КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
25/10/2012 първо гласуване
Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2013 г., № 202-01-63, внесен от Министерския съвет на 12.10.2012 г.
На свои заседания, проведени на 25 октомври и на 1 ноември 2012 г., Комисията по външна политика и отбрана обсъди Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2013 г., в частта му за Министерството на външните работи, Министерството на отбраната, Националната служба за охрана и Националната разузнавателна служба.
С чл. 6, ал. 1 на проекта са определени приходите, разходите, трансферите и субсидиите от централния бюджет за държавните органи, министерствата и ведомствата за 2013 г.
І. В сравнение с бюджета за 2012 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2013 г., в частта му за Министерството на външните работи (МВнР) са следните:
(хил. лв.)
Бюджет 2012 г. Проект 2013 г. Изменение спрямо Бюджет 2012 г. (%)
1. Приходи 55 000,0 60 000,0 9,10
2. Разходи: 106 000,5 106 000,5 0,00
2.1. Текущи, в т.ч.: 101 949,1 103 842,6 1,86
Разходи за персонал 21 012,4 21 012,4 0,00
Текуща издръжка, стипендии и лихви 80 936,7 82 830,2 2,34
Социални разход (за тези които имат) - - -
2.2. Капиталови разходи 4 051,4 2 157,9 -46,70
С проекта на бюджет на МВнР за 2013 г. са разчетени разходи в размер на 106 000 500 лв. С предвидените средства се осигуряват условия за успешното провеждане на външната политика на Република България чрез централната администрация на министерството, дипломатическите и консулските представителства на Република България, Дипломатическия институт и Държавния културен институт към министъра на външните работи в съответствие със заложените в правителствената програма стратегически цели и приоритети.
През 2013 г. в системата на МВнР ще се изпълнява една политика, чрез следните програми:
Политика „Външна политика”:
• Програма „Управление, координация и осигуряване на дипломатическата служба”;
• Програма „Задгранични представителства, консулски отношения и подкрепа на гражданите в чужбина”;
• Програма „Публична дипломация”;
• Програма „Външна политика и многостранна дипломация”;
• Програма „Национален визов център, инструмент „Шенген” и управление при кризи”.
При обсъждането на проекта, народните представители повдигнаха пред министъра на външните работи въпроси за приходите от разпореждане с имоти зад граница; за откриването на нови дипломатически представителства; за възнагражденията на служителите в дипломатическата служба; за целесъобразността на някои разходи за изпълнение на програмата „Външна политика и многостранна дипломация“. Дискутира се също размера на капиталовите разходи, съпоставен спрямо средствата за финансиране на изработването и налагането на външнополитическите позиции на страната.
ІІ. В сравнение с бюджета за 2012 г., основните показатели в проекта за бюджет за 2013 г., в частта му за Министерството на отбраната (МО) са следните:
(хил. лв.)
Показатели
Бюджет 2012 г. Проект 2013 г. Изменение спрямо Бюджет 2012 г. (%)
1. Приходи 52 000,0 62 000,0 19,23
2. Разходи 980 630,0 1 080 465,0 10,18
2.1. Текущи разходи, в т.ч.: 919 054,0 1 025 465,0 11,58
Разходи за персонал 681 354,0 794 486,0 16,60
Текуща издръжка, стипендии и членски внос 236 146,0 228 799,0 -3,11
Социални разходи 689,0 1 115,0 61,83
Субсидии 865,0 1 065,0 23,12
2.2. Капиталови разходи 61 576,0 55 000,0 -10,68
С проекта на бюджет на МО за 2013 г. са разчетени разходи в размер на 1 080 465 000 лв. Предвиденото увеличение на разходите в размер на 99 835 000 лв. е в резултат на увеличения размер на заплатите на военнослужещите и цивилните служители, както и на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на военнослужещите.
