КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
13/12/2012 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 253-03-144/18.12.2012 г.
ОТНОСНО: Законопроект за ратифициране на Конвенцията на Съвета на Европа относно изпиране, издирване, изземване и конфискация на облагите от престъпление и относно финансирането на тероризма, № 202-02-33, внесен от Министерски съвет на 10.12.2012 г.
На свое заседание, проведено на 13 декември 2012 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за ратифициране на Конвенцията на Съвета на Европа относно изпиране, издирване, изземване и конфискация на облагите от престъпление и относно финансирането на тероризма, № 202-02-33, внесен от Министерски съвет на 10.12.2012 г.
На заседанието присъстваха представители на министерството на правосъдието и на министерството на външните работи.
Законопроектът беше представен от името на вносителите от г-жа Велина Тодорова – заместник-министър на правосъдието.
Приоритет на всяка наказателна политика са противодействието и наказателното преследване на престъпленията - изпиране на пари и финансиране на тероризъм, поради което е необходимо в националното ни законодателство да бъдат въведени и впоследствие прилагани всички международноправни стандарти, които имат за цел повишаване ефективността на превенцията и борбата с горепосочените престъпления.
Република България е страна по Конвенцията на Съвета на Европа относно изпиране, издирване, изземване и конфискация на облагите от престъпление от 1990 г., ратифицирана от Народното събрание със закон, приет на 1 април 1993 г.
Съветът на Европа предприе мерки за актуализиране и разширяване обхвата на съществуващата от 1990 г. правна рамка чрез изработването и приемането през 2005 г. на Конвенцията относно изпиране, издирване, изземване и конфискация на облагите от престъпление и относно финансирането на тероризма. Тези действия са предприети и поради необходимостта от отчитане на факта, че тероризмът може да бъде финансиран не само чрез изпирането на пари от престъпна дейност, но също така и чрез законосъобразна дейност.
Конвенцията е първият международен акт, включващ в приложното си поле предотвратяването, контрола на изпирането на пари и на финансирането на тероризма. Бързият достъп до финансова информация или до информация за активи, държани от престъпни организации, включително терористични групи, е ключът за успешни превантивни и репресивни мерки, и е най-добрият начин за спирането им. Конвенцията се състои от преамбюл, седем глави и приложение, което е неделима част от Конвенцията и съдържа списък на отделните категории първоначални престъпления за изпирането на пари.
Предвид необходимостта от привеждане в съответствие на разпоредбите на българското законодателство с тези на Конвенцията на Съвета на Европа относно изпиране, издирване, изземване и конфискация на облагите от престъпление и относно финансирането на тероризма през 2012 г. към министъра на правосъдието беше създадена междуведомствена работна група, която да извърши анализ на съответствието и да идентифицира, дали е налице необходимост от законодателни изменения и по отношение на кои актове. Извършеният до момента анализ на съответствието показва, че е налице необходимост от законодателни изменения. Бъдещите изменения са свързани с евентуална промяна на Наказателния кодекс, Наказателно-процесуалния кодекс, Гражданския процесуален кодекс и др.
В законопроекта е предложено Конвенцията да бъде ратифицирана със следните резерви и декларации:
1. Декларация по член 33, параграф 2:
„В съответствие с чл. 33, параграф 2 от Конвенцията Република България декларира, че молби по глава IV се изпращат и получават чрез следните централни органи:
- Върховната касационна прокуратура на Република България - за досъдебното производство:
- Министерството на правосъдието - за съдебното производство."
2. Декларация по член 35, параграф 1:
„В съответствие с чл. 35, параграф 1 от Конвенцията Република България декларира, че по отношение на молби, изпратени и получени по електронен път или чрез други телекомуникационни средства, българските компетентни органи могат да поискат удостоверяване автентичността на изпратените материали, както и да получат оригиналите с експресна поща.”
3. Декларация по член 35, параграф 3:
„В съответствие с чл. 35, параграф 3 от Конвенцията Република България заявява, че ще изисква при всеки конкретен случай отправените до нея съгласно чл. 35, параграф 1 молби и придружителни документи да бъдат придружени от превод на български език или на някой от официалните езици на Съвета на Европа.”
4. Резерва по член 42, параграф 2:
„В съответствие с чл. 42, параграф 2 от Конвенцията Република България заявява, че без предварителното съгласие на компетентните български органи предоставените от нея в съответствие с глава IV на Конвенцията информация или доказателства не могат да се използват или предават от органите на молещата страна за други разследвания или процедури, освен посочените в молбата на последната.”
5. Резерва по член 53, параграф 4:
„В съответствие с чл. 53, параграф 4 от Конвенцията Република България заявява, че няма да прилага чл. 3, параграф 4 от Конвенцията.”
6. Декларация по член 24, параграф 3:
„В съответствие с чл. 24, параграф 3 от Конвенцията Република България заявява, че ще прилага разпоредбите на чл. 24, параграф 2 само в съответствие с нейните конституционни принципи и основните норми на българската правна система.”
Във връзка с чл. 53, параграфи 2 и 3, чл. 9, параграфи 4 и 6, чл. 17, параграф 5 и чл. 31, параграф 2 от Конвенцията, в съответствие с които е предвидена възможност да се заявяват резерви и декларации, не е налице правна и практическа необходимост Република България да заявява предвидените в горепосочените текстове резерви и декларации.
След проведената дискусия и обсъждане, с 21 гласа „за”, без „против” и „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за ратифициране на Конвенцията на Съвета на Европа относно изпиране, издирване, изземване и конфискация на облагите от престъпление и относно финансирането на тероризма, № 202-02-33, внесен от Министерски съвет на 10.12.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА