Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
08/06/2011 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 154 – 01 – 40, внесен от Мартин Димитров и Кирчо Димитров
    Д О К Л А Д


    На редовно заседание, проведено на 8 юни 2011 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 154 – 01 – 40, внесен от народните представители Мартин Димитров и Кирчо Димитров на 20. 04. 2011 г.
    В заседанието на комисията взеха участие представители на Министерството на финансите и на Националното сдружение на общините в Република България.
    От името на вносителите законопроектът бе представен от народния представител Кирчо Димитров. Предложените промени в закона са в две направления, които според вносителите имат за цел да отстранят противоречия в закона и в практиката по прилагането и да облекчат бизнеса.
    Първата промяна, която се предлага със законопроекта е да се отмени ал. 5 на чл. 11 с аргумента, че има противоречие с разпоредбите на чл. 24, ал. 1 от закона и е налице различно прилагане на нормите в отделни общини. Предлага се отмяната на тази разпоредба да влезе в сила от 1 януари 2012 г.
    Втората промяна, която се предлага със законопроекта е в чл. 21, ал. 1 – данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията да бъде отчетната им стойност, което означава да се възстанови текста преди промяната му, която е в сила от 1 януари 2011 г.
    В становищата, изразени от представителите на Министерството на финансите и на НСОРБ бяха изложени подробни мотиви срещу направените предложения.
    Аргумента за противоречие между чл. 11, ал. 5 и чл. 24, ал. 1 е неоснователен. С ал. 5 на чл. 11 е въведено правилото, че за имот - държавна или общинска собственост, данъчно задължено е лицето, на което имотът е предоставен за управление. В чл. 24, ал. 1 се определят лицата и имотите, за които тези лица са освободени от данък. Следователно, ако лицата, на които са предоставени за управление държавни или общински имоти, са освободени по смисъла на чл. 24, ал. 1, те няма да заплащат данък.
    По отношение на второто предложение бе обърнато внимание, че промяната в чл. 21, ал. 1 е направена с § 5 на ЗИД на ЗМДТ от 2009 г, като изрично е предвидено, че влиза в сила от 1 януари 2011 г. – тоест тази разпоредба вече е действаща, приложена е и няма как в течение на годината да бъде променена, като се върне стария текст, а сега действащия да влезе в сила от догодина. Това ще бъде в противоречие с разпоредбите на чл. 1, ал. 4 от закона, съгласно които не се допускат изменения в приетите от общинския съвет размер и начин на определяне на местните данъци в течение на годината. Освен това съгласно чл.2, ал.3 от Закона за устройство на държавния бюджет данъчните приходи се определят по силата на действащите данъчни закони към датата на влизане в сила на годишния закон за държавния бюджет, а съгласно ал. 4 от същия промени на данъците във всички елементи на данъчната уредба след срока по ал. 3 не трябва да се предвижда да влизат в сила по-рано от изменение на действащия или влизането в сила на закона за държавния бюджет за следващата бюджетна година. В този смисъл е и практиката на Конституционния съд.
    Наред с изложеното, бе отбелязано, че промяната е продиктувана от факта да се гарантират данъчните приходи в общините на база на справедлива основа, тъй като преди това в практиката се е използвало недобросъвестно определяне на по-ниска отчетна стойност от голяма част от предприятията, което е водело до неравнопоставеност.
    В хода на дискусията народните представители се обединиха около необходимостта от съществени промени в Закона за местните данъци и такси, каквито настоящия законопроект не предвижда. Членовете на комисията изразиха съгласието със становищата на представителите на Министерство на финансите и на общините за неприемливостта на предложеите промени. Изказаха се и становища за необходимостта от нов закон.
    Обърнато бе внимание, че по отношение и на двете предлагани промени в мотивите на законопроекта липсва финансова обосновка за очакваното отражение на промените в приходната част на общинските бюджети, което не кореспондира с изискванията на Закона за нормативните актове и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Наред с изложеното законопроекта не е издържан от правно техническа гледна точка и не е оформен в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове и на Указа за неговото прилагане.
    Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление с 1 глас - “за”, 0 гласа - “против” и 10 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, №154-01-40, внесен от народните представители Мартин Димитров и Кирчо Димитров.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
    МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
    инж.Любен Татарски
    Форма за търсене
    Ключова дума