Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
17/05/2012 второ гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    Вх. № 253-03-59/31.05.2012 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Гражданския процесуален кодекс, № 254-01-13, внесен от нар. пр. Ивайло Тошев, Емил Радев и Даниела Миткова на 14.02.2012 г., приет на първо гласуване на 28 март 2012 г.

    Проект!
    ІІ гласуване
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на
    ГРАЖДАНСКИЯ ПРОЦЕСУАЛЕН КОДЕКС

    (Обн., ДВ, бр. 59 от 2007 г., изм. и доп., бр. 50 от 2008 г.; Решение № 3 от 2008 г. на Конституционния съд – бр. 63 от 2008 г.; бр. 69 от 2008 г., бр. 12, 19, 32 и 42 от 2009 г.; изм., Решение № 4 от 2009 г. на Конституционния съд - бр. 47 от 2009 г.; бр. 82 от 2009 г., бр. 13 и 100 от 2010 г.; изм. с Решение № 15 от 2010 г. на Конституционния съд - бр. 5 от 2011 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В Чл. 73 се създава нова ал. 4 със следното съдържание :
    „(4) Процентът на пропорционалната такса по изпълнителните дела намалява с увеличаване на интереса, като таксата не може да надвишава максималния размер, определен в тарифата по ал. 3.”

    Предложение от нар. пр. Любен Корнезов:
    § 1 да има следното съдържание:
    В чл. 73 се създава нова ал. 4:
    "(4) Процентът на пропорционалната такса за изпълнение на парично вземане по изпълнителните дела намалява с увеличение на интереса. Таксата за извършване на опис на имущество не може да надвишава размера на таксата за изпълнение на парично вземане."

    Комисията подкрепя по принцип предложението, което е отразено на систематичното му място в § 2.

    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    В § 1 относно чл. 73 новата ал. 4 предлагаме да се добави ново изречение второ със следното съдържание: „Сборът от всички пропорционални такси в едно изпълнително производство не може да надвишава една пета от задължението.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    § 1. В чл. 73 се създава ал. 4:
    „(4) Процентът на пропорционалната такса по изпълнителните дела намалява с увеличаване на интереса, като таксата не може да надвишава максималния размер, определен в тарифата по ал. 3. Пропорционална такса за опис се начислява върху по-малката сума от цената на описаната вещ и от паричното вземане. Сборът от всички пропорционални такси за сметка на длъжника или взискателя в едно изпълнително производство не може да надвишава една десета от задължението, освен когато техният минимален размер, определен в тарифата, надвишава този размер.”

    § 2. В Чл. 79 се създава нова ал. 3 със следното съдържание :
    „(3) Върху сумата, която длъжникът е погасил в срока за доброволно изпълнение, такса не се събира.”

    Предложение от нар. пр. Любен Корнезов:
    § 2, в чл. 79 се създава нова ал. 3 със следното съдържание:
    „(3) Върху сумата, която длъжникът е погасил в срока за доброволно изпълнение, таксата се събира в половин размер."
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    В § 2 относно чл. 79 новата ал. 3 предлагаме думата „такса” да се замени с „пропорционални такси”.
    Предложението е оттеглено.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    § 2. В чл. 79 се създава ал. 3:
    „(3) За извършване на опис на имущество в срока за доброволно изпълнение, такса не се събира.”


    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    Да се създаде нов § 2а със следното съдържание:
    „ § 2а. В чл. 401 след думите „чл. 508” се добавя „ ал. 1 и ал. 2”.
    Предложението е оттеглено.
    § 3. В чл. 411 ал.1 след думата „длъжника” се добавя „ или по местоизпълнението”.

    Предложение от нар. пр. Любен Корнезов:
    § 3 да отпадне (т.е. да остане досегашният текст на чл. 411, ал. 1).
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    § 3 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 3 да бъде отхвърлен.

    § 4. В чл.413 след думата „разноските” се поставя запетая и се добавя „ както и в случаите когато са нарушени изискванията на чл.410 от ГПК”.
    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    § 4 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 4 да бъде отхвърлен.

    Предложение от нар. пр. Огнян Пейчев:
    Създава се нов § 5 със следното съдържание:
    § 5. В чл. 427 се правят следните промени:
    а) „Член 427 (1) след думите: „в чийто район” се добавя: „е постоянният или настоящият адрес на длъжника или в чийто район.”
    б) „Член 427 (2) след думите: „да поиска от съдебния изпълнител” се добавя „по постоянния или настоящ адрес на длъжника” и след думите „извършване от съдебен изпълнител” се добавя: „в друг район”.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    Да се създадат нови § 4а, 4б, 4в, 4г и 4д със съдържания както следва:
    1. „§ 4а. В чл. 431, ал. 4 се създава ново изречение трето със следното съдържание: „Взискателят не заплаща авансово дължимата такса, ако е от кръга на лицата по чл.83 ал.1.”

    2. § 4б. В чл. 433, ал. 1 се правят следните допълнения:
    а) В т. 6 накрая се поставя запетая и се добавя „освен в случаите на чл. 83”.
    б) Създава се нова точка 9 със следното съдържание:
    „9. когато задължението е изпълнено.”

    3. § 4в. В чл. 435, ал. 2 думите „както и” се заличават и след думата „разноските” се поставя запетая и се добавя „отказа на съдебния изпълнител да спре или прекрати принудителното изпълнение, както и други действия на съдебния изпълнител, предвидени в този кодекс”.

    4. § 4г. В чл. 443 се правят следните изменения и допълнения:
    а) Досегашният текст става ал. 1.
    б) Създава се ал. 2:
    „(2) Длъжникът може да обжалва отказа на съдебния изпълнител да приеме предложения начин на изпълнение по ал. 1”.

    5. „§ 4 д. Създава се нов чл.450а със следното съдържание:
    „Чл.450а. (1) Запор върху вземане на длъжника по сметка в банка може да бъде наложен от съдебен изпълнител чрез запорно съобщение в електронна форма, подписано с квалифициран електронен подпис, изпратено по електронен път чрез единна следа за обмен на електронни запори. Запор върху други вземания на длъжника от банка се извършва по общия ред.
    (2) Съдебният изпълнител и банките могат да се включат или изключат от Единната следа за обмен на електронни запори с едностранно изявление до министъра на правосъдието. С включването им в Единната среда съдебните изпълнители и банките се задължават да приемат електронни изявления във връзка с налагането, изпълнението и вдигането на запора. При изключване от Единната среда съдебните изпълнители и банките са длъжни продължат да приемат електронни изявления във връзка с наложените до момента електронни запори.
    (3) Запорното съобщение, отговора на банката, съобщението за вдигане на запора, потвърждението за полученото съобщение и другите изявления във връзка с налагането, изпълнението и вдигането на запора се представят и поддържат в системата чрез единен стандарт утвърден от управителя на Българска народна банка и министъра на правосъдието.
    (4) Изискванията към Единната среда за обмен на електронни запори се утвърждават от управителя на Българска народна банка и министъра на правосъдието.
    (5) Електронните изявления са получении от адресата с изтеглянето им от Единната среда за обмен на електронни запори.
    (6) Когато изявлението е представено чрез различен стандарт, липсват задължителни реквизити или авторът не може да се идентифицира адресатът връща съобщението, че получаването не се потвърждава и причините за това.
    (7) Съдебният изпълнител прави бележка в делото за извършените действия във формата на електронен документ, като посочва неговото място на съхранение в Единната среда за обмен на електронни запори.”
    Комисията подкрепя предложението по т. 2, буква „а”, подкрепя по принцип предложението по т. 1 и 5, а предложението по т. 2, буква „б”, т. 3 и 4 е оттеглено.

