Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
09/06/2010

    Законопроект изменение и допълнение на закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г., № 002-01-51 внесен от Министерския съвет на 04.06.2010 г.
    На редовно заседание, проведено на 9 юни 2010 г. Комисията по външна политика и отбрана обсъди Законопроекта за изменение на закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г., в частта му за Министерството на външните работи, Министерството на отбраната, Националната разузнавателна служба и Националната служба за охрана.

    В месеците от началото на годината бюджетната позиция е подложена на сериозен натиск, свързан, от една страна с по-ниските от планираните приходи, а от друга – с натиска върху разходите за осигуряване на ресурс за разплащане на задължения от предходни години и други разходи, които не са заложени в разчетите към закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2010 г. С настоящия законопроект се предлага ограничаване на нелихвените разходи и трансфери/субсидии по републиканския бюджет за 2010 г. Предвидено е ограничаване с до 20 на сто на нелихвените разходи на държавни органи, министерства и ведомства за 2010 г. и ограничаване на разходите и трансфери/субсидии от централния бюджет за 2010 г.

    Предвиденото ограничаване на нелихвените разходи по бюджетите на държавните органи, министерствата и ведомствата не се основава на пропорционален принцип, с еднакъв процент за всички бюджетни разпоредители. Подходът е диференциран и отчита необходимостта от обезпечаване на специфичните законово регламентирани дейности и отговорности на отделните министерства и ведомства. В разчетите е предвидено запазване на утвърдените със ЗДБРБ за 2010 г. размери на нелихвените разходи по бюджетите на Министерството на отбраната и Националната служба да охрана. Предвидено е също така нелихвените разходи по бюджета на Министерството на външните работи да не бъдат ограничени с максималния размер от 20 на сто, а с по-нисък размер.
    С параграф 3 от законопроекта за изменя чл. 6, ал. 1 и 2 на Закона за държавния бюджет на Република България, където са определени приходите, разходите, трансферите и субсидиите от централния бюджет за държавните органи, министерствата и ведомствата за 2010 г.

    І. В сравнение с приетите в Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г., основните показатели в проекта на Закон за изменение и допълнение на ЗДБРБ за 2010 г., в частта му за Министерство на външните работи са следните:

    ЗДБРБ
    2010 г. Проект ЗИД на
    ЗДБРБ 2010 г. Изменение спрямо ЗДБРБ 2010 г. (%)

    1. Приходи 44 745.2 44 745.2 0.00
    2. Разходи: 122 635.7 104 240.4 - 15.00

    След като министърът на външните работи господин Николай Младенов предостави на народните представители информация относно мерките, които ще бъдат предприети за да се изпълнят предложените в законопроекта бюджетни съкращения, се проведе обсъждане.
    Господин Георги Пирински взе отношение към проекта за бюджет на четирите институции в общ план, като основни съставни части от системата за национална сигурност, както и по конкретни проблеми от дейността на Министерството на външните работи. Заключавайки, че подходът на правителството към съкращения в бюджетната сфера е неоправдан, господин Пирински се обяви против предложения законопроект.
    В обсъждането взе участие и господин Спас Панчев, който постави няколко въпроса и предложение, свързано с приходите в бюджетите на отделните министерства.

    ІІ. В сравнение с приетите в Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г., основните показатели в проекта на Закон за изменение и допълнение на ЗДБРБ за 2010 г., в частта му за Министерство на отбраната са следните:

    ЗДБРБ
    2010 г. Проект ЗИД на
    ЗДБРБ 2010 г. Изменение спрямо ЗДБРБ 2010 г. (%)

    1. Приходи 72 000.0 72 000.0 0.00
    2. Разходи: 890 630.0 890 630.0 0.00

    Актуализацията на бюджета в отбранителния сектор е свързана с 20 на сто намаление на трансферите към висши военни училища. Министърът на отбраната господин Аню Ангелов запозна Комисията с извършваните реорганизации и съкращения, както и с някои от проблемните направления при финансовото осигуряване на дейностите на ръководеното от него министерство.
    В контекста на необходимостта от финансов ресурс, народният представител Емил Караниколов насочи дискусията към темата за продажбата на имоти с отпаднала необходимост, към която се присъединиха господин Неджми Али и господин Атанас Мерджанов.
    В своето изказване, господин Юнал Лютфи, като отбеляза че смята за неправилен подхода на съкращения в разходите, особено в министерствата и ведомствата, които са стълбове на националната сигурност, препоръча при актуализацията на бюджета да бъде поискано завишаване на техните разходи.

    ІІІ. В сравнение с приетите в Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г., основните показатели в проекта на Закон за изменение и допълнение на ЗДБРБ за 2010 г., в частта му за Националната служба за охрана са следните:

    ЗДБРБ
    2010 г. Проект ЗИД на
    ЗДБРБ 2010 г. Изменение спрямо ЗДБРБ 2010 г. (%)

    1. Приходи 250.0 250.0 0.00
    2. Разходи: 31 240.0 31 240.0 0.00

    Запазването на предвидените средства в ЗДБРБ за 2010 г. следва да осигури на Националната служба за охрана условия за изпълнение на функциите и задачите възложени й със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и с ПМС № 151 от 1992 г. за приемане на Правилник за устройството и дейността на Националната служба за охрана при Президента на Република България.

    ІV. В сравнение с приетите в Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г., основните показатели в проекта на Закон за изменение и допълнение на ЗДБРБ за 2010 г., в частта му за Националната разузнавателна служба са следните:

    ЗДБРБ
    2010 г. Проект ЗИД на
    ЗДБРБ 2010 г. Изменение спрямо ЗДБРБ 2010 г. (%)

    1. Приходи 0.0 0.0 0.00
    2. Разходи: 21 400.0 17 120.0 - 20.00

    В своето изложение, директорът на службата генерал-лейтенант Кирчо Киров заяви, че актуализацията на бюджета, не отчита спецификата на законово регламентираните дейности и отговорности на НРС.

    След приключването на обсъжданията, постъпиха няколко предложения по процедурата на гласуване. Отхвърлиха се предложенията за отделни гласувания по отношение бюджетите на министерствата и ведомствата със значителни съкращения в разходната част.
    Комисията по външна политика и отбрана, като подкрепя проекта за актуализация на държавния бюджет за 2010 в частта му за Министерството на външните работи, Министерството на отбраната, Националната служба за охрана и Националната разузнавателна служба, с 10 гласа „за” и 5 „против”, прие следното

    СТАНОВИЩЕ:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г.

    Становището е прието на 9 юни 2010 г..
    Форма за търсене
    Ключова дума