През 2013 г. в системата на МО ще се изпълняват следните политики и програми:
1. Политика „Отбранителни способности”, обхващаща:
• Програма 1 „Подготовка и използване на въоръжените сили”;
• Програма 2 „Управление на човешките ресурси и резерв”;
• Програма 3 „Сигурност”;
• Програма 5 „Медицинско осигуряване”;
• Програма 6 „Военно-патриотично възпитание и военно-почивно дело”;
• Програма 7 „Изследвания и технологии”;
• Програма 8 „Военно образование”;
• Програма 9 „Административно управление и осигуряване”;
2. Политика „Съюзна и международна сигурност”, включваща:
• Програма „Членство в НАТО и ЕС и международно сътрудничество”;
• Програма „Военна информация”.
С проекта на бюджет на МО за 2013 г. са осигурени 51 085 000 лв. за участието на въоръжените сили на Република България в международни операции и мисии.
По време на дискусията, членовете на Комисията обсъдиха с министъра на отбраната въпроси, свързани с изменените условия за пенсиониране на военнослужещите; с предвиденото намаляване на капиталовите разходи и дисбаланса в отношението им към разходите за издръжка на личния състав; с финансовото обезпечаване на бойната подготовка, особено във Военновъздушните сили; със средствата за участие на контингенти от въоръжените сили в мисии и операции зад граница. Обърна се внимание на проблема с издръжката на Военномедицинската академия чрез бюджета на МО.
ІІІ. В сравнение с бюджета за 2012 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2013 г., в частта му за Националната служба за охрана (НСО) са следните:
(хил. лв.)
Показатели
Бюджет 2012 г. Проект 2013 г. Изменение спрямо Бюджет 2012 г. (%)
1. Приходи 250,0 250,0 0,00
2. Разходи 30 940,0 34 254,0 10,71
2.1. Текущи разходи, в т.ч.: 30 240,0 33 554,0 10,96
Разходи за персонал 25 958,0 29 272,0 12,77
Текуща издръжка 4 282,0 4 282,0 0,00
2.2. Капиталови разходи 700,0 700,0 0,00
С проекта на бюджет на НСО за 2013 г. са разчетени разходи в размер на 34 254 000 лв. Предвиденото увеличение на разходите в размер на 3 314 000 лв. е в резултат на увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на военнослужещите по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ).
НСО осигурява лична, постова и техническа охрана, специализиран транспорт и пропускателен режим по месторабота, местоживеене, пребиваване в страната и в чужбина на лицата и обектите, определени с ПМС № 151 от 1992 г. за приемане на Правилник за устройството и дейността на НСО при Президента на Република България.
С предвидените средства по проекта на бюджет за 2013 г. на НСО се осигуряват условия за изпълнение на възложените й със ЗОВСРБ функции и задачи.
По време на провелото се обсъждане бяха зададени въпроси и изказани становища относно възможностите за промени в задачите и за оптимизиране на разходите на службата, вследствие приемането и влизането в сила на специалния закон за НСО.
ІV. В сравнение с бюджета за 2012 г., основните показатели в проекта да бюджет за 2013 г., в частта му за Националната разузнавателна служба (НРС) са следните:
(хил. лв.)
Показатели
Бюджет 2012 г. Проект 2013 г. Изменение спрямо Бюджет 2012 г. (%)
1. Приходи
2. Разходи 16 120,0 18 175,0 12,75
2.1. Текущи разходи 16 120,0 18 175,0 12,75
2.2. Капиталови разходи
С проекта на бюджет на НРС за 2013 г. са разчетени разходи в размер на 18 175 000 лв. Предвиденото увеличение на разходите в размер на 2 055 000 лв. е в резултат на увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на военнослужещите по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ).
С проектобюджета на НРС за 2013 г. са разчетени средства за изпълнение на специфичните функции и задачи на службата в съответствие с разпоредбите на ЗОВСРБ.
След приключването на обсъждането се проведе гласуване, завършило с резултат осем гласа „за“, шест гласа „против“ и два гласа „въздържал се“. Комисията по външна политика и отбрана представя следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2013 г.