Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
26/05/2011 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 154 – 01 – 47, внесен от Николай Пехливанов
    Д О К Л А Д

    На редовно заседание, проведено на 26 май 2011 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 154 – 01 – 47, внесен от народния представител Николай Пехливанов на 16. 05. 2011 г.
    В заседанието на комисията взеха участие представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Столичната община.
    Законопроектът бе представен от неговия вносител – народния представител Николай Пехливанов.
    Основната цел на предложените със законопроекта промени е да не се променя предназначението и да не се допуска застрояване в извън урбанизираните територии, ако това не е предвидено с влязъл в сила общ устройствен план за съответната територия. Предлага се също така да се забрани преструктурирането и ново строителство в жилищните комплекси, и забрана за промяна на предназначението и строителство в озеленените площи в устройствените зони с комплексно застрояване. Предвижда се задължение за общинските администрации да предоставят мотивирани писмени отговори на всички неприети предложения от общественото обсъждане на устройствените планове.
    В становищата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Столична община се изразява принципната подкрепа относно необходимостта от изработването и приемане на общи устройствени планове въз основа на чиито предвиждания да се извършва промяната на предназначението и строителството в поземлените имоти в извън урбанизираните територии. Същевременно, изхождайки от факта, че на този етап само една незначителна част от общините имат действащи общи устройствени планове, приемането на подобен краен вариант, в който без да се допуснат изключения по отношение на важни инфраструктурни обекти от национално значение или от първостепенно общинско значение, ще блокира инвестиционните намерения на държавата и общините за тяхната реализация.
    Обърнато бе внимание, че в действащия закон се съдържат разпоредби, които в значително по-голяма степен от предлаганата в проекта, въвеждат забрана за промяна на предназначението на озеленените площи и строителството върху тях.
    Изразено бе и принципното несъгласие с предлаганата забрана за преструктуриране на жилищните комплекси, което е в противоречие както с разпоредбите на ЗУТ, така и на Закона за управление на етажната собственост. Преструктурирането на кварталите с комплексно застрояване е заложено в чл. 4 от ЗУЕС и в чл.22 от ЗУТ, като са въведени и ограничения за ново строителство. Чрез преструктурирането се цели да се даде възможност на собствениците на жилища в сградите в режим на етажна собственост да придобият собствеността върху земята, когато при преструктурирането се обособяват урегулирани поземлени имоти, или да им се предостави за ползване определената към сградите прилежаща площ, като крайната цел е да се стимулира заинтересуваността на собствениците в етажната собственост да поддържат незастроените площи. Подчертано бе, че в предлаганите промени в тази част на закона се съдържат взаимно противоречащи си разпоредби.
    Нецелесъобразно е да се въвежда хипотезата на „съществено противоречие” между изготвения проект и резултатите от общественото обсъждане, при условие, че няма легална дефиниция на понятието „съществени противоречия”. Освен това общинския експертен съвет няма правомощия да прави промени в проекта на плана, така както се предлага в законопроекта – той може да го върне със съответните забележки за преработване от проектанта. Въвеждането на задължително уведомяване за неприети възражения като елемент от процедурата по одобряване на устройствения план ще я удължи и в редица от случаите, когато се касае за проекти с голям териториален обхват ще натовари излишно администрацията и индиректно ще рефлектира върху същинското административно обслужване на гражданите.
    Изразено бе и категорично несъгласие с предложеното допълнение в Закона за устройството и застрояването на Столична община.
    Наред с това бяха направени и редица бележки от правно - технически и редакционен характер по отношение на систематическото място и формулирането на текстовете в отделните параграфи по законопроекта.
    В хода на дискусията народните представители изразиха принципната си подкрепа за необходимостта от общи устройствени планове в общините. Същевременно обаче участниците в дискусията се солидаризираха със становища, изразени от представителите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Столичната община, като обърнаха внимание, че предложените разпоредби не кореспондират с идеите на вносителя и ще създадат повече проблеми, вместо да предлагат решения за преодоляването на съществуващите.
    Подчертано бе, че е необходимо държавата да се ангажира и да предостави допълнителен финансов ресурс на общините за възлагане изработването на общи устройствени планове. Наред с това членовете на комисията категорично настояват Министерството на регионалното развитие и благоустройството да ускори процеса по внасянето на подготвяния от министерството проект за промени в Закона за устройство на територията.

    Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление с 3 гласа - “за”, 1 глас - “против” и 8 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията - № 154 – 01 – 47, внесен от народния представител Николай Пехливанов, да не бъде приет на първо гласуване.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
    МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
    инж.Любен Татарски
    Форма за търсене
    Ключова дума