КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
Стенограма от заседание на комисия
П Р О Т О К О Л
№ 41
Днес, 15.07.2010 г., четвъртък, от 11:00 часа се проведе заседание на Комисията по правни въпроси.
На заседанието присъстват: от Министерството на финансите – Людмила Петкова - директор на дирекция "Данъчна политика"; Лидия Атева - нач. на отдел в дирекция "Данъчна политика"; Димитър Войнов - главен експерт в "Данъчна политика".
Към протокола се прилага списък на присъстващите членове на комисията.
Заседанието се ръководи от Искра Фидосова, председател на Комисията по правни въпроси.
Искра Фидосова:
Колеги, извинявам се, че днес се налага да заседаваме в почивката, ще разгледаме само един законопроект, който следва да бъде гледан в пленарна зала преди началото на ваканцията, причината е, че голяма част от юристите сме следобяд на Комисия за изработване на Изборен кодекс , затова си позволих да насроча заседанието само по тази точка днес в почивката. Откривам заседанието на Комисията по правни въпроси с предварително обявения дневен ред:
1. Обсъждане на първо четене на Законопроект за данък върху застрахователните премии, № 002-01-58, внесен от Министерски съвет на 30.06.2010 г.
Давам думата на г-жа Петкова, директор на дирекция „Данъчна политика” в Министерство на финансите, да представи законопроекта.
Людмила Петкова:
Благодаря, г-жо Председател. Уважаеми дами и господа народни представители, представям на вниманието Ви Законопроект за данък върху застрахователните премии. Този законопроект е изготвено във връзка с изпълнение на т. 9 от Приложението към Решение № 180 на Министерски съвет – одобряване на мерки за подкрепа на заетостта, домакинствата, бизнеса и фискалната позиция. Законопроектът въвежда облагане на застрахователните премии с данък. Предлага се на облагане да подлежат само тези застрахователни договори, рисковете по които са разположени в България. Предложеният данък по същността си е косвен данък и той не променя същността на облагане на застрахователните дружества с корпоративен данък по Закона за корпоративното подоходно облагане. В повечето държави членки съществува подобно облагане на застрахователните премии, поради което застрахователите, осъществяващи дейност в България, ще бъдат в съпоставимо положение спрямо останалите европейски застрахователи. Предлага се да не подлежат на облагане с данък животозастраховането, договорите за презастраховане и ретроцесия, застрахователните договори, които покриват следните рискове: щети и загуби на летателни апарати, плавателни съдове и гражданската отговорност, свързана с притежаване и ползването на същите, както и застраховките на товари по време на международен превоз, когато началната и крайната точка на превоза е извън територията на България. Изключването от предлагане на животозастраховането е поради спецификите в данъчното третиране на застраховки „живот”, необходимостта от насърчаване на здравното и пенсионното застраховане и данъчното облагане в другите държави-членки. Освобождаването от облагане на някои от посочените застрахователни договори е поради съществуващите трудности при определяне на държавата, където е разположен риска. Предложено е данъчната ставка да е две на сто. Предлага се данъчна основа за облагане да е застрахователната премия, като данъкът става изискуем при получаването й от застрахователя. В данъчната основа не се включват парафискалните такси, които се събират от застрахователите по определени застраховки, такса за гаранционния обезпечителния фонд и Държавен фонд „Земеделие”, за да не се начислява данък върху такса. Дължимият данък се внася в бюджета ежемесечно, а справки-декларации се подават от застрахователните дружества на тримесечие. Въвеждането на подобен данък не противоречи на Европейското право. Отчитайки необходимостта от увеличаване на бюджетните приходи, е предложено законът да влезе в сила от 01.09.2010 г., като същият се предлага за застрахователни договори, сключени или предоговорени след 31-ви август 2010 г., както и за застрахователни премии, получени след 31-ви август 2011 г. по застрахователни договори, сключени преди 1-ви септември 2010 г. Благодаря.
Искра Фидосова:
И аз благодаря. Колеги, имате думата за изказвания … Всъщност от правна гледна точка имаме само един проблем и той е по отношение на това, че законът влиза в сила от 01.09.2010 г. с оглед на коментара, който правихме по Закона за местните данъци и такси няколко пъти … Конституционно решение № 9 от 1996 г. и текста, който е в Закона за държавния бюджет … става въпрос за данък … той трябва да важи от следващата календарна година, след като се приеме Закона за държавния бюджет за следващата година. Дали сте направили техническа грешка или не сте го забелязали …
Людмила Петкова:
По първия въпрос за решението. По принцип тъй като в самото Конституционно решение – нали пише, че въвеждането на данък трябва да предхожда съответния данъчен период, месец или година, и тъй като това е косвен данък и той е месечен данък съответно считаме, че не противоречи на Конституционното решение, тъй като той се въвежда от 1-ви септември 2010.
