Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
12/10/2010

    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2011 г., № 002-01-83 внесен от Министерския съвет на 1.10.2010 г.
    На две заседания, проведени на 7 и 12 октомври 2010 г. Комисията по външна политика и отбрана обсъди Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2011 г., в частта му за Министерството на външните работи, Министерството на отбраната, Националната разузнавателна служба и Националната служба за охрана.

    С чл. 6, ал. 1 на проекта за Закон за държавния бюджет на Република България са определени приходите, разходите, трансферите и субсидиите от централния бюджет за държавните органи, министерствата и ведомствата за 2011 г.

    І. В сравнение с бюджета за 2010 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2011 г., в частта му за Министерството на външните работи са следните:
    (хил. лв.)

    Актуализиран бюджет
    2010 г. Проект
    2011 г. Изменение спрямо актуализиран бюджет 2010 г. (%)

    1. Приходи 44 745.2 44 745.2 0.0

    2. Разходи: 104 240.4 106 000.5 1.7
    2.1 Текущи, в т.ч.: 102 529.1 104 289.2
    Заплати и други възнаграждения 13 590.5 13 590.5
    Социални осигуровки 3 523.6 3 154.1
    Текуща издръжка и стипендии 85 415.0 87 544.6

    2.2 Капиталови 1 711.3 1 711.3

    С предвидените средства по проекта на бюджет за 2011 г. на Министерство на външните работи в размер на 106 000.5 хил.лв. се осигуряват условия за успешното провеждане на външната политика на Република България чрез централната администрация на министерството, дипломатическите и консулските представителства на Република България, Дипломатическия институт и Държавния културен институт към министъра на външните работи в съответствие със заложените в правителствената програма стратегически цели и приоритети и са финансово обезпечени следната политика и програми, провеждани от Министерство на външните работи:

    • Външна политика
    • Програма за управление, координация и осигуряване на дипломатическата служба;
    • Програма на задграничните представителства, консулските отношения и подкрепа на гражданите в чужбина;
    • Програма за осъществяване на публична дипломация;
    • Програма за външна политика и многостранна дипломация;
    • Програма за национален визов център, инструмент Шенген и управление на кризи.

    След приключването на изложението на министъра на външните работи се проведе дискусия, в която преобладаваха въпроси, свързани с отделените средства за капиталови разходи. Народните представители изразиха загриженост за влошеното състояние на част от сградния фонд на българските посолства. Обърна се внимание на проблемите, произтичащи от съкращаване дипломатическия състав и закриване на посолства.

    Постъпи предложение, средствата от преизпълнението на приходната част на бюджета на министерството да бъдат използвани за погасяване на задължения, прехвърлени от предходни години в настоящия бюджет.

    ІІ. В сравнение с бюджета за 2010 г., основните показатели в проекта за бюджет за 2011 г., в частта му за Министерството на отбраната са следните:
    (хил. лв.)

    Актуализиран бюджет
    2010 г. Проект
    2011 г. Изменение спрямо актуализиран бюджет 2010 г. (%)

    1. Приходи 72 000.0 62 000.0 -13.9

    2. Разходи, в т. ч.: 890 630.0 990 630.0 11.2
    2.1 Текущи 883 072.4 890 630.0

    2.2 Капиталови 7 557.6 100 000.0

    През 2011 г. Министерството на отбраната предвижда осъществяването на две основни политики:

    Политика „Отбранителни способности”, като основната й стратегическа цел е усъвършенстване и развитие на отбранителните/оперативните способности с приоритет ускорено придобиване на способности за декларираните сили.

    Политика “Съюзна и международна сигурност”, като основната й стратегическа цел е активно участие във формиране на политиката на НАТО и ЕС в областта на сигурността и отбраната и изпълнение на ангажименти към други международни организации.

    Проектът на бюджет на Министерството на отбраната за 2011 г. е разработен в програмна структура от 10 основни програми, включени в съответните политики, които министерството ще провежда. Програмният формат на бюджета на Министерство на отбраната отразява въведените промени в начина на бюджетиране в резултат на проведената структурна реформа, насочена към вземане на бюджетни решения за планиране на цели и резултати по изпълнението на политиките и програмите, в рамките на разполагаемите финансови средства.

    В областта на отбраната през 2011 г. Министерството на отбраната ще провежда и изпълнява основните направления на политиката на правителството, а именно:
    • стабилизиране на Министерството на отбраната;
    • провеждане на политика на прозрачност и отчетност за премахване на условията за корупция и неефективно управление в Министерството на отбраната;
    • систематично изграждане на отбранителните способности на Въоръжените сили;
    • развитие на Министерството на отбраната като модерна отбранителна институция на демократична държава;
    • усъвършенстване на военния и цивилния професионализъм;
    • модернизиране на системата за военно образование, квалификация и бойна подготовка;
    • осигуряване на надеждна колективна сигурност и отбрана.

    Основният доклад по проекта за бюджет изложи министъра на отбраната, който беше допълнен от началника на отбраната. В провелата се дискусия няколкократно се засегна темата за неразплатените задължения на министерството от предишни години, както и за финансовото обезпечаване на политиките на министерството. Беше обърнато внимание на предстоящите промени на законодателството в социалната област и отражението им върху статуса на настоящите и на пенсионираните военнослужещи.

    Повдигнаха се също въпроси относно възможностите за реализиране на приходи или съкращаването на разходи вследствие продажба или замяна на недвижимо и движимо имущество с отпаднала необходимост.

    Беше поискана информация за изпълнението и предоговарянето на договорите за придобиване на въоръжение и техника, както и дали са поемани ангажименти по бъдещи проекти за модернизация на въоръжените сили. В този контекст се обсъди практиката за договаряне на пряк и непряк офсет и беше изтъкната необходимостта от добро координиране с министерството на икономиката, енергетиката и туризма по отношение непрекия офсет.

    ІІІ. В сравнение с бюджета за 2010 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2011 г., в частта му за Националната служба за охрана са следните:
    (хил. лв.)

    Актуализиран бюджет
    2010 г. Проект
    2011 г. Изменение спрямо актуализиран бюджет 2010 г. (%)

    1. Приходи 250.0 250.0 0

    2. Разходи: 31 240.0 31 240.0 0
    2.1 Текущи 30 240.0 30 240.0 0

    2.2 Капиталови 1 000.0 1 000.0 0

    Националната служба за охрана осигурява лична, постова и техническа охрана, специализиран транспорт и пропускателен режим по месторабота, местоживеене, пребиваване в страната и в чужбина на лицата и обектите, определени с ПМС № 151 от 1992 г. за приемане на Правилник за устройството и дейността на Националната служба за охрана при Президента на Република България.

    С предвидените средства по проекта на бюджет за 2011 г. на Националната служба за охрана се осигуряват условия за изпълнение на възложените й със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България функции и задачи.

    Във връзка с проекта за бюджет на НСО се поставиха въпроси относно целесъобразността от охраняването народния представител Ахмед Доган, както и относно възможностите със заложените средства за капиталови разходи да бъде обезпечено изпълнението на задачите на службата.

    ІV. В сравнение с бюджета за 2010 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2011 г., в частта му за Националната разузнавателна служба са следните:
    (хил. лв.)

    Актуализиран бюджет
    2010 г. Проект
    2011 г. Изменение спрямо актуализиран бюджет 2010 г. (%)

    1. Приходи

    2. Разходи: 17 120.0 19 120.0 11.7
    2.1 Текущи 16 680.0 18 620.0

    2.2 Капиталови 440.0 500.0

    С проектобюджета на Националната разузнавателна служба за 2011 г. са разчетени необходимите средства за изпълнение на специфичните функции и задачи на службата в съответствие с разпоредбите на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.

    По време на обсъждането, народните представители изразиха опасения, че поради очаквания недостиг на средства би се стигнало до напускане на висококласифицирани служители и сериозен кадрови недокомплект в службата.

    След приключването на обсъжданията се проведе гласуване, в резултат на което, с единадесет гласа „за” и четири против”, като подкрепя проекта за бюджет за 2011 г. в частта му за Министерството на външните работи, Министерството на отбраната, Националната служба за охрана и Националната разузнавателна служба, Комисията по външна политика и отбрана прие следното

    СТАНОВИЩЕ:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2011 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума