КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
31/03/2011 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, № 102 – 01 – 20, внесен от Министерски съвет
Д О К Л А Д
На редовно заседание, проведено на 31 март 2011 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, № 102 – 01 – 20, внесен от Министерски съвет на 21. 03. 2011 г.
В заседанието на комисията взе участие г-жа Екатерина Захариева – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, която представи законопроекта от името на вносителя.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация цели доразвиване и усъвършенстване на материята, свързана с гражданската регистрация и административното обслужване.
Основна част от текстовете, включени в законопроекта, са свързани с осигуряване на правна възможност регистърът на населението да се поддържа само в електронен вид с регламентиране създаването на електронни еквиваленти на актовете за гражданско състояние и издаването на удостоверителни документи въз основа на тях.
В глава трета „Актове за гражданско състояние” са включени нови разпоредби, които регламентират създаването на електронни еквиваленти на актовете за гражданско състояние. Предвидено е тези актове да се подписват от длъжностното лице по гражданското състояние с универсален електронен подпис и да имат доказателствена сила за отразените в тях данни. С предложените промени се осигурява правна възможност от всяка общинска администрация въз основа на електронните актове да се издават удостоверителни документи. Към момента тези документи се издават единствено от общинската администрация, която съхранява съответния регистър на актовете. Това пряко ще се отрази на процеса на административно обслужване, като значително ще се съкрати времето за извършване на съответните административни услуги, тъй като гражданите ще могат да ги получават от всяка община на територията на страната.
Предвидена е и възможност българските дипломатически и консулски представителства да издават удостоверения и препис-извлечения от електронните регистри за гражданско състояние. Тази възможност ще предложи качествено ново административно обслужване, ще спести много разходи и време на гражданите за получаване на необходимите документи.
Облекчена е процедурата за утвърждаване на образците на заявление за постоянен адрес и на адресна карта за настоящ адрес, като е предвидено те да се одобряват от министъра на регионалното развитие и благоустройството вместо с постановление на Министерския съвет.
Предоставя се право на достъп на служителите от общинските администрации, чиито задължения са свързани с гражданската регистрация, до информацията в електронните регистри, поддържани на национално ниво. Достъпът на служителите е необходим при изпълнение на законоустановените им задължения, свързани с административното обслужване (издаване на удостоверителни документи въз основа на електронните актове за гражданско състояние от всяка общинска администрация, издаване на удостоверения за роднини и др.)
Технологията за функциониране на ЕСГРАОН е пряко свързана с възможностите, който предлагат информационните и комуникационните технологии. Предвид динамичното развитие на последните за постигане на оперативност и бързина в тяхното прилагане в системата за гражданска регистрация е много по-подходящо технологията да се утвърждава от министъра на регионалното развитие и благоустройството, отколкото с подзаконов акт на Министерския съвет - правилник съгласно сега действащия закон, който и досега не е приет.
В Преходните и заключителните разпоредби на ЗГР се създават нови разпоредби, които предвиждат заличаване по административен ред на направена адресна регистрация по настоящ адрес в периода от 1 септември 2010 г. до 31 януари 2011 г. на лица, които не могат да представят документите по чл. 92, ал. 2 и 3 от закона. С разпоредбите се цели предотвратяване случаите на фиктивна регистрация по настоящ адрес, констатирана през периода от 1 септември 2010 г. до 31 януари 2011 г., когато без знанието и съгласието на собствениците на даден имот на техните адреси се регистрират лица, които реално не живеят на адреса. Целта е да се защитят интересите на собствениците и да се предотвратят бъдещи подобни злоупотреби.
В хода на дискусията народните представители се обединиха около необходимостта от предложените промени и подкрепиха единодушно законопроекта, като същевременно бяха направени и бележки и предложения по отделни разпоредби на законопроекта, които ще бъдат взети предвид при подготовката му за второ гласуване.
В § 67 от законопроекта се предвижда длъжностните лица по гражданско състояние от общинските администрации и консулските длъжностни лица да имат право на безвъзмезден достъп до данните от регистрите на национално ниво, като достъпът до данните от регистрите ще се урежда чрез споразумение между министъра на регионалното развитие и благоустройството и потребителя. Целесъобразно е условията и реда за достъп до данните да се уреди с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството, а не със споразумение.
Разпоредбите на § 79 от законопроекта също следва да се прецизират, за да е ясно, че се отнасят само за лицата, променили настоящия си адрес в съответния период, които не са представили необходимите документи, изисквани от закона при адресната им регистрация.
Параграф 80 от законопроекта предвижда законът да влезе в сила от деня на обнародването му, с изключение на някои текстове, които регламентират въвеждането на електронния регистър на населението. Текстът следва да се прецизира - § 14 би следвало да влезе в сила от влизането в сила на закона, за да може да се подготви и приеме подзаконовата нормативна уредба. Така ще се създадат необходимите условия след една година да започне да функционира електронната база данни. Трябва да се помисли също така и за евентуално прецизиране на срока за влизане в сила и на някои други разпоредби, които са свързани с въвеждането на електронния регистър на населението – например, § 12, 15 и др.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление със 16 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 0 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, № 102 – 01 – 20, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
инж. Любен Татарски