Искра Фидосова:
Аргументът е, че е косвен данък, така ли?
Людмила Петкова:
Не, не – че е месечен данък.
Искра Фидосова:
Да, но в Конституционното решение пише: ново изискване да се въвеждат данъчни задължения или отежнения, не говорим за годишен данък.
Людмила Петкова:
Още в самото начало пише, че е уредена цялата данъчна уредба във време, което предхожда съответния данъчен период, месец, година и други.
Искра Фидосова:
Същината е, че данъчни задължения и данъчни отежнения трябва да бъдат създадени, преди времето, за което те се отнасят. Това важи и за годишните, както и за данък върху сградите …
Димитър Лазаров:
Един въпрос. Предполагам … имайки предвид сега да влезе в сила закона, ако задължението в случай, че си взема нова кола или придобия ново имущество възникне октомври … за напред ли важи закона? .
Людмила Петкова:
Да. Той се прилага за договори, които ще се сключат след … Тези договори, които са си сключени, всъщност са по стария ред.
Димитър Войнов:
В преходните и заключителните разпоредби е казано, че този закон се прилага само по отношение на застрахователни договори, сключени след влизане в сила на този закон.
Искра Фидосова:
Ще помоля референтите да изкажат своето становище.
Боянка Крумова:
Ние смятаме, че закона трябва да влезе в сила от 1-ви януари 2011 г. , още повече, че чл. 2, ал. 3 и 4 от Закона за държавния бюджет гласи, че всички изменения трябва да предхождат или изменението на Държавния бюджет, или влизането в сила на годишния бюджет.
Димитър Войнов:
За да бъдем по-точни, нека прочетем ал. 4 от този член, който Вие посочихте, където е казано, че промени на данъците във всички елементи на данъчната уредба. Данъчната уредба би следвало да разглеждаме като цяло, съвкупност от всички данъци. И ние променяме данъчната уредба като въвеждаме един допълнителен данък. Тази промяна не може да влезе в сила по-рано от изменение на действащ закон, която актуализация вече беше направена …
Боянка Крумова:
Внасяте го след актуализацията на бюджета.
Димитър Войнов:
Но в тази актуализация е отчетено, че ще има такъв данък.
Искра Фидосова:
Трябвало е да го внесете преди да влезе актуализацията.
Димитър Войнов:
Как разглеждаме тази ал. 4. Допуска ли през годината да се прави промяна? … Промяната в Закона не може да влезе в сила по-рано от изменение на действащ закон. А изменение на действащ закон вече имаме. Т. е. тя трябва да влезе след изменение на действащ закон.
Искра Фидосова:
Колеги, законът е добре разписан в цялата си останала част, нека да го подкрепим, може би с дребни корекции, които ще бъдат отстранени като редакционни поправки. Категоричното становище на цялата Правна комисия е, че има противоконституционност по отношение на влизането в сила …
Красимир Ципов:
Може ли само едно допълнение. Годишните застрахователни договори се сключват обикновено декември месец. Можем да направим някакъв компромис, в съответствие с нормите на Закона за устройство на държавния бюджет, да предвидим влизане в сила да речем от 1-ви декември, ако колегите смятат, че това е едно резонно решение. … Само по отношение на годишните застраховки.
Искра Фидосова:
Аз мисля, че няма пречка да влиза от 1-ви септември, но по отношение на дължимия данък да важи от 1-ви януари 2011 г. Това възможно ли е ?
Людмила Петкова:
Данъкът се определя върху данъчна основа, която е свързана със застрахователната премия.
Димитър Войнов:
Само още един коментар по това … Когато беше приет този закон една от целите беше, поради това че приходите не вървят чак толкова добре, да се търсят други източници за финансиране и вместо да се увеличават ставки, да се разшири основата, върху която се плащат данъците.
Димитър Лазаров:
В Правната комисия коментираме по законосъобразност. В Бюджетната комисия коментирайте по целесъобразност.
Димитър Войнов:
Мисълта мие, че ако влезе в сила от 1-ви януари следващата година, това означава, че ще изпуснем годишните застраховки.
Искра Фидосова:
Вижте … никой не е против това, само че като сте го мислили по този начин е трябвало да го внесете преди да гледаме актуализацията на бюджета миналата седмица. Не можем да създаваме и да гласуваме противоконституционни текстове. За това става въпрос. Иначе подкрепяме изцяло законопроекта. Аз напълно го подкрепям. Гласуваме. Подлагам на гласуване Законопроект за данък върху застрахователните премии, № 002-01-58, внесен от Министерски съвет на 30.06.2010 г.. Който е «за», моля да гласува. 13 «за». Против – няма. Въздържали се – 4.
Закривам заседанието.
Председател:
Искра Фидосова