КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
1. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Финансовото споразумение между правителството на Република България и Европейската инвестиционна банка, подписано на 29 юли 2010 г., № 002-02-32, внесен от Министерски съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението между държавите – членки на Европейския съюз, Кралство Норвегия, Конфедерация Швейцария, Управляващия орган и Сертифициращия орган за изпълнението на Оперативна програма за междурегионално сътрудничество „ИНТЕРРЕГ ІVС”, № 002-02-33, внесен от Министерски съвет.
П Р О Т О К О Л
№ 21
На заседанието присъстваха:
1. г-жа Лиляна Павлова – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството
2. г-жа Димана Садонкова – зам.- гл. директор на Главна дирекция „Управление на територралното сътрудничество”.
Към протокола се прилага присъствен лист на членовете на комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: - Добър ден колеги и гости.
Имаме необходимият кворум и можем да започнем нашата работа по предварителния дневен ред, с който Вие сте запознати. Той се състои от две точки, а именно:
Точка първа - Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Финансовото споразумение между правителството на Република България и Европейската инвестиционна банка, подписано на 29 юли 2010 г., № 002-02-32, внесен от Министерски съвет.
Точка втора - Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението между държавите – членки на Европейския съюз, Кралство Норвегия, Конфедерация Швейцария, Управляващия орган и Сертифициращия орган за изпълнението на Оперативна програма за междурегионално сътрудничество „ИНТЕРРЕГ ІVС”, № 002-02-33, внесен от Министерски съвет.
Ще дам думата на заместник-министър г-жа Лиляна Павлова да ни запознае с мотивите на законопроектите.
Заповядайте.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството.
Благодаря г-н председател.
Съвсем на кратко ще си позволя да изложа пред Вас мотивите на законопроекта.
Проектът на Финансово споразумение между правителството на Република България и Европейската инвестиционна банка за създаване на Холдингов фонд по Съвместната европейска инициатива за устойчиви инвестиции в градските райони „JESSICA” е одобрен с решение на МС, като министърът на регионалното развитие и благоустройството е упълномощен да го подпише при условие за последваща ратификация. Законът за ратификация е предвиден в законодателната програма на МС за периода 1 юли 2010 – 31 декември 2010 г.
Финансовото споразумение е подписано от двете страни на 29 юли 2010 година. То не предвижда приемане на нормативни актове или изменения и допълнения на законодателството на Република България и не съдържа разпоредби, които изискват изменения в Конституцията на Република България.
Основна задача на Холдинговия фонд е да създаде фондове за градско развитие, които да инвестират в публично-частно партньорство или в други градски проекти в седемте големи града в България – София, Пловдив, Стара Загора, Бургас, Варна, Русе и Плевен.
И така наречените средно големи градове, които по никакъв начин не са ощетени, те просто не са част от инициативите, които са за проекти, генериращи печалба, тъй като се води проект за да генерира печалба, той може да бъде на територията на големите градове.
За по-малките населени места се предоставят безвъзмездна помощ, докато тук това са заемни средства, с ниско лихвени заеми, а за по-големите градове се предоставят безвъзмездно средства по линията на нашата оперативна програма, както и по линия разбира се на други програми за развитие на съответно социална, пътна инфраструктура или образователна.
Срокът на споразумението е три години. До изтичането на този срок фондовете за градско развитие трябва да инвестират целия вложен в тях финансов ресурс в публично-частни партньорства или в други градски проекти, които отговарят на три основни изисквания:
- част са от интегриран план за градско развитие в смисъла на съществуващ устройствен план;
- генерират приходи и могат да възвърнат вложения в тях ресурс;
- съответстват на допустимите дейности по Приоритетна ос 1 „Устойчиво и интегрирано градско развитие”.
Финансирането на проекти от страна на фондовете за градско развитие може да бъде под формата на заеми, банкови гаранции и дялово участие.
След изтичането на срока на действие на финансовото споразумение създаваните от Холдинговия фонд фондове за градско развитие могат да продължат да съществуват, като ще отчитат дейността си директно пред Управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие”.
Контролът на дейността на Холдинговия фонд ще се осъществява от Инвестиционен съвет в състав от 5-има членове, които се определят от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Инвестиционният съвет одобрява полугодишните и годишните отчети за напредъка на Холдинговия фонд и оперативните споразумения с фондовете за градско развитие, осъществява мониторинг и следи за доброто изпълнение на Инвестиционната стратегия по JESSICA.
Финансовото споразумение не предвижда вземането на държавен заем, поради което не е необходимо изпълнение на процедурата по чл. 84, т.9 от Конституцията на Република България.
Националното съфинансиране за процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по JESSICA е предвидено в индикативната годишна работна програма за предстоящи процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие” за 2010 година, поради което предложеният законопроект на акт няма да доведе до пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ - колеги, имаме ли други въпроси, мнения.
Ако няма, да пристъпим към гласуване:
Който е за приемането на законопроекта за ратифициране на Финансовото споразумение между правителството на Република България и Европейската инвестиционна банка, подписано на 29 юли 2010 г., № 002-02-32, предложен от Министерски съвет, моля да гласува:
„за” – 13, „против” – 1, „въздържали се” – няма.
Благодаря ви колеги, минаваме към точка втора.
Тя е от подобен характер.
Предлагам г-жа Павлова отново да ни запознае с този законопроект.
Заповядайте.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА – благодаря.
Оперативна програма „INTERREG ІVС” е така наречена многонационална програма. В тази инициатива участват абсолютно всички 27 страни-членки плюс Норвегия и Швейцария, като по своя смисъл тя е малко по специфична бидейки малко по-хоризонтална програма, тъй като в мерките и дейностите, които се финансират по тази програма са така наречените меки мерки, целящи подготовка на големи инвестиции, които да бъдат финансирани от секторните големи оперативни програми.
Общия бюджет на програмата е 321 млн.евро, като за участието на България по тази програма за изпълнението на проектите по нея България дължи годишна вноска от приблизително 15 хил.евро за участието си в тази програма. От там нататък не осигуряваме допълнително съфинансиране от държавния бюджет, като бенефициентите, които кандидатстват и печелят проекти получават пак безвъзмездна помощ от 85 % от стойността на проекта, като средната стойност на проектите може да достигне до 1 млн.евро и оставащата част е собствено съфинансиране на участниците в проектите.
България е партниращ орган по тази програма. Управляващ орган по програмата е Франция, тъй като тя е определена от 27-те страни е определена да управлява средствата по тази програма. Министерството на регионалното развитие и благоустройството е определено да е партниращ орган, да провежда информационни кампании, да оказва логистична подкрепа за изпълнение на проектите. Към днешна дата има одобрени 41 проекта, като България от всичките 29 страни, които участват в програмата бих казала има доста голям брой вече одобрени проекти. Ние сме 8-ми в класацията между 28-те държави по най-голям брой не само кандидатстване, но и одобрени за финансиране, което по своя смисъл означава че си е заслужавало вноските, които плащаме на годишна основа за участие, тъй като бенефициентите са получили обратно като полза финансиране на своите проекти. Проектите могат да бъдат, пак казвам, това са меки мерки за подготовка на големи инвестиции, анализи, проучвания в околна среда, предотвратяване на риска, иновации, сдружаване между конкретни региони и асоциации, които могат да кандидатстват, като тук като потенциални бенефициенти, които могат да участват и да получават финансиране по тази програма трябва да са публични институции. В смисъл да има поне 50 % държавно участие.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – с една дума програмата е отворена, набират се проекти или периода по набиране на проекти вече е приключил.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА – до тук има три обявени покани, от които има тези 41 одобрени проекти и следващата покана ще бъде отворена през януари-февруари следващата година. И отново ще има възможност за кандидатстване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН ТАТАРСКИ – благодаря.
Колеги имате думата за въпроси, коментарии, мнения.
Очевидно няма желаещи.
Колеги, подлагам на гласуване законопроект, който до сега обсъждахме.
Който е съгласен той да бъде приет моля, да гласува: „за” – 15, против и въздържали се няма.
Благодаря ви колеги законопроекта за ратифициране на Споразумението между държавите – членки на Европейския съюз, Кралство Норвегия, Конфедерация Швейцария, Управляващия орган и Сертифициращия орган за изпълнението на Оперативна програма за междурегионално сътрудничество „ИНТЕРРЕГ ІVС”, № 002-02-33, внесен от Министерски съвет е приет.
С това приключихме с дневния ред.
Благодаря ви за участието.
Закривам днешното заседание.
ПРОТОКОЛЧИК: ПРЕДСЕДАТЕЛ:
В. Бойчева Л. Татарски