КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
28/06/2012 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 253-03-73/10.07.2012 г.
ОТНОСНО: Законопроект за изменение на Закона за адмнистрацията, № 202–01–32, внесен от Министерски съвет на 15.06.2012 г.
На свое заседание, проведено на 28 юни 2012 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за изменение на Закона за адмнистрацията, № 202–01–32, внесен от Министерски съвет на 15.06.2012 г.
На заседанието присъстваха г-жа Лилия Борисова – съветник в политическия кабинет на заместник министър-председателя и министър на финансите и секретар на Съвета за административна реформа и г-жа Клементина Попова – съветник в секретариата на Съвета за административна реформа към Министерския съвет.
Законопроектът беше представен от името на вносителя от г-жа Борисова.
Същият цели да се отговори на обществената потребност за по-голяма прозрачност и публичност на възнагражденията в държавната администрация. Той е продължение на започнатия процес по въвеждане на справедлив и обществено оправдан за данъкоплатеца модел на възнаграждения в публичния сектор.
Промени в Закона за администрацията, Закона за държавния служител и Кодекса на труда, приети през 2009 г. ограничиха възможностите за получаване на възнаграждения извън основното правоотношение от лица на политическо ниво в изпълнителната власт и от служители в държавната администрация. Предвидиха забрани за лица в изпълнителната власт и в държавната администрация да получават възнаграждение в случаите, когато участват като представители на държавата или на общината в органите на управление или контрол на търговските дружества с държавно или общинско участие в капитала или на юридически лица, създадени със закон.
Извън обсега на осъществяваната реформа остават получаваните от държавни служители възнаграждения за участие в съвети, комитети, одитни комитети, комисии, работни или експертни групи, органи на управление или контрол на фондове, сметки и други подобни, които не са юридически лица.
Служителите в държавната администрация редовно участват в дейността на различни комисии, комитети, работни групи и други подобни формати, за което по правило не се изплаща допълнително възнаграждение. В законодателството се предвиждат различни основания за изплащане на възнаграждения на служители на държавната администрация за участието им в комисии или експертни групи към комисиите, за изготвянето на документи и пр.
Запазването на възможности за възнаграждения, които не са обвързани с постигнати резултати крие риск за изкривяване на модела на възнаграждения в публичния сектор.
Предлаганите промени в специалните закони са съобразени с предвидените разпоредби с общ характер в Закона за администрацията, Закона за държавния служител и Кодекса на труда, както и съответните особености на изменяните закони.
В хода на дискусията се поставиха редица въпроси свързани със заключителните разпоредби, с които се променят редица закони - колко хора ще засегне промяната; предвижда ли се друга форма на стимулиране на служителите, защото много от дейностите са специфични и трябва да бъдат извършвани от специалисти; няма ли да се стигне до блокиране дейността на органите.
Предвижда се, че като външни експерти няма да се привличат служители от администрацията на изпълнителната власт, а на привлечените консултанти външни експерти ще се изплаща възнаграждение, което поражда въпросите няма ли да се увеличат разходите на съответния орган и не се ли получава диспропорция между участващите в съответния орган.
В заключителните разпоредби на законопроекта се предвиждат промени в редица закони, касаещи специализирани колективни органи. В тези случаи не става въпрос за вътрешноведомствени комисии или експертни работни групи, когато не се предвижда заплащане на възнаграждение, според концепцията на законопроекта. Засягат се колективни органи и предвидената промяна би довела до блокиране работата на органа, поради което се предлага прецизиране на отделни разпоредби.
В § 6 и 7 е предвидено, че служителите в администрацията на изпълнителната власт не могат да бъдат привличани като външни експерти. По този начин обаче, служителите в администрацията на президента и на Народното събрание, които са държавни служители или са служители по трудово правоотношение по чл. 107а от Кодекса на труда, могат да бъдат привличани като външни експерти. Поради това следва да се обсъди дали разпоредбата не трябва да обхване всички служители от администрацията. Не би следвало да има пречка служители в администрацията на органи, извън тези включени в съответните комисии да могат в лично качество, ако са специалисти в съответната област, да бъдат привличани като външни експерти по граждански договор. Ограничението в чл. 7, ал. 3 от Закона за държавния служител и в чл. 107а, ал. 2 от Кодекса на труда се отнася само за случаите, когато служителите са представители на държавата или общината в съответния орган, но не и до пълната забрана на служители в администрацията да могат да бъдат привличани по граждански договори в области, в които са компетентни, когато не са представители на ведомствата, включени в съответната комисия.
След проведената дискусия и обсъждане, с 13 гласа „за”, 0 гласа „против” и 4 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение на Закона за адмнистрацията, № 202–01–32, внесен от Министерски съвет на 15.06.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА