КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
17/11/2011 първо гласуване
Законопроект за управление на отпадъците, № 102-01-50, внесен от Министерски съвет и Законопроект за управление на отпадъците, № 154-01-104, внесен от Петър Курумбашев и група народни представители
Д О К Л А Д
На редовно заседание, проведено на 17 ноември 2011 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за управление на отпадъците, № 102-01-50, внесен от Министерски съвет на 11. 07. 2011 г. и Законопроект за управление на отпадъците, № 154-01-104, внесен от Петър Курумбашев и група народни представители на 10. 11. 2011 г.
В заседанието на комисията взеха участие г-жа Евдокия Манев – заместник-министър на околната среда и водите, г-жа Теодора Желева – началник отдел „Управление на битови и строителни отпадъци” в Министерството на околната среда и водите, г-жа Милка Гечева – началник на Дирекцията за национален строителен контрол, г-н Деян Златешки – началник отдел „Устройствени проекти” в дирекция „Устройство на територията” и г-жа Стоянка Илова – главен юрисконсулт в Министерството на регионалното развитие и благоустройство, г-н Благой Станчев – парламентарен секретар на Националното сдружение на общините в Република България, г-н Добрин Савчев – заместник кмет на община Габрово и г-жа Ренета Кънчева – експерт в община Габрово.
Законопроектът, внесен от Министерски съвет бе представен от г-жа Евдокия Манева – заместник-министър на околната среда и водите. Тя информира членовете на комисията за принципните разпоредби от действащия закон, които запазват действието си и обърна внимание на основните промени в предложения законопроект. Основна цел на законопроекта е да осигури транспониране на изискванията на Директива 2008/98/ЕС и да създаде условия за подобряване управлението на отпадъци в страната без риск за човешкото здраве и околната среда, както и за значително нарастване на количествата рециклирани и оползотворени отпадъци. Основните промени в предложения законопроект имат за цел да доведат до:
- подобряване и оптимизиране работата на организациите по оползотворяване на масово разпространени отпадъци и въведените системи за разделно събиране и оползотворяване, финансирани на основата на принципа „Отговорност на производителя“, включително на лицата, които изпълняват индивидуално целите за рециклиране на продуктите, които пускат на пазара, като целта е постигане на по-добри резултати при изграждането на реални системи за разделно събиране на отпадъците от населението;
- разширяване обхвата на съществуващите системи за разделно събиране на отпадъци от хартия и картон, пластмаса, стъкло и метали, в т.ч. отпадъци от опаковки и повишаване на количествата рециклирани и оползотворени отпадъци в страната;
- засилване на партньорството между общините при изграждане на система от регионални съоръжения и инсталации за третиране на отпадъците, отговаряща на нормативните изисквания и съвременните технически стандарти;
- облекчаване на процедурите по издаване на разрешения за дейности с отпадъци с цел намаляване на административното натоварване на бизнеса;
- създаване на ясни механизми за финансиране на дейностите с отпадъци и ограничаване на рисковете за околната среда при дейностите по транспортиране и третиране на отпадъци;
- подобряване на контрола върху дейностите с отпадъци от черни и цветни метали и ограничаване на възможностите за предаване на отпадъци с неясен произход от физически лица;
- разграничаване на задълженията на контролните органи по прилагане на закона и преоценка на съществуващите административнонаказателни разпоредби с оглед ефективното им прилагане.
Законопроектът, внесен от Петър Курумбашев и група народни представители, бе представен от г-н Румен Такоров. Той подчерта, че основната част от разпоредбите, както и целите и в двата законопроекта съвпадат, което се дължи на транспонирането на новата Директива 2008/98/ЕО относно отпадъците, и обърна внимание на основните разлики между двата законопроекта.
В законопроекта, внесен от народни представители, вместо задължението на гражданите да предават безвъзмездно определени отпадъци, се предлага създаването на мрежа, с която се цели да се създадат условия за стимулирането на повторната им употреба. Предлага се да отпадне изискването площадките за отпадъци от черни и цветни метали и метални опаковки да бъдат разположени на територии, определени с общи устройствени планове, като разпоредбите са съобразени с изискванията на Закона за устройство на територията. Предлага се също така размера на сумите, заплащани по безкасов път, да бъде съобразен с условията на специализираното законодателство, да отпаднат изискванията за банковите гаранции и да се прецизират правомощията на съответните органи по издаване и отнемане на разрешенията за дейностите с отпадъци от черни и цветни метали. По този начин предложените разпоредби в законопроекта са съобразени с мнението и позициите на заинтересованите бизнес-организации.
В становището, представено от представителите на Националното сдружение на общините, бе обърнато внимание, че и в двата законопроекта има три основни пункта, които общините не споделят, като подробно бяха изложени причините за това и се направиха мотивирани предложения за съответните промени. Общините предлагат постигането на заложените цели при депонирането да бъдат вменени за изпълнение не на всяка община поотделно, а на регионалните сдружения, като ангажиментите на отделните общини, участващи в регионалното сдружение, да бъдат определяни пропорционално на участието им в сдружението. На следващо място следва да се предвиди възможност за възлагане на дейностите по управлението и експлоатацията на площадките за разделно събиране на отпадъци на организации по оползотворяване и/или на други лица, притежаващи разрешение или регистрационен документ, тъй като общините самостоятелно не са в състояние да се справят с това задължение. Общините предлагат също така банковите сметки, по които се превеждат обезпеченията и отчисленията за дейностите по обезвреждане на отпадъци, да бъдат на разпореждане на съответното регионално сдружение по управление на отпадъците, тъй като това са средства, събрани от данъкоплатците от съответните общини. Натрупаните средства да се използват по решение на Общото събрание на регионалното сдружение след предварително съгласуване с органите на министерството.
Представителите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството изразиха становище относно разпоредбите на законопроекта, внесен от правителството, свързани с изискванията за наличието на общи устройствени планове, като обърнаха внимание, че тези разпоредби следва да се синхронизират с изискванията на Закона за устройство на територията. Обърнато бе внимание, че част от предлаганите промени по отношение на съдържанието на инвестиционните проекти и плановете за управление на строителните отпадъци, както и промените в дефинициите в допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията, следва да бъдат прецизирани.
Представителите на Министерството на околната среда и водите изразиха несъгласието си със законопроекта, внесен от народни представители, с аргумента, че макар и да има значително припокриване на голяма част от текстовете, са налице съществени различия между двата законопроекта по отношение на режима за отпадъците с черни и цветни метали. Същевременно, представителите на Министерството на околната среда и водите изразиха съгласие с бележките и предложенията, направени от страна на Националното сдружение на общините и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
В хода на дискусията членовете на комисията подкрепиха предложенията, направени от страна на Националното сдружение на общините и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, като обърнаха внимание, че същите са целесъобразни и следва да бъдат взети предвид от водещата комисия при разглеждането на законопроекта между двете гласувания.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление прие следното становище:
- с 12 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 4 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за управление на отпадъците, № 102-01-50, внесен от Министерски съвет ;
- с 5 гласа - “за”, 1 глас - “против” и 12 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за управление на отпадъците, № 154-01-104, внесен от Петър Курумбашев и група народни представители.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
инж.Любен Татарски