    Комисията предлага да се създадат нови § 3, 4 и 5:
    § 3. В чл. 431, ал. 4 в изречение първо думите „съответната такса” се заменят със „съответната държавна или местна такса, освен в случаите по чл. 83, ал. 1 и чл. 84”.
    § 4. В чл. 433, ал. 1, т. 6 накрая се поставя запетая и се добавя „освен в случаите на чл. 83”.
    § 5. Създава се чл. 450а:
    „Електронен запор върху вземане по сметка в банка
    Чл. 450а. (1) Запор върху вземане на длъжника по сметка в банка може да бъде наложен от съдебен изпълнител чрез запорно съобщение в електронна форма, подписано с квалифициран електронен подпис, изпратено по електронен път чрез Единна среда за обмен на електронни запори. Запор върху други вземания на длъжника от банка се извършва по общия ред.
    (2) Съдебният изпълнител и банките могат да се включат или изключат от Единната среда за обмен на електронни запори с едностранно изявление до министъра на правосъдието. С включването им в Единната среда съдебните изпълнители и банките се задължават да приемат електронни изявления във връзка с налагането, изпълнението и вдигането на запора. При изключване от Единната среда съдебните изпълнители и банките са длъжни продължат да приемат електронни изявления във връзка с наложените до момента електронни запори.
    (3) Запорното съобщение, отговорът на банката, съобщението за вдигане на запора, потвърждението за полученото съобщение и другите изявления във връзка с налагането, изпълнението и вдигането на запора се представят и поддържат в системата чрез единен стандарт утвърден от управителя на Българската народна банка и министъра на правосъдието.
    (4) Изискванията към Единната среда за обмен на електронни запори се утвърждават от управителя на Българската народна банка и министъра на правосъдието.
    (5) Електронните изявления са получени от адресата с изтеглянето им от Единната среда за обмен на електронни запори.
    (6) Когато изявлението е представено чрез различен стандарт, липсват задължителни реквизити или авторът не може да се идентифицира, адресатът връща съобщение, че получаването не се потвърждава и причините за това.
    (7) Съдебният изпълнител прави бележка в делото за извършените действия във формата на електронен документ, като посочва неговото място на съхранение в Единната среда за обмен на електронни запори.”

    § 5. В чл. 455 ал. 2 след думата „става” се добавя „в едноседмичен срок”.

    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    В § 5 относно чл. 455 ал.2 предлагаме добавката след думата „става” да е със следното съдържание: „в едноседмичен срок от влизане в сила на разпределението на събраните суми или от изтичане на срока по чл.191 ал.5 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс и ако липсва законова пречка за това”, като текста на същата тази алинея втора се раздели на две изречения и придобие следното съдържание:
    „(2) Изплащането на дължимите на взискателя и на присъединените кредитори суми става в едноседмичен срок от влизане в сила на разпределението на събраните суми или от изтичане на срока по чл.191 ал.5 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс и ако липсва законова пречка за това. Изплащането става въз основа на платежни нареждания на съдебния изпълнител, който отбелязва погасяването върху изпълнителния лист.”
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 6:
    § 6. В чл. 455 ал. 2 се изменя така:
    „(2) Изплащането на дължимите на взискателя и на присъединените кредитори суми става в 7-дневен срок от влизането в сила на разпределението на събраните суми или от изтичането на срока по чл. 191, ал. 5 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс и ако липсва законова пречка за това. Изплащането става въз основа на платежни нареждания на съдебния изпълнител, който отбелязва погасяването върху изпълнителния лист.”


    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    Да се създаде нов § 5а със следното съдържание:
    „§ 5а. В чл. 457 ал. 3 накрая се поставя запетая и се добавя „ когато действията на съдебния изпълнител не подлежат на обжалване”.
    Предложението е оттеглено.


    Предложение от нар. пр. Огнян Пейчев:
    Създава се нов § 6 със следното съдържание:
    § 6. В чл. 484 се правят следните промени:
    а) „В чл. 484 (1), т. 3 текстът след думите „и възбрани” се заменя със текста: „дължимите за него данъци и такси, както и данъчната оценка на имота;.”
    б) „В чл. 484 (2) текстът след думите: „изисква от” се заменя със следния текст: „общината по местонахождението на имота и от службата по вписванията едновременно с искането за вписване на възбраната”.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    Предложение от нар. пр. Огнян Пейчев:
    Създава се нов § 7 със следното съдържание:
    § 7. В чл. 485 се правят следните промени:
    а) Сегашният текст на чл. 485 става алинея 1.
    б) В чл. 485 се създава нова алинея 2 със следното съдържание:
    „Чл. 485 (2) Началната цена, определена от съдебния изпълнител, не може да бъде по-ниска от данъчната оценка на недвижимия имот.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    § 6. В чл. 487 ал.2 думите „както и ” преди думите „на самия имот” се заличават, а след думите „на самия имот” се добавя „както и се публикува в официалния интернет сайт на районния съд по местоизпълнението”.

    Предложение от нар. пр. Любен Корнезов:
    § 6, в чл. 487, ал. 2, се правят следните промени:
    а) след думите "както и" и преди думите "на самия имот" се добавя изразът "на официалната страница за публични продажби на Камарата на съдебните изпълнители, съответно на Асоциацията на държавните съдебни изпълнители в България и".
    Комисията подкрепя по принцип предложението, което е отразено на систуматичното му място в § 12, т. 1.

    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    В § 6 относно чл. 487 ал.2 в предложената редакция думата „районния” да се замени с „окръжния”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6, който става § 7:
    § 7. В чл. 487, ал. 2 думите „както и” се заличават, а след думата „имот” се добавя „и се публикува на интернет страницата на окръжния съд по местоизпълнението”.

    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    1. Да се създаде нов § 6а със следното съдържание:
    „§ 6а. В чл.496 ал.2 изречение първо преди думата „постановлението” се добавя „влизане в сила на”.

    2. Да се създаде нов § 6б със следното съдържание:
    „§ 6б. Чл. 508 ал.3 придобива следната редакция:
    „(3) Ако третото лице не оспорва своето задължение, предава запорираните вещи или внася дължимата от него сума по сметка на съдебния изпълнител след получаване на съобщение, че срокът за доброволно изпълнение е изтекъл или че запорираните вещи или суми ще бъдат предадени или внесении вместо доброволно изпълнение»

    3. Да се създаде нов § 6в със следното съдържание:
    „§ 6в. В чл. 510 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) Ако запорираното вземане покрива изцяло дълга по изпълнителния лист или друг акт, подлежащ на изпълнение и по искане на длъжника бъде събрано в срока за доброволно изпълнение, се прилагат последиците при доброволно изпълнение на задължението.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1, а предложението по т. 2 и 3 е оттеглено.
    Комисията предлага да се създадат нов § 8:
    „§ 8. В чл. 496, ал. 2 изречение първо след думите „От деня” се добавя „на влизане в сила”.


    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението на закона.

    Комисията предлага да се създадат нови § 9, 10 и § 11:
    § 9. В срок от един месец от влизането в сила на този закон Министерският съвет приема измененията и допълненията в Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс, и в Тарифата за таксите и разноските към Закона за частните съдебни изпълнители, произтичащи от този закон.

    § 10. По изпълнителните дела, по които до влизането в сила на този закон са внесени авансово пропорционални такси, но не са извършени съответните действия, таксите не се преизчисляват.

    § 11. За действията, които са извършени до влизането в сила на този закон, без да е събрана авансово таксата по чл. 83 от Закона за частните съдебни изпълнители, се начисляват такси по реда на този закон.

    § 7. В Закона за частните съдебни изпълнители (Обн., ДВ, бр. 43 от 2005 г., изм., бр. 39 от 2006 г., бр. 31, 59 и 64 от 2007 г., бр. 69 от 2008 г., бр. 97 от 2010 г. и бр. 82 от 2011 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл.78 се добавя нова ал. 4 със следното съдържание:
    „(4) Върху сумата, която длъжникът е погасил в срока за доброволно изпълнение, такса не се събира.”
    2. В член 83, ал. 2 след думата „интереса” се добавя „, като таксата не може да надвишава максималния размер, определен в тарифата по чл. 78, ал. 2.”.
    3. В чл.83 се създава нова ал.4 със следното съдържание:
    „(4) При определяне на сумата на материалния интерес не се включва адвокатското възнаграждение.”

    Предложение от нар. пр. Любен Корнезов:
    § 7 от Преходните и заключителни разпоредби, в § 78 се добавя нова ал. 4 със следното съдържание:
    "(4) Върху сумата, която длъжникът е погасил в срока за доброволно изпълнение, таксата се събира в половин размер."
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от нар. пр. Ив. Тошев и гр. нар. представители:
    В § 7 относно промените в Закона за частните съдебни изпълнители:
    1. Създават се нови т. 1 и 2 със съдържания както следва:
    „1. В чл. 68, ал. 1, т. 4 думите „три месеца” се заменят „една”;
    2.В чл. 69:
    а) в ал. 1 думата „две” се заменя с „три”;
    б) създава се ал. 3 със следното съдържание:
    (3) Давността спира да тече с образуване на дисциплинарното производство.”
    3. Точка 1 става точка 3, като предлагаме в новата ал. 4 на чл.78 думата „такса” да се замени с „пропорционални такси”.
    4. Точка 2 става точка 4, като предлагаме в чл. 83 ал. 2 да се добави ново изречение второ със следното съдържание : „Сборът от всички пропорционални такси в едно изпълнително производство не може да надвишава една пета от задължението.”
    5. Точка 3 става точка 5, като предлагаме в чл.83 новата ал.4 да придобие следното съдържание:
    „(4) При определяне на сумата на материалния интерес не се включва адвокатското възнаграждение, начислявано във връзка с изпълнителното производство.”
    Комисията подкрепя предложението по т. 1 и т. 2, буква „а”, подкрепя по принцип по т. 4, а предложението по т. 2, буква „б”, т. 3 и 5 е оттеглено.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7, който става § 12:
    § 12. В Закона за частните съдебни изпълнители (Обн., ДВ, бр. 43 от 2005 г., изм., бр. 39 от 2006 г., бр. 31, 59 и 64 от 2007 г., бр. 69 от 2008 г., бр. 97 от 2010 г. и бр. 82 от 2011 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 19 се създава ал. 4:
    „(4) Частният съдебен изпълнител е длъжен в случаите по чл. 487, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс да публикува обявленията за публична продан и на интернет страницата на камарата”.
    2. В чл. 68, ал. 1, т. 4 думите „три месеца” се заменят „една”.
    3. В чл. 69, ал. 1 думата „две” се заменя с „три”.
    4. В чл. 78 се създава ал. 4:
    „(4) За извършване на опис на имущество в срока за доброволно изпълнение, такса не се събира.”
    5. В чл. 83, ал. 2 след думата „интереса” се добавя „като таксата не може да надвишава максималния размер, определен в тарифата по чл. 78, ал. 2” и се създават изречения второ и трето: „Пропорционална такса за опис се начислява върху по-малката сума от цената на описаната вещ и от паричното вземане. Сборът от всички пропорционални такси за сметка на длъжника или взискателя в едно изпълнително производство не може да надвишава една десета от задължението, освен когато техният минимален размер, определен в тарифата, надвишава този размер.”

    § 8. В срок от три месеца от влизане в сила на този закон Министерският съвет приема измененията и допълненията в Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс и в Тарифата за таксите и разноските към Закона за частните съдебни изпълнители, произтичащи от този закон.
    Комисията предлага § 8 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място като § 9.

    § 9. По изпълнителните дела, по които към датата на влизане в сила на този закон са внесени авансово пропорционални такси, но не са извършени съответните действия, таксите не се преизчисляват.
    Комисията предлага § 9 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място като § 10.

    § 10. За действията, които са извършени до датата на влизане в сила на този закон без да е събрана авансово таксата по чл. 83 от Закона за частните съдебни изпълнители, се начисляват такси по реда на този закон.
    Комисията предлага § 10 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място като § 11.

    Комисията предлага да се създаде § 13:
    § 13. Параграфи 5 и 7 влизат в сила от 1 януари 2013 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:


    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума