Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
10/01/2013 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-81, внесен от Министерски съвет
    Д О К Л А Д



    На свое редовно заседание, проведено на 10 януари 2013 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-81, внесен от Министерски съвет.
    В заседанието на комисията взеха участие представители на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. От името на вносителите законопроектът бе представен от г-н Камен Кичев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Предложените изменения и допълнения в закона са насочени към запълване на установената празнота в действащата нормативна уредба по отношение на изграждането на различните видове пристанища и пристанищни съоръжения и подводни линейни обекти на техническата инфраструктура в териториалното море, вътрешните морски води и вътрешните водни пътища - дъното на българския участък на р. Дунав
    Съществуващият правен режим обхваща сухоземната територия на страната и не може да бъде използван директно за морски територии, тъй като последните не са изброени сред териториите, попадащи в обхвата на регулиране на Закона за устройство на територията. Специалната уредба на морските територии в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България и в Закона за устройството на Черноморското крайбрежие също не регулира изграждането на тези обекти.
    С предложения законопроект се определя компетентният орган, разрешаващ изработването на подробни устройствени планове и на техни изменения и предхождащата разрешаването съгласувателна процедура, в която участват министрите на икономиката, енергетиката и туризма, на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на културата, на околната среда и водите, на вътрешните работи и на отбраната. Предложено е одобряването на плановете и издаването на разрешение за строеж да е от компетенциите на министъра на регионалното развитие и благоустройството или на упълномощено от него длъжностно лице.
    Представителите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството подкрепиха законопроекта, като същевременно изказаха някои бележки и предложения, насочени към прецизиране и допълване на неговите разпоредби.
    Макар и по-изчерпателен и широкообхватен от предишния законопроект, разгледан в комисията, който регламентираше само изграждането на енергийни обекти, и в този законопроект остават неуредени въпроси, които се нуждаят от допълнителна регламентация.
    Не са уредени въпросите свързани с условията и реда за разрешаване изграждането на всички допустими обекти и съоръжения, предвидени в закона като брегоукрепителни, брегозащитни и други хидротехнически съоръжения, както и на изкуствени острови.
    Обърнато бе внимание, че предложения в законопроекта режим третира морското дъно само в границите на вътрешните морски води и териториалното море, но не предлага решение за изграждането на визираните обекти в останалата част от обхвата на морските пространства на континенталния шелф и изключителната икономическа зона, върху които съгласно действащите разпоредби страната ни осъществява суверенни права и разрешава строителството на съответните обекти и съоръжения.
    В законопроекта се предлага за изграждане на линейни обекти да се учредява право на строеж. В съществуващата законодателна уредба е възприето правото на строеж да се учредява за изграждане на площадкови обекти, а за линейните обекти да се учредяват сервитутни права. Същевременно следва да се допълни, че с парцеларните планове ще се определя не само трасето на съответните линейните обекти, но и сервитутните зони за безопастност на корабоплаването. Целесъобразно е също така дефиницията за подводен линеен обект на техническата инфраструктура да се синхронизира с дефиницията по ЗУТ.
    Необходимо е да се прецени необходимостта от генералния план, който не съществува като категория план в ЗУТ, или да се определи съдържанието му, ако се възприеме същия да остане му като вид план.
    В хода на дискусията народните представители се обединиха около необходимостта от приемане на предложените със законопроекта изменения и допълнения, като същевременно подкрепиха направените предложения за прецизиране на отделните разпоредби и за допълнително разширяване на неговия предметен и териториален обхват.
    С оглед на изложеното е целесъобразно при разглеждане на законопроекта от водещата комисия за второ гласуване тези допълнения да бъдат взети предвид, за да се получи една цялостна уредба, която да регламентира компетенциите на съответните органи, свързани с одобряване на устройствените планове, учредяване на съответните вещни права и разрешаване на строителството на всички допустими обекти и съоръжения, които могат да бъдат изграждани в териториалния обхват на морските пространства и вътрешните водни пътища.
    Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление - с 12 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 0 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-81, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
    МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
    инж. Любен Татарски
    Форма за търсене
    Ключова дума