Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
08/03/2012 първо гласуване

    Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър:
    № 202 – 01 – 12, внесен от Министерски съвет и
    № 254 – 01 – 17, внесен от Димитър Атанасов
    Д О К Л А Д


    На свое редовно заседание, проведено на 8 март 2012 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър:
    № 202–01–12, внесен от Министерски съвет и
    № 254–01–17, внесен от Димитър Атанасов.
    В заседанието на комисията взеха участие г-н Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, г-н Александър Лазаров – изпълнителен директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър” и г-жа Мария Пирянкова – директор на дирекция „Кадастрални и специализирани карти” в Агенцията, представители на Министерство на вътрешните работи и на Министерство на земеделието и храните, както и представители на заинтересованите браншови организации - Камара на инженерите по геодезия, Камара на архитектите, Камара на инженерите в инвестиционното проектиране, Асоциация на геодезическите фирми, Съюз на геодезистите и земеустроителите в България и Съюз на архитектите в България.
    От името на вносителите законопроекта, внесен от Министерски съвет бе представен от г-н Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството.
    С предложените промени се цели да се усъвършенства нормативната уредба при осъществяването на дейностите по създаване и поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри и при обслужване на физическите и юридическите лица. Измененията и допълненията на закона обхващат само частта за кадастъра. В частта за имотния регистър са предложени несъществени редакционни изменения с цел синхронизиране на текстовете, регламентиращи дейностите по създаване на кадастъра и на имотния регистър, с обмена на данни между двете отговорни институции - Агенцията по геодезия, картография и кадастър и Агенцията по вписванията .
    Основните промени са насочени към подобряване на реда за създаване и на реда за поддържане в актуално състояние на кадастралната карта и кадастралните регистри с оглед повишаване сигурността на кадастралните данни.
    Създава се възможност в кадастралната карта да бъдат отразявани зоните на ограничения върху поземлените имоти, които произтичат от сервитут или ограничение, възникнало въз основа на нормативен или административен акт. В процеса на поддържане на кадастралната карта ведомствата и юридическите лица ще предават данни за зоните на ограничения на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, която от своя страна ще предоставя на клиентите тези данни заедно с основните кадастрални данни.
    Прецизира се реда за придобиване на правоспособност за извършване на дейности по геодезия и кадастър. Правоспособността по геодезия на физическите лица се дава от Камарата на инженерите по геодезия. Правоспособностите по геодезия и по кадастър на търговци – юридически лица или еднолични търговци, се дават от Агенцията по геодезия, картография и кадастър. С оглед осигуряване на по-голяма сигурност дейности по кадастъра ще могат да се изпълняват само от търговци.
    Предоставя се възможност за райони в неурбанизирани територии да се създават кадастрална карта и кадастрални регистри само въз основа на данни от картите, одобрени и поддържани по Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и по Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, ако отговарят на определени изисквания за съдържание и точност.
    Регламентират се услугите, които Агенцията по геодезия, картография и кадастър предоставя - официални удостоверителни документи и справки в цифров, графичен и писмен вид. За удобство на гражданите се създава възможност официалните документи (скици, схеми, удостоверения или извлечения от кадастралната карта и кадастралните регистри) да бъдат издавани от всяка служба по геодезия, картография и кадастър за цялата територия на страната. Също така скиците и схемите, предоставени на нотариус чрез отдалечен достъп до информационната система на кадастъра и имотния регистър, ще имат силата на официален удостоверителен документ, издаден от Агенцията по геодезия, картография и кадастър.
    Създава се обща информационна среда за безвъзмезден обмен на данни за нуждите на ведомствата и общинските администрации при изпълнение на правомощията им, определени със закон.
    Предоставя се възможност и физически и юридически лица да могат да финансират изработването на кадастрална карта и кадастрални регистри.
    Създават се условия за подобряване обслужването на гражданите и потребителите на кадастрална информация чрез въвеждане на възможност за откриване на изнесени работни места на службите по геодезия, картография и кадастър не само в седалищата на районните съдилища, но и в други по-малки населени места.
    За синхронизиране на законопроекта със свързани разпоредби в други закони са предложени изменения и допълнения в Закона за геодезията и картографията, Закона за защита на класифицираната информация, Закона за транслитерацията, Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи, Закона за устройство на територията, Закона за водите и Закона за културното наследство.

    Основната цел на предложеното изменение в законопроекта, внесен от народния представител Димитър Атанасов е да се признае правоспособността на физическите лица по геодезия, която се дава от Камарата на инженерите по геодезия, за пълна проектантска правоспособност по смисъла на Закона за устройство на територията. Към настоящия момент се прилагат два режима на регистрация на лица, извършващи геодезически дейности. Това поставя в неравностойно и несправедливо положение лицата извършващи стопанска дейност в областта на геодезията.
    С предложеното изменение се предоставя право на Камарата на инженерите по геодезия да дава правоспособност по геодезия на физическите лица, която е условие както при изпълнение на дейностите по кадастъра, така и на геодезическите дейности в инвестиционното проектиране. Премахва се задължението геодезистите да членуват едновременно в Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране и в Камарата на инженерите по геодезия, като не се ограничава възможността всеки един специалист по свое желание и интерес да членува в която и да е от двете камари.

    В хода на дискусията бяха изразени становища от представители на Министерството на земеделието и храните и от представители на отделните браншови организации.
    Представителите на Министерството на земеделието и храните възразиха срещу разпоредбите с които се предоставя възможност за райони в неурбанизирани територии да се създават кадастрална карта и кадастрални регистри само въз основа на данни от картите, одобрени и поддържани по Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и по Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, като направиха и предложения за прецизиране на отделни разпоредби в законопроекта. Част от народните представители подкрепиха становището на Министерството на земеделието и храните, като обърнаха внимание, че в законопроекта има и други разпоредби, които се нуждаят от допълнително прецизиране.
    От страна на отделните браншови организации бяха изразени противоречиви становища по отношение на предложените промени, свързани с условията, реда и компетентните органи за даване на правоспособност по геодезия на физически лица и на юридически лица и еднолични търговци. Предоставиха се и конкретни писмени предложения за прецизиране на отделни разпоредби във внесените законопроекти.
    В резултат на дискусията членовете на комисията се обединиха около целесъобразността на голяма част от предложените промени и необходимостта от приемане и на двата законопроекта. Същевременно народните представители, взели участие в дискусията, обърнаха внимание, че в законопроекта има разпоредби, които се нуждаят от допълнително прецизиране. В тази връзка бяха направени и конкретни предложения за промени, които заедно с предложенията на браншовите организации ще бъдат взети предвид от комисията при подготовката на отделните текстове на законопроекта за второ гласуване.

    Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление прие следното становище:
    - с 13 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 3 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър № 202–01–12, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване;
    - с 11 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 5 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър № 254–01–17, внесен от Димитър Атанасов, да бъде приет на първо гласуване.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
    МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
    инж. Любен Татарски
    Форма за търсене
    Ключова дума