КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
04/05/2012
Становище на комисия
СТАНОВИЩЕ
Вх. № 253-03-55/22.05.2012 г.
ОТНОСНО: Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2011 г., № 261-00-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 29.03.2012 г.
На заседание, проведено на 4 май 2012 г., Комисията по правни въпроси разгледа и обсъди Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2011 г., № 261-00-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 29.03.2012 г. на основание чл. 22 от Закона за омбудсмана.
На заседанието присъстваха: г-н Константин Пенчев - омбудсман на Република България, г-жа Роза Георгиева - началник кабинет на омбудсмана и г-жа Росица Тоткова - главен секретар на омбудсмана.
Докладът беше представен от г-н Пенчев, като подчерта че през 2011 г. до омбудсмана са подадени рекорден брой жалби и сигнали за целия период на съществуване на институцията – 5 530, което е с 50 на сто повече в сравнение на 2010 г.
Това е доказателство, че институцията оправдава очакванията на гражданите да получат подкрепа при решаване на техните проблеми, свързани с обслужването им от административните органи и защита на техните права при решаване на индивидуални случаи.
В доклада се съдържат подробни статистически данни.
Внимание е обърнато на постъпилите жалби и сигнали, поради липса на законово основание за разглеждане. От извършените през 2011 г. проверки по 5 497 оплаквания в 1 296 (23%) е констатирана липса на законово основание за разглеждане. Почти половината от оплакванията, не приети за разглеждане, поради липсата на законово основание, са свързани с дейността на съдебната власт.
На второ място са исканията за решаване на частно-правни спорове – спорове между наследници или съсобственици и между собственици в сгради в режим на етажна собственост.
Практика на институцията е да разяснява на гражданите механизмите и възможните действия за решаване на проблемите им, а не да се ограничава само да информира хората, че жалбата им е извън правомощията на омбудсмана.
На 28 март 2012 г. Народното събрание прие Законопроект за изменение и допълнение на Закона за омбудсмана (обн., ДВ, бр. 29 от 2012 г.), с който омбудсмана е определен за Национален превантивен механизъм (НПМ) по Факултативния протокол към Конвенцията на ООН против изтезанията, както и разширяване правомощията на институцията, с оглед изпълнение на новата й функция.
Изработва се концепция за изграждането и функционирането на омбудсмана като НПМ, в която се поставят краткосрочни, средносрочни и дългосрочни цели, като се изготвя и методология и програма за посещения в местата за лишаване от свобода.
През 2011 г. при омбудсмана са постъпили 72 жалби и сигнали, свързани със затворените институции – затвори, затворнически общежития, поправителни домове, следствени арести и др. места, в които е ограничено правото на свободно придвижване.
Най-голямата група от постъпилите жалби са свързани с битовите условия в затворите и следствените арести (Софийски затвор, Следствен арест – Шумен, ОЗ – Белене, ОЗ – Бобов дол) и от липсата на достъп до специализирана медицинска помощ и предоставяне на медицинска помощ при занижени стандарти.
При извършените проверки по конкретните оплаквания експертите на омбудсмана констатират пренаселеност и лоши хигиенно-битови условия в затворите и следствените арести, не са констатирани нарушения от страна на затворническата администрация, т.к. лишените от свобода или не са подавали молби за оказване на такава помощ или необходимата медицинска помощ е оказана от медицинския екип в съответното заведение.
Голяма част от жалбите на лишените от свобода са свързани с промяна на режима, оказване на влияние за условни предсрочно освобождаване или преместване в друг затвор. Исканията са извън правомощията на омбудсмана, но във всеки конкретен случай е извършвана проверка налице ли са законовите предпоставки за реализиране на исканията от страна на затворническата администрация.
В институцията на омбудсмана постъпват множество жалби, свързани с правото на справедлив процес и нарушения от страна на администрацията на правораздавателните органи.
Омбудсманът няма правомощия да се намесва в работата на правораздавателните органи и да ревизира постановените актове, но жалбите и сигналите, касаещи нарушения от страна на администрацията на правораздавателните органи, попадат изцяло в правомощията на институцията.
През 2011 г. рязко се увеличи броят на жалбите на граждани, свързани с действията на съдебни изпълнители, като преобладават тези срещу частните съдебни изпълнители.
Част от жалбите срещу съдебните изпълнители са свързани с невъзможност за събиране на вземане по изпълнителен лист. Направените проверки по жалбите показват, че съдебният изпълнител не може да събере присъдените суми, тъй като длъжникът не разполага със средства или имущество. В тези случаи експертите на омбудсмана разясняват на жалбоподателите възможните процесуално-правни възможности за събиране на вземането.
През 2011 г. получените жалби по въпроси за собствеността са 854 и са с 31% повече от 2010 г.
Нарастващият брой на оплаквания до институцията на омбудсмана през 2011 г. по проблеми на собствеността показва устойчива тенденция повече хора да търсят съдействие за защита на техни застрашени или нарушени права, свързани със собствеността им.
През 2011 г. е приключила проверката по 772 оплаквания на граждани. В 172 от случаите е констатирано нарушение. Направени са 149 препоръки към съответните органи за защита правата на хората, а в 13 от случаите е осъществено посредничество. При 375 оплаквания не са констатирани нарушения, а 225 са извън правомощията на омбудсмана.
През 2011 г. продължават случаите на необосновано и прекомерно забавяне на отчуждително-обезщетителни процедури, при които предвиденото мероприятие е реализирано, но въпреки това се забавя образуването и провеждането на отчуждително-обезщетителна процедура.
Необходимо е администрацията задължително да се съобразява с практиката на Европейския съд за правата на човека и да предприема мерки в изпълнение на препоръките на Съвета на Европа за избягване на повтарящи се казуси.
Констатиран е системен проблем, свързан с правата на собствениците и ползването на земеделските земи, който се корени в липсата на достатъчно механизми в уредбата на отношенията по повод ползването на земеделските земи, за да се гарантира на собствениците им получаването на еквивалентна облага срещу отстъпеното право на ползване, от една страна, и от друга – самостоятелно упражняване на правомощието ползване в процедурата по формиране на уедрени масиви за ползване.
Позицията на г-н Пенчев, като омбудсман е, че е наложително да продължат съвместните усилия на всички заинтересовани страни, включително по законодателен път, за постигането на по-справедлив и реален баланс между правата на собствениците на земеделски земи и ползвателите.
В последвалата дискусия народните представители изразиха подкрепата си за дейността на институцията. Изказаха се мнения за насърчаване активното участие на омбудсмана в законодателния процес с предложения и идеи, които да бъдат съвместно обсъждани с Комисията по правни въпроси и при необходимост да се предприемат законодателни инициативи.
Поставен беше въпрос за обратната връзка между институцията и гражданите.
След проведената дискусия и последвалото гласуване: единодушно с 20 гласа, „за”, Комисията по правни въпроси приема за сведение Доклада на омбудсмана на Република България за 2011 г. и предлага на Народното събрание проект на решение за приемането му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Проект !
РЕШЕНИЕ
по Доклада за дейността на
омбудсмана на Република България през 2011 г.
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и във връзка с чл. 22 от Закона за омбудсмана
РЕШИ:
Приема за сведение Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2011 г., като взема акт от констатациите, оценките и препоръките, посочени в него.
Решението е прието от 41-ото Народно събрание на ….. 2012 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.
Председател на Народното събрание:
Цецка Цачева