Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
15/04/2010
    1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение „Проект за развитие на общинската инфраструктура” между РБ и МБВР, № 002-02-14, внесен от МС.

    2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи, № 054-01-9, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр. и законопроект № 054-01-22, внесен от Л. Татарски.

    3. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 054-01-8, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр.

    4. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 054-01-10, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр.

    5. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 054-01-11, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр.




    П Р О Т О К О Л

    № 8



    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: - Добър ден уважаеми колеги и гости. Добре дошли.
    Започваме първото за тази сесия заседание на Комисията по регионална политика и местно самоуправление със следния дневен ред:
    1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение „Проект за развитие на общинската инфраструктура” между РБ и МБВР, № 002-02-14, внесен от МС.

    2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи, № 054-01-9, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр. и законопроект № 054-01-22, внесен от Л. Татарски.

    3. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 054-01-8, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр.

    4. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 054-01-10, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр.

    5. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 054-01-11, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр.

    НА ЗАСЕДАНИЕТО ПРИСЪСТВАТ:

    1. ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството
    2. СВЕТЛАНА ПАНОВА – н-к отдел в дирекция „Външни финанси и международно сътрудничество” – Министерство на финансите
    3. ЛИЛИЯ СТОЯНОВА – н-к на отдел в Главна дирекция „Земеделие, гори и поземлени отношения” – МЗХ
    4. СТОИЛ ДУДУЛОВ - н-к на отдел в Главна дирекция „Земеделие, гори и поземлени отношения” - МЗХ
    5. ГЕОРГИ КОТАРЕВ – н-к на отдел „Промени в горския фонд” – „Изпълнителна агенция по горите”.

    Колеги, имате ли предложения по дневния ред за днешното заседание?
    Очевидно няма. Нека тогава с гласуване да приемем така предложения дневен ред.
    Който е съгласен това да е официалния дневен ред на днешното заседание, моля да гласува: „за” – 15, „против” – няма, „въздържали се” – няма. Дневният ред е приет.
    Нека дадем думата по т. 1 на заместник-министър г-н Георги Прегьов да представи мотивите на законопроекта за ратифициране на Заемното споразумение.
    ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ – господин председател, дами и господа народни представители!
    Става дума за едно заемно споразумение с Международната банка за възстановяване и развитие, позната под името Световна банка на обща стойност 100 млн. евро, като заемът, който е осигурен от Световната банка е в размер на 80 млн.евро. Това споразумение предвижда в себе си осъществянето на три компонента, най-важният от които е доизграждането на три водоснабдителни язовира и реконструкцията на още един. Вторият компонент е създаването на генерални планове, така наречените мастер планове за нуждите на ВиК инфраструктурата и третият компонент това са техническите услуги, които съпътстват реализирането на Компонент № 3. излишно е да аргументирам пред Вас от какво огромно значение е създаването на достатъчни по обем и с необходимото качество води и водоизточници за осигуряване на питейното водоснабдяване на населението на Р България, с оглед състоянието водните ресурси на страната и климатичните промени, на които сме свидетели. Надяваме се, че реализирането на този проект до значителна степен ще облекчи състоянието с водоснабдяването в определени региони на страната и това като цяло ще подобри общата картина на водоснабдяването в България. Както виждате, този заем е проектиран така, че да решава основно въпроси на водоснабдяването и канализацията, изключително важни въпроси, които трябва да бъдат решени по възможно най-бързия начин за цялата страна разбира се и в частност в районите, в които се предвижда доизграждането и пускането в експлоатация на тези съоръжения. Надявам се, че всички сте се запознали с предмета на Споразумението, с неговите условия и аз не бих искал да добавям повече неща, тъй като времето Ви е ценно.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – благодаря г-н Прегьов.
    Колеги, имате ли въпроси, питания?
    Асен Гагаузов – уважаеми колеги, аз разбира се ще подкрепя това предложение и една от основните причини е, че наред с Компонент 3, който е изключително важен и осигурява средства за доизграждането на трите вече започнали, но отдавна замразени язовири, преди повече от 20 години за мен не по-малко важен е компонент 2, свързан с така наречените регионални мастер планове, тъй като с приемането на тези планове ще се даде и зелена светлина за по-мащабно усвояване на средствата по Оперативна програма „Околна среда”, които са предназначени за ВиК системите. Т.е. ще имаме вече разработени планове и ще се знае коя община от каква инвестиция имат нужда и какво трябва да бъде направено на територията на всяка една от тези области и планове на отделни градове. В този смисъл ще има по-сериозен ред в инвестициите, които трябва да бъдат осъществявани на територията на страната във ВиК сектора. За мен това предложение за ратифициране е един прием за приемственост. Повече от 2,5 години ние работихме по това заемно споразумение, за да достигне до този етап, в който вече се внася за ратификация и още тази година могат да се усвояват средства по този проект.
    Казвам ви го, защото се наслушахте на това, какво е похарчило министерството на регионалното развитие и благоустройството и какво не е и трябва да ви кажа, че около 60 млн.лв. останаха неразплатени от предния мандат поради неизпълнението на последния бюджет на страната и не осигуряването на тези средства, а само от този заем се осигуряват повече от 160 млн.лв. финансиране. Така, че от тук нататък, говоря само за кръга на депутатите, трябва да се убедени, че с нито един лев не е ощетено сегашното ръководство на МРРБ – напротив. Винаги прибавям и единия милиард, който чака усвояване от Транзитни пътища V. Споразумението е добро и аз ви призовавам да го подкрепим.
    Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – благодаря г-н Гагаузов.
    Аз искам да попитам г-н Прегьов – ясни ли са тези 48 региона, на които се правят такива мастер планове или пак, по някакъв принцип ще се избират тези региони, на които ще се правят тези безспорно много важни документи.
    ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ – това всъщност не са 48 региона. Когато говорим за регионални мастер планове става дума за мастер планове на териториите на 6-те икономически региона, а тези 48 мастер плана са всъщност за агломерации с над 10 000 жители. Това са за населени места с еквивалент жители над 10 000. да съм по-конкретен.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – но те очевидно са повече от 48 – ясни ли са или тепърва ще се определят кои ще са тези населени места.
    ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ – да, така е. Те са повече от 48, само че трябва да държим сметка и за това, че министерството на околната среда и водите също има процедура, по която изработва аналогични мастер планове, така че този процес върви от две посоки и се надяваме, че с добавката, която имаме ще решим глобално въпроса.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – колеги, въпроси.
    ЯНКО ЯНКОВ – благодаря г-н председател.
    Уважаеми колеги, според мен това споразумение трябва да бъде подкрепено и ние, нашата парламентарна група ще го направим. Не сме водеща комисия по този законопроект. Според мен има две страни, които би трябвало да коментираме.
    Едната страна е чисто фискалната страна на споразумението, там има един ресурс за консултантски услуги и техническа помощ, който мисля, че беше около 4 млн. и нещо, около 20 и няколко за мастер планове и другото е за изграждане и реконструкция на язовирите. Много или малко, това трябва да прецени бюджетната комисия и комисията смятам, ще си свърши работата, но може би това, което ние като комисия трябва да видим е наистина да има приложение, свързано с разпределението, покритието на това споразумение на територията са страната по общини и региони за да оценим все пак от гледна точка на пропорционалното регионално развитие и интересите на регионите, как точно ще се извърши това разпределение на ресурса. Надяваме се, че министерството ще го направи справедливо от гледна точка интересите на всички общини и региони.
    Това е което исках да кажа.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – благодаря г-н Янков.
    Аз също смятам, че когато имате някаква готовност по реализиране на този проект на една друга среща с членовете на комисията да ни запознаете с това, което конкретно сте подготвили за реализация на този проект.
    ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ – ако позволите г-н председател.
    Всъщност разпределението на ресурса и сега е ясен и той е посочен в споразумението. Както виждате отива за реализирането на язовирите, всъщност това са основната част от парите отиват там – 75 млн.евро. както вече казах мастер плановете със сигурност ще бъдат разработени за териториите на 6-те планови икономически региона, което означава за територията на цялата страна. Т.е. няма как да има нещо друго.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ - колеги, очевидно нямате други въпроси, затова предлагам да вземем следното решение:
    Предлагаме на НС одобри законопроекта за ратификация на Заемното споразумение споразумение „Проект за развитие на общинската инфраструктура” между РБ и МБВР, № 002-02-14, внесен от МС.
    Това е моето предложение.
    Който е съгласен да вземем такова решение моля да гласува: „за” – 15, против и въздържали се няма.
    Нека пожелаем на министерството успех в реализацията на този наистина важен проект.
    Благодаря ви за участието и ще се надяваме на нови срещи, да ни запознавате с действията по реализацията.
    ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ – благодаря Ви за подкрепата. Разбира се, разчитайте на нас, когато сме ви необходими – с удоволствие.
    Приятна работа.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – благодаря.
    По втора точка от дневния ред.
    Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи, № 054-01-9, внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр. и законопроект № 054-01-22, внесен от Л. Татарски.
    Имаме два внесени законопроекта, с единия вече се запознахме, а по вторият, който е внесен от мен ще Ви предложа да не го разглеждаме днес, защото нямаме официално становище от министерство на земеделието и храните. Очаквам такова становище от тях.
    На тези, които не са се запознали със съдържанието на законопроекта искам да кажа, че той касае изцяло и само общинската поземлена собственост. Общинските земи. Уеднаквяване режима на ползване, изчистване на някои проблеми, които с години са стояли, макар и вече да не са актуални или прецизиране на текстове, които пречат на местната власт, на общините да реализират свои проекти, да използват ресурса, който май единствен им остана и който може да бъде източник на собствени приходи, с оглед на другия процес – децентрализация, програмата която имаме за децентрализация, стратегията. В тази връзка са предложенията и аз ви моля колеги, да се запознаете с тях. Пак ви казвам, тук няма лобизъм. Лобизъм има за общините. Има писма от НСОРБ, писма от общини, които подкрепят тези текстове, естествено те са в тяхна полза и сега Ви предлагам поради липсата на такова официално становище от МЗХ да го отложим за следващо заседание. Договорихме се това да стане може би съвместно или съгласувано с водещата комисия. Ще направим отново среща в МЗХ с ръководството, заместник-министър или министър за да сме наясно кои текстове се приемат, кои се оспорват, има и такива вероятно. Затова запознайте се със законопроекта за да се произнесем обективно по тези предложения. Аз внасям този законопроект и като народен представител и като кмет, който се е сблъсквал с тези проблеми и смятам, че те ще са от полза не само за общините, но и за обществото като цяло. Не казвам това за агитиране. Когато започнем да го разглеждаме аз ще се опитам да ви убедя защо конкретно и точно, защото зад всяка точка, зад всеки ред, аз знам за какво става въпрос.
    Поради тази причина ви предлагам моя законопроект да не го разглеждаме днес на това заседание.
    Искам да изчистим позициите си с министерството и когато влезе в комисията да нямаме сериозни разминавания.
    Обаче, останалите законопроекти, внесени от Михаил Михайлов и група народни представители ви предлагам да ги обсъдим днес, защото приехме вече този дневен ред.
    КИРИЛ ГУМНЕРОВ – колеги, правя официално предложение, тъй като г-н Татарски помоли да внесем неговия законопроект, и тъй като става дума за една и съща материя да отложим законопроекта внесен от Михаил Михайлов и гр. нар. пр. за следващия път, когато има становище и по втория законопроект.






    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – колеги, има предложение от г-н Гумнеров за отлагане и на останалите точки от дневния ред до получаване на становища и по тях.
    Който е съгласен с това предложение, моля да гласува: „за” – 15, против и въздържали се няма.
    С това изчерпахме дневния ред.
    Закривам заседанието.







    ПРОТОКОЛЧИК: ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    В. Бойчева Л. Татарски









    Форма за търсене
    Ключова дума