КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
19/07/2012 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 253-03-80/20.07.2012 г.
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, № 254–01–78, внесен от нар. пр. Огнян Стоичков, Веселин Методиев, Ивелин Николов, Ивайло Тошев и Алиосман Имамов на 09.07.2012 г.
На свое заседание, проведено на 19 юли 2012 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, № 254–01–78, внесен от нар. пр. Огнян Стоичков, Веселин Методиев, Ивелин Николов, Ивайло Тошев и Алиосман Имамов на 09.07.2012 г.
Законопроектът беше представен от вносителя – народният представител Ивайло Тошев.
С предлаганите промени се предоставят контролни функции на министъра на образованието, младежта и науката относно ползването по предназначение на имотите публична държавна собственост, предоставени от държавата за управление на висшите учебни заведения в България.
Въвежда се задължение за министъра на образованието, младежта и науката да извършва проверки поне веднъж на две години във всяко висше училище, което управлява имоти - публична държавна собственост. Същите следва да бъдат относно управлението на имотите по предназначението, определено в акта за държавна собственост и съгласно дейностите, заложени в чл. 6 от Закона за висшето образование. В едномесечен срок от извършване на проверката следва да се състави доклад с препоръки за отстраняване на нарушения, ако са установени такива. При неизпълнение на препоръките в поставения срок министърът на образованието, младежта и науката има право да предложи на министъра на финансите за спиране на изплащането, изцяло или частично, на държавните субсидии за социално-битови разходи, определени за съответната година за съответното висше училище в Закона за държавния бюджет. Ако обаче се отстранят нарушенията, неизплатените средства следва да се изплатят със задна дата. В срок от една година от спиране на изплащането на субсидиите, при установено неотстраняване на нарушенията, министърът на образованието, младежта и науката има право да предложи на Министерския съвет, след съгласуване с министъра на регионалното развитие и благоустройството, приемане на решение за отнемане правото на управление на имота публична държавна собственост от висшето училище. Това предложение е в съответствие със чл. 17 от Закона за държавната собственост, който предвижда отнемане на правото на ползване на имот - публична държавна собственост при използване не по предназначение и при отпадане на нуждата от имота. Предлаганото изменение цели засилване на контрола върху висшите училища от страна на Министерския съвет, който е компетентен да се разпорежда с имоти - публична държавна собственост, относно тяхното „управление в съответствие с предназначението им и за нуждите, за които са предоставени”.
Въвежда се и забрана за висшите училища да предоставят ползвано от тях имущество, независимо от собствеността, за откриване на игрални зали и казина по смисъла на Закона за хазарта, както и за заведения с работно време след 22.00 ч.
Други изменения са свързани с нормативното определение на статута на студентското общежитие като вид жилищна сграда по смисъла на § 5, т. 29 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията. Същите следва да се използват за пребиваване от учащи, работещи или преподаващи във висше учебно заведение и нейното ползване е пряко свързано с изпълнение на дейностите по чл. 6 от Закона за висшето образование.
Въвеждат се забрани за помещаване на игрални зали и казина по смисъла на Закона за хазарта, както и заведения с работно време след 22.00 ч. на отстояние от 100 метра от сграда — студентско общежитие или в нея. Предвижда се правилата, начините, способите и изискванията за измерване на отстоянията да се определят от Министерския съвет във вече съществуваща Наредба по чл. 44 от Закона за хазарта.
В Преходните и заключителните разпоредби предлагат промени в Закона за здравето, предвиждащи забрана за продажбата на алкохол в сграда - студентско общежитие и в Закона за хазарта - изрична забрана за откриване на казина и игрални зали на територията на студентско общежитие.
За игралните зали и казина, които не отговарят на условията, въведени с този закон е предвиден преходен период до изтичане на лиценза им, издаден от Държавната комисия по хазарта. Максималната продължителност на лиценза е пет години.
Заведенията с работно време след 22.00 ч., които се намират в студентско общежитие или на отстояние от 100 м. от такова, следва да изменят работното си време в срок от 6 месеца след влизане в сила на този закон.
Предвидени са и контролни функции на Държавната комисия по хазарта и на общинските администрации по отношение на проверката и санкционирането на нарушители на въведения специален режим за сгради - студентски общежития.
В дискусията взеха участие народните представители Четин Казак, Емил Радев, Искра Фидосова и Анастас Анастасов.
В началото на дискусията г-н Веселин Методиев заяви, че е в Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта има постъпили положителни становища от редица заинтересовани институции по предложените промени в нормативната уредба предвид зачестилите трагичните инциденти на територията на Студентски град.
Г-н Казак заяви принципната си подкрепа към законопроекта, защото отговаря на обществената потребност да се предвиди ред и ограничи извършването на определени дейности, които нямат нищо общо с предназначението студентските общежития и територията около тях. Изрази конкретна бележка по отношение прецизиране на ал. 5 в § 4, като вместо изготвяне на „доклад с препоръки” да се използва термина „указания” или „предписания” , тъй като се поставя срок за изпълнението им и предвижда налагане на санкции при неизпълнението им.
Постави въпроса предвиденото в законопроекта разстояние от 100 м. дали е достатъчно да се реши проблема.
