастър за предоставените им за управление имоти.
    Въвежда се възможност за райони в неурбанизирани територии да се създават кадастрална карта и кадастрални регистри само въз основа на данни от картите, одобрени и поддържани по Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и по Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, ако отговарят на определени изисквания за съдържание и точност.
    Регламентират се услугите, които Агенцията по геодезия, картография и кадастър предоставя - официални удостоверителни документи и справки в цифров, графичен и писмен вид. Намаляват се разходите и се гарантира актуалност при предоставяне на Агенцията по вписванията на данни от кадастралната карта и кадастралните регистри за създаване на имотните партиди, като предоставянето им е по електронен път, чрез Интегрираната информационна система на кадастъра и имотния регистър.
    Създава се обща информационна среда за безвъзмезден обмен на данни за нуждите на ведомствата и общинските администрации при изпълнение на правомощията им, определени със закон, както и при обмена на данни с информационните системи на Единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици (ЕКАТТЕ), Единния държавен регистър на стопанските субекти в Република България (БУЛСТАТ), Единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението (ЕСГРАОН), търговския регистър и регистрите на държавните и общинските имоти, включително с имотния регистър.
    Предвидена е възможност освен Агенцията по геодезия, картография и кадастър и физически, и юридически лица да могат да финансират изработването на кадастрална карта и кадастрални регистри.
    Подобрява се обслужването на гражданите и потребителите на кадастрална информация чрез въвеждане на възможност за откриване на изнесени работни места на службите по геодезия, картография и кадастър не само в седалищата на районните съдилища, но и в други по-малки населени места.
    Със законопроекта също се предвижда видни технически грешки в кадастралния регистър да бъдат отразявани без процедура.
    В преходните и заключителните разпоредби се предлага изменение и в редица закони с цел синхронизиране със законопроекта.
    По отношение на Закона за геодезията и картографията са предложени изменения и допълнения относно условията и реда за даване на правоспособност по геодезия на физическите лица - от Камарата на инженерите по геодезия; на търговците - юридически лица и еднолични търговци - от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, а също и за воденето от Камарата на инженерите по геодезия на регистъра на физическите лица, правоспособни по геодезия.
    В Закона за защита на класифицираната информация се предлага отпадане от Списъка на категориите информация, подлежаща на класификация като държавна тайна, на изискването за местоположение на обектите в т. 5 и 18 от списъка, свързан с отбраната на страната, и в т. 21 от списъка, свързан с външната политика и вътрешната сигурност на страната. Същото се обосновава с публичността на кадастралната карта и кадастралните регистри.
    С проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър се предлагат изменения и допълнения и в други свързани закони.
    В хода на дискусията се изказа становище на одобрение, относно изнесените работни места, т.к. се решават проблемите с обслужването на гражданите. Поставиха въпроси, защо министерство на земеделието и храните предлага да отпадне § 39 от законопроекта, а в частност изпълнителната агенция по горите за противопоставят на отпадане възможността за издаване на скица-проект и на комбинирана скица. Поискана беше и статистика относно изработените кадастрални карти по общински центрове.
    Г-н Лазаров в отговор на поставените въпроси изтъкна, че няма промяна на изискването за изготвяне на скица-проект. Предвижда се задължително издаване на скица-проект в случаите на съдебна или доброволна делба, отчуждаване на част от поземлен имот, промяна на граници, снабдяване с акт за придобито по давност право на собственост и др., въз основа на която първо се вписва правото на собственост в имотния регистър и след това при наличие на вписан акт се изменят кадастралната карта и кадастралният регистър на недвижимите имоти. От Изпълнителна агенция по горите са настоявали при всяка делба на скицата-проект да има идентификатор, за да може да се идентифицират имотите, обект на делбата и това изрично е предвидено в законопроекта. По отношение на комбинираната скица от агенцията са поискали да присъства освен другите данни и кадастралната карта, но тя се изготвя по преценка на възложителя и не може със закон да се въведе изискването включването й в комбинираната скица.

    Според него има не разбиране на § 39 по отношение на трансформацията на картата на възстановената собственост към кадастралната карта. До момента процедурите по изготвяне на кадастрална карта предвиждат вземане на информацията от картата на възстановената собственост без никаква трансформация. Единствените трансформации, които се правят са в така наречените контактните зони, там където картата на възстановената собственост граничи с урбанизирана територия. Ако при измерванията на място между регулационните планове на съответните територии, кадастралния план, които съществува в урбанизираните територии се получи припокриване на собственост, трансформация се предвижда само в тези контактни зони и за решаването на проблема се създава специална комисия. Цялата останала карта на възстановената собственост се взима едно към едно, без да се прави никаква промяна в нея.
    Той подчерта, че първоначалната сума от 40 млн. щ.д. е разпределена между Агенция по вписванията и Агенция по геодезия, картография и кадастър и тя е използвана за ремонт, закупуване на техника и софтуер. Дългосрочната програма на правителството от 2005 г. и е предвиждала до 2015 г. покриване на територията на страната с кадастрална карта. В последните три години не са сключвани нови договори за изработване на кадастрални карти, а са се довършвали започнатите, пора ди финансови проблеми. В момента 18 % от територията на страната е покрита с кадастрална карта, като всички областни градове и 90 общини имат такава.
    Относно изнесените работни места акцинтира, че има съществен проблем. За момента финансовото им положение не позволява изнесените работни места. Те се поддържат чрез предоставяне софтуер и транспортиране на документите към Агенцията по кадастър. Инициативата е на местните власти – всички кметове, които искат при тях да има изнесено работно място трябва да станат с техни служители.

    След проведената дискусия и обсъждане, със 17 гласа „за”, 2 гласа „против” и 3 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, № 202–01–12, внесен от Министерски съвет на 13.02.2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума