Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
08/09/2011 първо гласуване

    Законопроект за изменение на Закона за административно-териториалното устройство на Република България, № 154 – 01 – 92, внесен от Любен Татарски и Георги Икономов
    Д О К Л А Д



    На редовно заседание, проведено на 8 септември 2011 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение на Закона за административно-териториалното устройство на Република България, № 154 – 01 – 92, внесен от Любен Татарски и Георги Икономов на 01. 09. 2011 г.
    От името на вносителите законопроекта бе представен от народния представител Любен Татарски.
    Причините, които налагат предложената промяна в закона са свързани с последните промени, направени в Закона за административно-териториалното устройство на Република България /ЗАТУРБ/, съгласно които в чл. 16, т. 1 от същия бе прието като условие за създаване на кметство наличие на население над 350 души общо в населените места, образуващи кметството.
    Кметствата, които не отговарят на условията на закона за създаването им поради по-малък брой население, следва да бъдат закрити. Съгласно действащите разпоредби на закона обаче, промяна, свързана със закриване на кметство, независимо от основанието, се извършва при условията и по реда за създаването му, който съгласно чл. 17, ал. 1 от ЗАТУРБ е следния:
    - искане, подписано най-малко от 25 на сто от избирателите в заинтересуваните населени места, до общинския съвет;
    - в едномесечен срок общинският съвет разглежда искането и приема решение за допитване до населението чрез референдум или подписка на населението в заинтересуваните населени места;
    - при положителен вот от допитването общинският съвет взема решение за създаване, респективно – за закриване на кметство;
    Втората, по кратка процедура, регламентирана в чл. 17, ал. 2 от ЗАТУРБ предвижда, че общинският съвет самостоятелно може да вземе решение за допитване до населението чрез референдум или подписка за създаване, респективно – за закриване на кметство без да е сезиран с искане от избирателите.
    Видно е, че изискването на действащия закон - реда за създаване на кметство да се използва и при закриването му е практически неприложима, тъй като е свързана с изискването за допитване до населението чрез провеждане на референдум или подписка и при положителен резултат общинския съвет да вземе решение за закриване на кметството.
    В кметствата, които не отговарят на условията на закона, няма да се произвеждат избори за кметове на кметства, но те ще продължат формално да съществуват като такива, ако не са закрити по съответния ред. Това от своя страна възпрепятства поддържането в актуално състояние на Националния регистър на населените места и Единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици. От друга страна, липсата на промяна в статута на съответните населени места ще окаже влияние и ще създаде противоречия с действащата нормативна уредба при определяне на структурата, щата, числеността и длъжностите на служителите в съответните администрации.
    Във връзка с изложеното се налага да се направят съответните промени в закона, като се предвиди изрична разпоредба, според която кметствата, които не отговарят на условията на чл. 16, т. 1 - за наличието на минимален брой жители, да се закриват с решение на общинския съвет. Въз основа на влязлото в сила решение на общинския съвет, след обнародването му в „Държавен вестник” административно-териториалните промени ще се отразят по реда на глава пета от закона в категоризацията на съответните населени места, в Националния регистър на населените места и в Единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици.
    С предлаганите в законопроекта изменения текста на чл. 30 по същество се запазва, като ще се отнася само за районите, а реда за извършване на административно-териториални промени в кметствата е предложено да бъде уреден в чл. 31. Предлага се нова редакция на чл. 31, като в ал. 1 се възпроизвежда досегашното правило – че всякакви административно-териториални промени в кметствата могат да се извършват по реда на създаването им. Във втората алинея се въвежда изключение от общото правило, която предвижда, че когато кметството престане да отговаря на изискването за минимален брой население, то ще се закрива с решение на общинския съвет.
    В Заключителните разпоредби на законопроекта се предлагат текстове, които да уредят заварените случаи – общинските съвети да приемат решения за закриване на кметствата, които не отговарят на условията по чл. 16, т. 1 за минимален брой население, а избраните по реда на отменения Закон за местните избори кметове в тях да продължат да осъществяват правомощията си до изтичането на мандата им.
    Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление - с 10 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 4 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение на Закона за административно-териториалното устройство на Република България, № 154 – 01 – 92, внесен от Любен Татарски и Георги Икономов, да бъде приет на първо гласуване.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
    МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
    инж.Любен Татарски
    Форма за търсене
    Ключова дума