Г-н Радев поиска статистика относно броя на игралните зали, казина и др. заведения, като същевременно подчерта, че ако има сключени с тях дългосрочни договори за наем и ако същите са вписани в Агенцията по вписвания, те ще следва да бъдат разваляни по съдебен ред, а учебните заведения дълго време няма да могат да влязат във владение и ще търпят санкции затова.
Акцентира, че в ал. 6 на § 4 е предвидено при неизпълнение на препоръките по ал. 5 министърът на образованието, младежта и науката да прави предложение до министъра на финансите за преустановяване на изплащане изцяло или частично на определените субсидии и изтъкна, че това е прецедент - един орган да дава препоръките, а друг да е санкциониращият.
Г-жа Фидосова заяви, че принципно подкрепя законопроекта, който в същото време поражда и редица въпроси, които трябва да бъдат решени с доклада за второ четене.
С изменения в чл. 10 се предлага предоставянето на контролни правомощия на министъра на образованието, младежта и науката по отношение ползването по предназначение на имоти на висшите учебни заведения, които са публична държавна собственост. Следва се обърне внимание, че към настоящия момент в Закона за държавната собственост контролът, относно ползването на такива имоти, се осъществява от областния управител, като са предвидени санкционни разпоредби, ако не са изпълнени съответните задължения. Ако бъдат приети предложените разпоредби, относно контролните функции на министъра на образованието, младежта и науката, без съответната им кореспондираща норма с разпоредбите на ЗДС, на практика за една и съща контролна дейност ще бъдат дадени различни компетентности на два отделни органа.
В § 4 ал. 5 е регламентирано правомощие на министъра на образованието, младежта и науката да извършва проверки поне веднъж на две години, съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 2, т. 9. От така формулираната правна норма не става ясно извършваните проверки отнасят ли се и за задължението на висшите училища по ал. 4 или касаят само и единствено ползването на имоти-публична държавна собственост по предназначение, съща така не става ясно забраната за предоставяне за ползване на имущество за игрални зали, казина и заведения за хранене и развлечение за кое имущество се отнася – само за имоти – публична държавна собственост, или и за такива – частна държавна собственост, съответно други имоти, предоставени за ползване на висшите училища.
В ал. 6 на § 4 се дава възможност при констатирани нарушения министърът на образованието, младежта и науката да предложи на министъра на финансите преустановяване изплащането изцяло или частично на определените със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година субсидии по чл. 91, ал. 1, т. 4. Следва да се обърне внимание, че разпоредбата на ал. 6 не регламентира процедура, по която министърът на финансите може да спре изплащането на съответната субсидия, още повече, че именно неговият акт е този административен акт, от който практически ще настъпят правните последици. Важен момент е препращането в ал. 6 към субсидиите по чл. 91, ал. 1, т. 4. В цитираната разпоредба всъщност се дава възможност за преустановяване изплащането на субсидии за социално - битови разходи на висшето учебно заведение, а не например на субсидии за капиталови разходи (регламентирани в чл. 91, ал. 1, т. 5). По този начин с евентуалното преустановяване изплащането на субсидиите ще се засегнат и средствата, отпускани за студентски стипендии, попадащи в т. нар. „социално-битови разходи”. С оглед изложеното предлаганата разпоредба следва още веднъж да бъде преосмислена, тъй като неоснователно ще бъдат засегнати правата и интересите на трети лица и финансовите санкции за учебното заведение ще бъдат и за сметка на средства, предназначени за финансово подпомагане на студентите.
На следващо място разпоредбата на ал. 6 предвижда възможност неизплатените средства на учебното заведение да се възстановяват след отстраняване на нарушението. В същото време обаче не е ясно по какъв механизъм ще бъдат изплащани от държавния бюджет средства, които са дължими и съответно са били предвидени през предходна година.
Параграфи 6, 7 и 9 от преходните и заключителните разпоредби на законопроекта регламентират обществени отношения, които следва да бъдат предмет на регулиране от Закона за хазарта, който е специален закон по отношение изискванията за организиране на хазартни игри и дейности. Въвеждането на нови изисквания по отношение на тази дейност в друг закон би било в противоречие с чл. 10 от Закона за нормативните актове, съгласно който „обществени отношения от една и съща област се уреждат с един, а не с няколко нормативни актове от същата степен; обществени отношения, които спадат към област, за която има издаден нормативен акт, се уреждат с неговото допълнение или изменение, а не с отделен акт от същата степен”. В този смисъл може да се посочи, че и към настоящия момент в Закона за хазарта (чл. 44, ал. 1 от ЗХ) съществува аналогична на предлаганата от вносителите забрана за отстоянието на игрални зали и казина, но от училища.
Г-н Анастасов заяви, че ал. 4 от § 4 е необходимо да се прецизира между първо и второ четене, както и че предвиденият контрол в ал. 5 на същия параграф следва да се извършва на всеки шест месеца, за да има сериозен контрол.
Той обърна внимание и на § 8, ал. 1, като подчерта, че предвиденият 6 месечен срок за промяна на работното време на заведенията е прекалено дълъг.
След проведената дискусия и обсъждане, с 19 гласа „за”и 1 глас „против”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, № 254–01–78, внесен от нар. пр. Огнян Стоичков, Веселин Методиев, Ивелин Николов, Ивайло Тошев и Алиосман Имамов на 09.07.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА