Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
10/11/2011 първо гласуване

    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г., № 102-01-71, внесен от Министерския съвет на 31.10.2011 г.
    На редовно заседание, проведено на 10 ноември 2011 г. Комисията по външна политика и отбрана обсъди Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г., в частта му за Министерството на външните работи, Министерството на отбраната, Националната разузнавателна служба и Националната служба за охрана.

    С чл. 6, ал. 1 на проекта за Закон за държавния бюджет на Република България са определени приходите, разходите, трансферите и субсидиите от централния бюджет за държавните органи, министерствата и ведомствата за 2012 г.


    І. В сравнение с бюджета за 2011 г., основните показатели в проекта за бюджет за 2012 г., в частта му за Министерството на отбраната са следните:

    (хил. лв.)
    Бюджет
    2011 г. Проект
    2012 г. Изменение спрямо Бюджет 2011 г. (%)
    1. Приходи 62 000,0 52 000,0 -16,13

    2. Разходи, в т. ч.: 990 630,0 980 630,0 -1,01
    2.1 Текущи 890 630,0 919 053,6 3,19
    2.2 Капиталови разходи 100 000,0 61 576,4 -38,42

    През 2012 г. Министерството на отбраната предвижда осъществяването на две основни политики:
    • политика „Отбранителни способности”, чиято основна стратегическа цел е изграждането на единен комплект оперативно съвместими Въоръжени сили, способни да изпълнят целия обем от задачи, породени от тенденциите в развитието на геостратегическата среда на сигурност, с единна система за командване и управление за мирно време и при кризи, със съответстваща на ролята, мисиите и задачите им организация, численост, въоръжение, техника и подготовка;
    • политика “Съюзна и международна сигурност”, чиято основна стратегическа цел е участие във формиране на политиката на НАТО и ЕС по сигурността и отбраната и адекватен принос към нейното реализиране.

    Проектът на бюджет на Министерството на отбраната за 2012 г. е разработен в програмна структура от 10 основни програми, включени в съответните политики, които министерството ще провежда. Програмният формат на бюджета на Министерство на отбраната отразява въведените промени в начина на бюджетиране в резултат на проведената структурна реформа, насочена към вземане на бюджетни решения за планиране на цели и резултати по изпълнението на политиките и програмите, в рамките на разполагаемите финансови средства.
    • През 2012 г. Министерството на отбраната ще продължи да провежда и изпълнява основните направления на политиката на Правителството на европейското развитие на България в областта на отбраната, както следва:
    • приложение на принципите на Бялата книга за отбраната и Въоръжените сили и изпълнение на Плана за развитие на Въоръжените сили ;
    • поддържане на съществуващите и изграждане на нови отбранителни способности;
    • развитие на Министерството на отбраната като модерна отбранителна институция на демократична държава и промяна на командната структура на Българската армия;
    • провеждане на политика на прозрачност и отчетност за премахване на условията за корупция и неефективно управление в Министерството на отбраната;
    • усъвършенстване на системата за обучение във висшите военни училища;
    • подобряване на осигуряването на бойната подготовка;
    • осигуряване на надеждна колективна сигурност и отбрана.

    След изслушването на доклада на министъра на отбраната, се проведе дискусия. В преобладаващата част от изказванията беше поставен акцент върху необходимостта от увеличение на капиталовите разходи на министерството. Широка подкрепа получи предложението да се предоставят допълнителни средства, за сметка на постъпленията от действия по разпореждане с излишното или негодно въоръжение и техника. Водещ мотив за предложението е стремежът да бъдат стимулирани тези органи на изпълнителната власт, които извършват реформи и оптимизират дейността си.
    Зададени бяха въпроси относно размера на средствата за издръжка на българските контингенти в Афганистан, разходите за служба Военна информация, както и за намеренията на правителството по отношение обезщетенията при пенсиониране на военнослужещите.


