КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
16/09/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 002 – 01 – 75, внесен от Министерски съвет
Д О К Л А Д
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 002 – 01 – 75, внесен от Министерски съвет
На свое редовно заседание, проведено на 16 септември 2010 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 002 – 01 – 75, внесен от Министерски съвет.
В заседанието на комисията взеха участие представители на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” и на Националното сдружение на общините. От името на вносителите законопроектът бе представен от г-н Симеон Арнаудов – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, който информира народните представители за промените в закона, касаещи общините.
С предложените промени се създава ново правомощие на общинските съвети, свързано с регулацията на таксиметровите превози, като в мотивите е изтъкнато, че подобен подход се прилага в редица европейски страни. Извършването на таксиметров превоз на пътници е услуга, която се предоставя предимно в границите на общината, в която превозвачът извършва дейността, поради което органите на местната власт най-точно биха могли да определят максималната цена за извършване на таксиметров превоз съобразно условията на територията на общината. Регулацията на цените за предоставяне на таксиметрови услуги чрез определяне на максималните им размери, макар да представлява рестриктивен подход, е мотивиран с оглед зашитата на икономическите интереси на потребителите и предпазването им от необосновано високи цени.
В тази връзка в законопроекта се предлага общинските съвети да определят максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег по съответната тарифа, валидни за територията на съответната община, където е издадено разрешението.
На следващо място се предвижда задължение за кметовете на общини да определят маршрута на движение на пътните превозни средства и на съставите от пътни превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел на територията на съответните общини, като съобразяват маршрутите им на движение с утвърдената транспортна схема и с изискванията за безопасност за движение по пътищата.
Според мотивите на вносителя с предлаганите промени ще се регламентират тези превози, които представляват разглеждане на забележителности на дадени градове. Превозите с атракционна цел нямат характеристиките на другите видове превози и към настоящия момент не са регламентирани в закона. Такъв вид превози съществува в другите европейски градове и неговото определяне в закона ще позволи той да подлежи на контрол. С оглед осигуряване безопасността на превозите и сигурността на пътниците е необходимо неговото изрично посочване в закона.
Законопроектът предвижда и нов режим за Републиканската транспортна схема – предлага се тя да включва автобусни линии с крайни и междинни спирки само в градове с население над 30 000 души. Схемата ще се разработва от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и се утвърждава от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Превозите за линиите по утвърдената републиканска транспортна схема ще се възлагат с конкурс от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
В хода на дискусията народните представители, които взеха отношение по предлаганите промени изразиха притесненията си, че така предложения режим на Републиканската транспортна схема ще създаде затруднения в транспортното обслужване на гражданите, тъй като при предложената регламентация някои от съществуващите до сега начални и/или междинни спирки по определени маршрути, които са в по-малки населени места, като и част от съществуващите маршрути - ще отпаднат. По този начин не малка част от населените места ще бъдат лишени от преки транспортни връзки до големите градове, поради което е целесъобразно предложените промени да бъдат преосмислени. В този смисъл е и становището, изразено от Националното сдружение на общините.
По отношение на цените на таксиметровите услуги следва да се има предвид, че освен цената за километър пробег в тях се включват и цени за повикване, за първоначална такса и за престой - възниква въпроса те свободно ли ще се определят и това няма ли да доведе до изкривяване на идеята за регулация. Освен това законът следва да уреди и условията, при които ще се извършват таксиметровите услуги извън територията на общината за която е издадено разрешението.
По отношение на превозите с атракционна цел е необходимо да се даде легална дефиниция за тях в допълнителните разпоредби на закона. Също така законопроекта не предвижда разпоредби, които да регламентират условията и реда за възлагането и изпълнението на тези превози. Законопроектът предвижда тези маршрути да се утвърждават от кметовете, което се явява в противоречие с правомощията на общинските съвети да утвърждават всички останали маршрути за движение на територията на общината.
Наред с предложените промени е целесъобразно в закона да бъдат разписани и контролни правомощия на общините във връзка с предоставените им права и задължения, както и да се предвидят и такси за издаваните от тях разрешения. При констатиране на нарушения които са свързани с нарушаване на разпоредби, които са в правомощията на общините, кметовете да издават наказателни постановления и глобите и имуществените санкции за тях, да постъпват в приход на общинските бюджети.
Членовете на комисията считат, че повдигнатите въпроси по време на дискусията са особено важни и следва да бъдат взети предвид при подготовката на законопроекта за второ гласуване.
Въз основа на проведената дискусия и в резултат на гласуването, Комисията по регионална политика и местно самоуправление с 9 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 9 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 002 – 01 – 75, внесен от Министерски съвет, да не бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
инж. Любен Татарски