Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
19/12/2012 първо гласуване
Законопроект за военното разузнаване, № 202-01-79, внесен от Министерския съвет на 27.11.2012 г.
На 19 декември 2012 г. Комисията по външна политика и отбрана, съвместно с Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, разгледа внесения от Министерския съвет законопроект.
Съгласно представените от вносителя мотиви, в законопроекта се предлага правна регламентация на организацията, дейностите, задачите и функционирането на разузнаването във въоръжените сили на Република България, както и на статута на неговите служители. Разписани са правомощията и отговорностите на органите за неговото управление.
Регламентирано е сътрудничеството с военноразузнавателни органи на други държави и структури в НАТО и ЕС. Изрично е посочено, че на структурите за военно разузнаване не се възлагат задачи от вътрешнополитически характер и че те не събират, обработват и анализират информация от вътрешнополитически характер.
В проекта на Закон за военното разузнаване са регламентирани задачите, устройството и управлението на Служба „Военна информация”, която осъществява стратегическото военно разузнаване и подпомага структурите, осъществяващи оперативно и тактическо военно разузнаване.
Регламентиран е редът за информиране на висшите органи на държавна власт и на други държавни институции. Посочени са основанията за ограничаване на достъп до информация в съответствие с необходимостта от нейната защита.
Разпоредбите, касаещи Служба „Военна информация”, са съобразени с нейното пряко подчинение спрямо министъра на отбраната. В законопроекта за военното разузнаване е регламентиран подробно статутът на служителите, които могат да бъдат военнослужещи, цивилни служители по служебно правоотношение и цивилни служители по трудово правоотношение. Посочени са изискванията за постъпване в Службата, назначаването и изпълнението на службата. Определени са възможностите за обучение и професионална квалификация на служителите.
В законопроекта е отделено внимание на самостоятелното осигуряване на дейността на Служба „Военна информация” с оглед защита на вътрешната сигурност и на информацията. Създадена е необходимата законова основа за създаване на информационни фондове и за обработване на лични данни в интерес на националната сигурност съобразно компетенциите на Службата.
Определени са органите за осъществяване на отчетност и контрол върху дейността на Службата. Следва да се има предвид, че значителна част от въпросите, касаещи дейността на Служба „Военна информация” по отношение на координацията и взаимодействието, са решени в рамковия по своя характер проект на Закон за системата за защита на националната сигурност.
В законопроекта са дадени определения на използваните основни понятия, като разузнавателна общност на НАТО и ЕС, разузнавателна информация, разузнавателен орган и др.
Финансовите и други средства за изпълнението на закона ще се осигуряват от бюджета на Министерството на отбраната.
Законопроектът урежда обществени отношения от изключителна национална компетентност и не засяга правото на Европейския съюз. Неговото приемане ще бъде в пълно съответствие с практиката на страните членки, а и на Съюза като цяло, за ясно регламентиране на дейностите и компетенциите в сферата на националната сигурност.
Вносителят предлага законът да влезе в сила от 1 април 2013 г. с оглед осигуряване на достатъчно продължителен „период на узнаване” за гражданите, държавните институции и служителите в специалните служби.
Участвалите в обсъждането народни представители изтъкнаха безспорната необходимост от законодателното уреждане на военната разузнавателна дейност и поставиха добра оценка за предложения законопроект.
След приключването на обсъждането се проведе гласуване, в резултат на което с четиринадесет гласа „за“ и четири гласа „въздържал се“ Комисията по външна политика и отбрана прие следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване внесения от Министерския съвет Законопроект за военното разузнаване.