    ІІ. В сравнение с бюджета за 2011 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2012 г., в частта му за Министерството на външните работи са следните:

    (хил. лв.)
    Бюджет
    2011 г. Проект
    2012 г. Изменение спрямо Бюджет 2011 г. (%)
    1. Приходи 44 745,2 55 000,0 22,90

    2. Разходи: 106 000,5 106 000,5 0,00
    2.1 Текущи, в т.ч.: 104 289,2 101 949,1 -2,20
    Заплати и други възнаграждения 13 590,5 13 590,5 0,00
    Социални осигуровки 3 318,9 3 321,9 0,09
    Текуща издръжка и стипендии 87 379,8 85 036,7 -2,70
    2.2 Капиталови разходи 1 711,3 4 051,4 236,70

    С предвидените средства по проекта на бюджет за 2012 г. на Министерство на външните работи в размер на 106 000,5 хил.лв. се осигуряват условия за успешното провеждане на външната политика на Република България чрез централната администрация на министерството, дипломатическите и консулските представителства на Република България, Дипломатическия институт и Държавния културен институт към министъра на външните работи в съответствие със заложените в правителствената програма стратегически цели и приоритети и са финансово обезпечени следната политика и програми, провеждани от Министерство на външните работи:
    • Външна политика
    • Програма за управление, координация и осигуряване на дипломатическата служба;
    • Програма на задграничните представителства, консулските отношения и подкрепа на гражданите в чужбина;
    • Програма за осъществяване на публична дипломация;
    • Програма за външна политика и многостранна дипломация;
    • Програма за национален визов център, инструмент Шенген и управление на кризи.

    В рамките на дискусията се обсъдиха въпроси, свързани с действията по разпореждане и управление на имоти в чужбина, изразходването на средства по програмата Външна политика и многостранна дипломация. Изложиха се и някои виждания за приоритетните задачи за министерството.


    ІІІ. В сравнение с бюджета за 2011 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2012 г., в частта му за Националната служба за охрана са следните:

    (хил. лв.)
    Бюджет
    2011 г. Проект
    2012 г. Изменение спрямо Бюджет 2011 г. (%)
    1. Приходи 250,0 250,0 0,00

    2. Разходи: 31 240,0 30 940,0 -1,00
    2.1 Текущи разходи 30 240,0 30 240,0 0,00
    2.2 Капиталови разходи 1 000,0 700,0 -30,00

    Националната служба за охрана осигурява лична, постова и техническа охрана, специализиран транспорт и пропускателен режим по месторабота, местоживеене, пребиваване в страната и в чужбина на лицата и обектите, определени с ПМС № 151 от 1992 г. за приемане на Правилник за устройството и дейността на Националната служба за охрана при Президента на Република България.

    С предвидените средства по проекта на бюджет за 2012 г. на Националната служба за охрана се осигуряват условия за изпълнение на възложените й със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България функции и задачи.


    ІV. В сравнение с бюджета за 2011 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2012 г., в частта му за Националната разузнавателна служба са следните:

    (хил. лв.)
    Бюджет
    2011 г. Проект
    2012 г. Изменение спрямо Бюджет 2011 г. (%)
    1. Приходи 0,0 0,0 0,00

    2. Разходи: 19 120,0 16 120,0 -15,70
    2.1 Текущи разходи 18 620,0 16 120,0 -13,40
    2.2 Капиталови разходи 500,0 0,00 -100,00

    С проектобюджета на Националната разузнавателна служба за 2012 г. са разчетени средства за изпълнение на специфичните функции и задачи на службата в съответствие с разпоредбите на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.

    Докладът на Директора на службата относно определения за 2012 бюджет породи безпокойство сред значителна част от членовете на комисията. Обсъдиха се предложения да бъдат проучени и анализирани мотивите за намалението на разходната част от бюджета на НРС, както и наличието на възможности за извършване на корекция без да се нарушава макрорамката на държавния бюджет.

    След приключването на обсъждането се проведе гласуване, в резултат на което, с единадесет гласа „за“ и шест гласа „против“, като подкрепя проекта за бюджет за 2012 г. в частта му за Министерството на външните работи, Министерството на отбраната, Националната служба за охрана и Националната разузнавателна служба, Комисията по външна политика и отбрана прие следното

    СТАНОВИЩЕ:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума