КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
15/12/2011 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 102-01-81, внесен от Министерски съвет
Д О К Л А Д
На редовно заседание, проведено на 15 декември 2011 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 102-01-81, внесен от Министерски съвет.
В заседанието на комисията взеха участие г-н Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, г-н Иван Гетов – главен директор на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и г-н Благой Станчев – парламентарен секретар на Националното сдружение на общините в република България.
От името на вносителите законопроектът бе представен от г-н Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството.
С параграф 1 от законопроекта се предлага Главна дирекция ”ГРАО” към МРРБ да бъде определена за компетентен орган, който извършва проверка и удостоверява броя на действителните изявления за подкрепа, събрани на територията на страната, в случаите, когато е организирана европейска гражданска инициатива, като се определят реда, условията и сроковете в които това следва да бъде направено.
Това предложение е във връзка с разпоредбите на чл. 8, параграф 2 и чл. 15, параграф 2 от Регламент /ЕС/ №211/2011 на Европейския парламент и на Съвета от февруари 2011 относно европейската гражданска инициатива, съгласно които при такава инициатива всяка държава членка следва да определи един компетентен орган, отговорен за извършване на проверката и издаване на удостоверението.
Законопроектът предвижда средствата, необходими за проверката на подписките по европейска гражданска инициатива да се осигуряват от държавния бюджет.
С параграф 2 от законопроекта се предлага необходимите средства за извършване на проверки на подписките за местен референдум, местна гражданска инициатива и за общо събрание на населението да се осигуряват от бюджета на съответната община и да се предоставят по бюджета на МРРБ.
От страна на НСОРБ бе изразено несъгласие с предложението по параграф 2 общините да заплащат разходите на ГД „ГРАО” за извършване на проверка на подписките за местен референдум, местна гражданска инициатива и за общо събрание на населението, тъй като това поставя общините в неравностойно положение. В становището на сдружението бе обърнато внимание на факта, че проверката се извършва на база на данните за населението, които се предоставят от общините безвъзмездно на ГД „ГРАО” и, че следва да се обсъди възможността общините самостоятелно да извършват проверките на подписките.
В хода на дискусията народните представители се обединиха около необходимостта от приемане на предложените промени и подкрепиха законопроекта.
Същевременно бяха изразени становища между двете гласувания да се обсъди предложението на общините и да се прецени дали са в състояние самостоятелно да извършват проверки на подписките, свързани с произвеждането на местен референдум, местна гражданска инициатива и общо събрание на населението. Обърнато бе внимание, че в действащия закон, както и във внесения законопроект не се съдържат изрични разпоредби, с които да е предвидено задължение на съответния държавен орган при проверка на подписките при национален референдум и национална гражданска инициатива да заплащат на ГД „ГРАО” за извършване на проверката от собствения си бюджет. Не е ясно, дали това е задължение на съответните органи, при които постъпват подписките, или средствата се осигуряват по бюджета на МРРБ от държавния бюджет. В тази връзка е целесъобразно този въпрос да бъде разрешен между двете гласувания, като съответните разпоредби бъдат разписани на систематическото им място в зависимост от подхода, който ще бъде възприет.
Наред с това бе обърнато внимание, че условията и реда за организиране и провеждане на европейската гражданска инициатива подробно са разписани в регламента и не съдържат уредба в действащия закон, тъй като регламентите имат пряко действие. В тази връзка и с оглед на правна прецизност в случая е необходимо в текста на предложената разпоредба в новия чл. 48а изрично да се посочи, че става въпрос за европейска гражданска инициатива съгласно Регламент /ЕС/ №211/2011 на Европейския парламент и на Съвета и че ГД „ГРАО” е компетентния орган по смисъла на чл. 8, параграф 2 от Регламента. Това уточнение се налага, тъй като с чл. 6, параграф 3 от Регламента се допуска изявленията за подкрепа да се събират он лайн, като в тези случаи също се изисква съгласно чл. 15, параграф 1, да бъдат определени компетентни органи, отговорни за издаването на предвидените в същия член удостоверения, което не е предмет на предложения законопроект.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление с 15 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 0 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 102-01-81, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
инж. Любен Татарски